Doloreksen tunnustus - Stephen King6.88

Alkuteos ilmestynyt 1992. Suomentanut Ilkka Rekiaro. Päällys: Heikki Kalliomaa. 2. laitos: Suuri Suomalainen Kirjakerho 1993. Sidottu, kansipaperi.

Dolores Claibornen elämässä on ollut yksi todella pimeä päivä – täydellisen auringonpimennyksen päivä kolmekymmentä vuotta sitten, päivä jona hänen tuntemansa pelko ja viha saivat näkyvän muodon. Kukaan muu ei ole tiennyt mitä silloin tapahtui – mutta nyt Dolores kertoo poliisille kaiken.

Dolores Claiborne on omien sanojensa mukaan ”vanha jenkkiämmä”: pahaluontoinen ja paha suustaan.

Hänen naapurinsa, Little Tall Islandin asukkaat, ovat odottaneet kolmekymmentä vuotta saadakseen kuulla, mitä tapahtui sinä kammottavan pimeänä päivänä jona hänen miehensä Joe kuoli – päivänä jolloin oli täydellinen auringonpimennys.

Poliisi taas haluaa tietää, mitä tapahtui eilen, jolloin Doloreksen hoidossa ollut rikas rouva Vera Donovan, saaren grande dame, kuoli.

Doloreksen ei auta muu kuin puhua, kertoa kaikki Sheriffi Andy Bissettelle. ”Kaiken mitä olen tehnyt, olen tehnyt rakkaudesta”, hän sanoo ja tämä romaani on samalla kertaa hänen puolustuspuheensa. Se kertoo – usein karkean huvittavin yksityiskohdin – mädästä, hajoavasta avioliitosta, joka ruokki vihaa ja murhanhimoa. Se paljastaa Doloreksen ja Veran välisen oudon läheisyyden ja salaisen siteen, joka heitä yhdisti – siteen joka muodostui sinä kohtalokkaana päivänä 30 vuotta sitten.

Lukijat voivat olla eri mieltä siitä, toimiko Dolores oikein, mutta kuultuaan hänen elämänsä synkän tarinan Stephen Kingin väkevästi kertomana he ainakin ymmärtävät häntä – eivätkä ikinä unohda.

Keskustelua: Stephen King :: viestejä 225 kpl

Muokattu: toukokuu 14, 2017

Kirja-arvioita

6/10 |
toukokuu 14, 2017
Kuten kirjan nimestä ja esittelytekstistäkin käy ilmi, tämä kirja on oikeastaan yksi tunnustustarina - ei sen enempää eikä vähempää. Ainakin itse olen sitä mieltä, että 273 sivun pituus ei ole yhtään liiaksi, vaikka kirja ei ...
8/10 |
syyskuu 08, 2007
Olisin toivonut kirjalta kauhua, sillä tämä kirja ei ollut sitä nähnytkään. Muuten kirjan juoni on hyvä ja kerronta on erilaista, tosin olisin toivonut lukuja tähän kirjaan. Henkilöhahmot pysyivät mielenkiintoisina läpi kirjan ja ...