Dyyni: Ensimmäinen osa: Dyyni (Dyyni, #1)

Dyyni: Ensimmäinen osa: Dyyni

Frank Herbert
Julkaistu: 1982 (WSOY)
Alkuperäinen nimi: Dune

Tyylit: scifi
Avainsanat: elokuva, hugo-palkinto, nebula-palkinto, tv-sarja

Alkuteos ilmestynyt 1965. Sisältää alkuteoksen ensimmäisen kolmanneksen. Suomentanut Anja Toivonen. Suomennoksen tarkistanut Ari Koskinen.

1. painos: WSOY, 1982. Sci-fi -sarja. Sidottu, kansipaperi.
2. painos: WSOY, 1984. Sci-fi -sarja. Sidottu, kansipaperi.
3. painos: WSOY, 1986. Best seller. Nidottu.
4. painos: WSOY, 2010. WSOY-pokkari. Nidottu.

Jaettu Hugo-palkinto 1966, Nebula-palkinto 1965. Valittu Tähtivaeltaja-lehden 1900-luvun tieteiskirjallisuuden Top 50-listalle 2000.

VALTAKAMPPAILU ARRAKIS-PLANEETAN HERRUUDESTA

Dyyni eli Arrakis on keisarikunnan planeetoista syrjäisin, karuin ja vihamielisin. Kuitenkin siitä on taistelu verisesti vuosisatojen ajan, sillä ainoastaan Arrakisissa kasvaa kallisarvoinen rohto, elämän pidentäjä. Rohdon kasvupaikkoja vartioivat jättimäiset hiekkamadot ja beduiineja muistuttava fremen-kansa. Dyynin alkuasukkaat ovat kehittäneet nerokkaita keinoja hankkia vettä ja säilyä hengissä polttavan kuumalla aavikolla.

Dyyni-trilogian ensimmäisessä osassa kerrotaan, kuinka Arrakisin uudeksi valtiaaksi ja rohdon kerääjäksi nimitetty herttua Leto Atreides saapuu perheineen aavikkoplaneetalle. Heitä vastassa ovat suvun vanhan vihollisen, tyranni Harkonnenin julmat juonet…

Frank Herbertin (1920–1986) kolmiosainen Dyyni lukeutuu scifi-kirjallisuuden merkittävimpiin teoksiin.

"Tieteiskirjallisuuden ihailijan namupala." – Ilta-Sanomat

Muokannut Jussi (11.10.2015)

Planetes. Osa 3 (Planetes, #3)Time Riders: Tuomiopäivän koodi (Time Riders, #3)Sarasvatin hiekkaaNälkäpeli: Matkijanärhi (Nälkäpeli-trilogia, #3)Hotel Sapiens

Jussi avatar
Tämä scifiklassikko 1960-luvulta ei varmasti kaipaa esittelyä. Suomennoksessa kirja pilkottiin kolmeen osaan, niteiden nimet ovat Dyyni, Muad'Dib ja Profeetta. Jos lukeminen kiinnostaa, niin kaikki kolme kannattaa lainata kerralla. Hakemisto ja kartta on nimittäin piilotettu viimeisen niteen loppuun. Dyyni on minusta erittäin hyvä teos, se kuuluu lukemani scifin huipulle. Se on todella vetävästi kirjoitettu, lukemista ei malta jättää kesken. Mukana on vauhdikasta seikkailua ja ... (lue lisää)
Snapsu avatar
On pelkästään, vain ja ainoastaan tämän kirjan syy että olen aikanani ihatunut scifi- ja fantasia kirjallisuuteen. Luettuani yhden Dyyni- kirjan, piti minun saada sarjan kaikki kirjat käsiini ja heti. Eli kerrassaan loistava scifi-kirja. Mukaansa tempaava ja vangitseva, ellen sanoisi.
Uusin jäsen: Fasu K