Salaperäinen saari

Alkuperäinen nimi: L'ile mysterieuse 1–3
Käännetty englanniksi: The Mysterious Island
Tyylit: scifi, seikkailu
Avainsanat: 1800-luku, elokuva, kryptofiktio

Alkuteos ilmestynyt 1874–75. 1. laitos: Lyhentäen suomentanut Samuli Suomalainen. Ilmestyi seitsemänä vihkona. Otava, 1904. 3. painos: Otava, 1948. 4. painos: Otava, 1961. 5. painos: Otava, 1975. Maailman parhaita nuorisokirjoja. Päällys: Piotr Tomaszewski. Sidottu. Oheinen kansikuva on tästä painoksesta. 6. painos: Otava, 1979. 2. laitos: Salaperäisen saaren seikkailuja 1–3. Suomentanut Urho Kivimäki. Jules Vernen romaanit 9–11. Kariston nuorisonkirjoja 75–77. Karisto 1927.

• 1: Haaksirikkoiset ilmapurjehtijat.
  • 2: Saareen heitetty.
  • 3: Saaren salaisuus.

2. painos: Salaperäisen saaren seikkailuja 1–4. Karisto 1969.

• 1: Haaksirikkoiset ilmapurjehtijat.
  • 2: Saareen heitetty.
  • 3: Kaksi vuotta saarella.
  • 4: Saaren salaisuus.

Maailmankuulun seikkailuromaanien kirjoittajan parhaisiin kuuluva huima kirja. Se kertoo erään jännittävän ilmapalloretken päätymisestä salaperäiselle saarelle, viidestä miehestä, jotka älynsä ja toimeliaisuutensa ansiosta selviytyvät oudon saaren monista kauhuista.

(muokattu 23.12.2016)

Punaiset skorpionitMusta tähti ja muita tarinoita tulevaisuudesta (Kuoriaiskirjat, #21)Seikkaileva robottiVenus-tähden muukalainenAvaruuden seikkailijat

Jehudiel avatar
Tämä on minuun vetoavaa science fictionia. Olen lukenut kirjan neliosaisena laitoksena ja yhtenä niteenä, ehkä kaksi kolme kertaa. Juoni on yksinkertainen, mutta se toimii; viisi miestä yritää selviytyä ventovieraassa maastossa älynsä ja taitojensa varassa. Henkilöhahmot eivät ehkä ole kaikkein moniulotteisimpia, mutta tarpeeksi inhimillisiä. Suosittelen kirjaa kaikille, jotka etsivät klassikkokirjailijoita ja science fictionia. arvosana 9-
Hauki, Riku
Uusin jäsen: Irma Niemiaho