Salaperäinen saari

Alkuperäinen nimi: L'ile mysterieuse 1–3
Käännetty englanniksi: The Mysterious Island
Tyylit: scifi, seikkailu
Avainsanat: 1800-luku, elokuva, kryptofiktio

Alkuteos ilmestynyt 1874–75. 1. laitos: Lyhentäen suomentanut Samuli Suomalainen. Ilmestyi seitsemänä vihkona. Otava, 1904. 3. painos: Otava, 1948. 4. painos: Otava, 1961. 5. painos: Otava, 1975. Maailman parhaita nuorisokirjoja. Päällys: Piotr Tomaszewski. Sidottu. Oheinen kansikuva on tästä painoksesta. 6. painos: Otava, 1979. 2. laitos: Salaperäisen saaren seikkailuja 1–3. Suomentanut Urho Kivimäki. Jules Vernen romaanit 9–11. Kariston nuorisonkirjoja 75–77. Karisto 1927.

• 1: Haaksirikkoiset ilmapurjehtijat.
  • 2: Saareen heitetty.
  • 3: Saaren salaisuus.

2. painos: Salaperäisen saaren seikkailuja 1–4. Karisto 1969.

• 1: Haaksirikkoiset ilmapurjehtijat.
  • 2: Saareen heitetty.
  • 3: Kaksi vuotta saarella.
  • 4: Saaren salaisuus.

Yhdysvaltain sisällissodan aikana viisi sotavankia karkaa Virginian Richmondissa sijaitsevalta vankileiriltä kaappaamalla kuumailmapallon. Riehuvassa myrskyssä he kadottavat kurssin ja eksyvät. Muutaman myrskyisän päivän kuluttua he astuvat maihin tuliperäiselle, autiolle saarelle jossakin eteläisellä Tyynellämerellä.

Smith-nimisen insinöörin kekseliäisyyden ansiosta he pystyvät selviämään hengissä saarella, jonka he ristivät presidenttinsä mukaan Lincoln Islandiksi. Merikelpoisen aluksen rakentamisen lisäksi he pystyvät myös paikantamaan maantieteellisen sijaintinsa – noin 2 500 kilometriä Uudesta-Seelannista itään.

Salaperäinen saari – ranskaksi "L'Île mystérieuse" – on vuodelta 1874, ja se on jatkoa teoksille Kapteeni Grantin lapset ja Sukelluslaivalla maapallon ympäri.

muokattu 16.09.2020

Punaiset skorpionitAvaruuden armoilla (Mikrosarja, #1)Tintti kuun kamaralla (Tintin seikkailut, #17)Maailmankello lyö 12 (Seikkailukirjasto (Karisto), #4)Maan uumenissa (Pellucidar, #1)

Jehudiel avatar
Kirjoittanut
Tämä on minuun vetoavaa science fictionia. Olen lukenut kirjan neliosaisena laitoksena ja yhtenä niteenä, ehkä kaksi kolme kertaa. Juoni on yksinkertainen, mutta se toimii; viisi miestä yritää selviytyä ventovieraassa maastossa älynsä ja taitojensa varassa. Henkilöhahmot eivät ehkä ole kaikkein moniulotteisimpia, mutta tarpeeksi inhimillisiä. Suosittelen kirjaa kaikille, jotka etsivät klassikkokirjailijoita ja science fictionia. arvosana 9-
Aurinkotuuli, Emmis
Uusin jäsen: Aurinkotuuli