Herra Bliss

@ J. R. R. Tolkien
Herra Bliss - J. R. R. Tolkien 6.04   57

Alkuteos ilmestynyt 1982. Suomentanut Panu Pekkanen. Kuvittanut J. R. R. Tolkien. 2. painos 2005. Sidottu.

J. R. R. Tolkien sepitti ja kuvitti herra Blissin seikkailut omille lapsilleen. Tähän kirjaan tarina on painettu tismalleen sellaisena kuin hän sen laati – käsin kirjoitettuna kaikkine riemukkaine ja yksityiskohtaisine värikuvineen. Suomenkielinen teksti on ladottu käsikirjoituksen viereen.

Herra Bliss on kekseliäs satu omalaatuisesta herrasmiehestä. Herra Bliss, joka käyttää tavattoman korkeita hattuja ja pitää puutarhassaan Kirahkania, saa päähänsä ostaa auton. Kun hän sitten ensi kerran ajaa sillä kyläilemään, on tuloksena pitkä sarja onnettomuuksia. Joistakin näistä on syyttäminen herra Blissin ajotapaa, mutta syytä on myös kolmessa ahneessa karhussa. Onneksi kaikki päättyy hyvin ja keltainen, punapyöräinen auto (jota herra Bliss oppi syvästi ja ymmärrettävästi inhoamaan) joutuu lopulta hyödylliseen käyttöön.

Omassa kirjahyllyssäni

Kirja julkaistu syyskuu 15, 1983 (WSOY)
Alkuperäinen nimi Mr. Bliss

Kirja-arviot 76
Viestit 2
joulukuu 30, 2015
7 / 10

Herra Bliss on suloinen kuvakirja, jonka jokainen kuvituskuva on Tolkienin omaa käsialaa. Juoni käynnistyy, kun eräänä päivänä herra Bliss päättää ostaa auton, ja sen jälkeen hurjia käänteitä ja vauhtia ei puutu. Tunnelmaltaan Herra Bliss muistuttaa paljon Roverandomia ja sisältää samantyyppistä nonsense-menoa sanaleikkeineen ja hämmästyttävine tapahtumineen, joskin on kuvakirjamuodon takia kevyempi kokonaisuus.

Luin itse 80-luvun painokseen kuuluvan kappaleen, jossa oli muutamia käännöskompasteluja. Ne on saatettu korjata uudempaan 2000-luvun painokseen. Kaiken kaikkiaan suosittelen herra Blissiä lapsille ja lapsenmielisille sekä tietysti Tolkienin ystäville.

w-a-r-i
Arvosanat 83
Kirja-arviot 83
Viestit 47
syyskuu 18, 2013
8 / 10

Ihania kuvia ja käsikirjoituskopio on mukavaa luettavaa :)

Rohjake
Rohjake