Valtio

Julkaistu: 1981 (Otava)
Alkuperäinen nimi: Politeia
Tyylit: utopia, tietokirja
Avainsanat: poliittinen fiktio

1. laitos:  Suomentanut O. E. Tudeer. Otava, 1933.
2. laitos: Teokset 4. Suomentanut Marja Itkonen-Kaila. Seitsentähdet. Kansi: Kosti Antikainen. Otava, 1981. Sidottu.

Valtio on Platonin kuuluisin dialogi ja kiistaton pääteos. Se on yhteiskuntateoria ja poliittinen utopia, jonka pohjaksi Platon joutuu esittämään etiikkansa, ihmiskäsityksensä, kasvatusoppinsa, politiikkansa, taideteoriansa ja metafysiikkansa. Valtioon sisältyy ”koko Platon”, ja sitä lähtevät aatehistorialliset juonteet yltävät meidän päiviimme. Platon on alustavasti perustellut niin totuuden etsimisen kuin sensuurin, propagandan, syntyvyyden säännöstelyn, vapaan kasvatuksen, feminismin, yhteisomistuksen ja eliittiajattelun.

(muokattu 29.12.2014)

Digirakkaus (Kulttuurituotannon ja maisemantutkimuksen laitoksen julkaisu, #2)Tolkien: Elämä ja teoksetTotutun tuolla puolenKotimaisia nykykertojia 5 (Kotimaisia nykykertojia, #5)Suomalaisia haltijoita ja taruolentoja

tarunen avatar
Platonin Valtion voisi tietenkin ajatella utopiakirjallisuutena, mutta kyllä sekin on filosofista pohdintaa, ei kertomakirjallisuutta. Se on kuitenkin aika hauska luettava alkaen siitä, kuinka valtion perustamista pohtiva joukko osuu koolle, kaikkine sanailuineen jo ennen kuin päästään varsinaiseen aiheeseen. Platonia luettaessa on muistettava, että hän on hyvin leikkisä. Monet ryppyotsaisina lukevat eivät huomaa sitä, ja hänestä tehdään tulkintoja varsin löyhin perustein. ... (lisää)
NoctilucA, TP
Uusin jäsen: Onni