Ei vain verestä: Vampyyriantologia (Jalavan kauhusarja, #9)

Ei vain verestä: Vampyyriantologia

Ellen Datlow
Julkaistu: 1990 (Jalava)
Alkuperäinen nimi: Blood Is Not Enough: 17 Stories of Vampirism
Tyylit: kauhu, antologia
Avainsanat: vampyyrit

Alkuteos ilmestynyt 1989. Toimittanut Ellen Datlow. Suomentaneet Ulla Selkälä ja Ilkka Äärelä. Runot suomentanut Jussi Rekinen. Päällys: Jari Rasi. Nidottu.

Sisällys:

• Harvey Jacobs: Elämälle (L'chaim!, 1989)
  • Leonid Andrejev: Lasarus (Lazarus, 1906)
  • Gahan Wilson: On meri kovin märissään (The Sea Was as Wet Could Be, 1967)
  • Edward Bryant: Kilttejä lapsia (Good Kids, 1989)
  • Dan Simmons: Raadollinen lohtu (Carrion Comfort, 1982)
  • Fritz Leiber: Tyttö jolla oli nälkäinen katse (The Girl With the Hungry Eyes, 1949)
  • Susan Casper: Pimeyden lapsi (A Child of Darkness, 1989)
  • Sharon N. Faber: Hiekkavampyyreiden paluu (Return of the Dust Vampires, 1985)
  • Tanith Lee: Janfiapuu (The Janfia Tree, 1989)
  • Joe Haldeman: Poikkeama ajassa (Time Lapse, 1989)
  • Steve Rasnic Tem: Nokturne (Nocturne, 1989)
  • Garry Kilworth: Hopeapanta (The Silver Collar, 1989)
  • Chet Williamson: ...Syvälle muiden suruun (...To Feel Another's Woe, 1989)
  • Harlan Ellison: Kokeilepa tylsällä veitsellä (Try a Dull Knife, 1968)
  • Scott Baker: Heisimadot (Varicose Worms, 1989)
  • Pat Cadigan: Likainen juttu (Dirty Work, 1989)
  • Gardner Dozois & Jack Dann: Vainajien joukossa (Down Among the Dead Men, 1982)

“Perinteisessä vampyyrikirjallisuudessa veri on tärkein elementti. Kun minä puhun vampirismista, en tarkoita vain veren imemistä vaan myös energian, tahdon tai elinvoiman hyväksikäyttöä.” Näin määrittelee tämän antologian toimittaja Ellen Datlow kirjansa teeman. Hän on valinnut siihen uusia, vain tätä antologiaa varten kirjoitettuja vampyyrinovelleja ja ottanut mukaan myös muutaman vanhemman tarinan.

Tapaamme vampyyreja natsien keskitysleirillä, muinaisessa Palestiinassa ja tänä päivänä eri puolilla maailmaa. Kertomusten laadun takaavat tunnetut nimet kuten Harlan Ellison, Fritz Leiber ja Tanith Lee. Antologia sai erittäin hyvän vastaanoton USA:ssa.

(muokattu 16.12.2014)

Carmilla ja muita kertomuksia (Savukeitaan kauhuklassikot, #1)Vampyyrin oppipoika (Darren Shanin tarina (sarjakuva), #2)Uusi aika 2: Varjosielut (Vampyyripäiväkirjat, #6)Unien valtiatarPimeyden ennustukset (Darren Shanin tarina, #7)

Varjolehti avatar
2.0
Tartuin tähän kokoelmaan keväisessä vampirismi-innossani, ja tähän kokoelmaan tuo mania myös sammui. Ei niinkään siksi, että nälkä olisi tullut tyydytetyksi, vaan siksi, että turhauduin. Monet kirjan novellisteista olivat nimittäin yrittäneet vääntämällä vääntää vampyyriteemaan tuoretta näkökulmaa, ja tuoreuden sijaan tuloksessa näkyy lähinnä se vääntäminen. Kokoelman parasta antia olivatkin hieman perinteisemmät ja minimalistisemmat skenaariot, kuten Fritz ... (lisää)
sadepisara avatar
2.0
Mielestäni kirja oli hiukan tylsä.Muutamat noveleista olivat kyllä ihan OK mutta suurimat olivat tylsiä eikä missään oikein ollut sellaista kunnon kauhua jota jäin kaipaaman.Kirja lukeminen kesti lähes viikon ja melkein heti kun olin lukenut yhden novelin niin unohdin sen.Mielestäni parhaat novelit olivat Friz Leiberin Tyttö jolla oli nälkäinen katse, Susan Carperin Pimeyden lapsi sekä Garry kilworthin Hopeapanta.Kirjassa kuvatut vampyyrit eivät oleet mielestäni oikein minkäänlaisia
Astorethein
Uusin jäsen: Inex