Myytillisiä tarinoita (SKS:n toimituksia #229) - Lauri Simonsuuri8.00

Toimittanut Lauri Simonsuuri. Kuvittanut Erkki Tuomi. Neljäs painos 1999.

Siihen aikaan ei osattukaan iltaisin puhua muusta kuin hiisistä, metsänhaltijoista, tontuista, ennuksista eli kuolleitten kulkemisista, piruista ja muista semmoisista. Näistä isojen ihmisten jutuista tulimme me lapset sangen aroiksi. Kun ei ollut muuta ajanvietettä ihmisillä siihen aikaan, puhuttiin semmoisia hirveitä asioita.

Näin muisteli valistunut perinteenkerääjä joskus vuosisadan vaihteessa. Mutta yliluonnolliset asiat kiinnostavat meidänkin aikamme ihmisiä. Samat tarinatyypit elävät nykyisin viihdekirjallisuudessa – vain selitysmallit ovat muuttuneet.

Lauri Simonsuuren toimittama antologia johdattaa lukijansa maailmaan, jossa kummitukset, haltiat, peikot, jättiläiset, noidat ja muut yliluonnolliset olennot olivat osa ihmisten jokapäiväistä arkielämää.

KAMPANJA: BookBeatissä ja Nexstoryssä pidennetty ilmainen kokeilujakso 30 päiväksi!

Julkaistu: 1947
Kustantaja: Suomalaisen kirjallisuuden seura
Tyylit: fantasia, antologia
Avainsanat: kotimainen, suomalainen kansanperinne
Arvosanalla: 8.00/10
Arvosanoja: 3
Muokattu: heinäkuu 05, 2017

SKS:n toimituksia -kirjasarja

Kaarlo Bergbomin kirjoitukset 1: Näytelmät ja kertomukset (SKS:n toimituksia #119)
Myytillisiä tarinoita (SKS:n toimituksia #229)8.00
Mellastavat pirut
Keijujen kuningas ja musta Akhilleus
Suomennoskirjallisuuden historia 1–2
Salonkien aaveet: Varhainen kauhuromantiikka Suomen kirjallisuudessa (SKS:n toimituksia #114)
Päätön ritari: kauhutarinoita keskiajalta6.80
Leena Krohn ja allegorian kaupungit