Dyyni: Ensimmäinen osa: Dyyni (Dyyni, #1)

@ Frank Herbert
(scifi)

Alkuteos ilmestynyt 1965. Sisältää alkuteoksen ensimmäisen kolmanneksen. Suomentanut Anja Toivonen. Suomennoksen tarkistanut Ari Koskinen.

1. painos: WSOY, 1982. Sci-fi -sarja. Sidottu, kansipaperi.
2. painos: WSOY, 1984. Sci-fi -sarja. Sidottu, kansipaperi.
3. painos: WSOY, 1986. Best seller. Nidottu.
4. painos: WSOY, 2010. WSOY-pokkari. Nidottu.

Jaettu Hugo-palkinto 1966, Nebula-palkinto 1965. Valittu Tähtivaeltaja-lehden 1900-luvun tieteiskirjallisuuden Top 50-listalle 2000.

VALTAKAMPPAILU ARRAKIS-PLANEETAN HERRUUDESTA

Dyyni eli Arrakis on keisarikunnan planeetoista syrjäisin, karuin ja vihamielisin. Kuitenkin siitä on taistelu verisesti vuosisatojen ajan, sillä ainoastaan Arrakisissa kasvaa kallisarvoinen rohto, elämän pidentäjä. Rohdon kasvupaikkoja vartioivat jättimäiset hiekkamadot ja beduiineja muistuttava fremen-kansa. Dyynin alkuasukkaat ovat kehittäneet nerokkaita keinoja hankkia vettä ja säilyä hengissä polttavan kuumalla aavikolla.

Dyyni-trilogian ensimmäisessä osassa kerrotaan, kuinka Arrakisin uudeksi valtiaaksi ja rohdon kerääjäksi nimitetty herttua Leto Atreides saapuu perheineen aavikkoplaneetalle. Heitä vastassa ovat suvun vanhan vihollisen, tyranni Harkonnenin julmat juonet…

Frank Herbertin (1920–1986) kolmiosainen Dyyni lukeutuu scifi-kirjallisuuden merkittävimpiin teoksiin.

"Tieteiskirjallisuuden ihailijan namupala." – Ilta-Sanomat

Arvona kirjalle

Julkaistu: 1982
Kustantaja: WSOY
Tyylit: scifi
Avainsanat: elokuva, hugo-palkinto, nebula-palkinto, tv-sarja
Alkuperäinen nimi: Dune
Arvosanalla: 8.38/10
Arvosanoja: 187
Tietoja päivitetty 11.10.2015

Kirja-arvioita

10/10 Jussi (04.11.2007)
Tämä scifiklassikko 1960-luvulta ei varmasti kaipaa esittelyä. Suomennoksessa kirja pilkottiin kolmeen osaan, niteiden nimet ovat Dyyni, Muad'Dib ja Profeetta. Jos lukeminen kiinnostaa, niin kaikki kolme kannattaa lainata kerralla. Hakemisto ja ... Lue lisää
8/10 Metsän Otus (08.10.2020)
[ Juonipaljastuksia- avaa tästä ] Lue lisää
8/10 Snapsu (25.04.2013)
On pelkästään, vain ja ainoastaan tämän kirjan syy että olen aikanani ihatunut scifi- ja fantasia kirjallisuuteen. Luettuani yhden Dyyni- kirjan, piti minun saada sarjan kaikki kirjat käsiini ja heti. Eli kerrassaan loistava scifi-kirja. Mukaansa tempaava ja vangitseva, ellen sanoisi. Lue lisää