Ylös helvetistä

Tyylit: scifiyhteiskunnallinen scifi
Avainsanat: kotimainen

Ylös helvetistä: Romaani.

1. painos: WSOY, 1917.
5. painos: WSOY 1946. Uusi kansikuva. Sidottu, kansipaperi.

Konrad Lehtimäki, jonka kirjallinen ura alkoi v. 1910, oli työläiskirjailijoittemme ensimmäisiä todella merkittäviä nimiä. Hänen pääteoksensa v. 1917 ilmestynyt romaani Ylös helvetistä, tuli useille vieraille kielille käännettynä kuuluisaksi ulkomaillakin. Ilmestyessään nyt uutena painoksena tämä suuri sodanvastainen romaani ei ole yhtään vähemmän ajankohtainen kuin 30 vuotta sitten. Lehtimäki kirjoitti teoksensa edellisen maailmansodan alkuvaiheessa – paljon ennen remarquelaisen kirjallisuuden muotiin tuloa – ja hän on siinä vavahduttavan selvänäköisesti kuvannut sen hirvittävän inhimillisyyden rappion, joka meidän päivinämme on toteutunut vielä täydellisemmin kuin I. maailmansodan aikana. Ylös helvetistä on tulisen, vakaumuksellisen paatoksen hehkuttama julistus sotaa ja militarismia vastaan.

Puhtaasti kirjalliselta kannalta romaani on erinomainen näyte Lehtimäen mahtavasta mielikuvituksesta, jonka persoonallisimpia ilmauksia ovat taiturimaisesti huipennetut sodan kauhukuvat, mutta johon samalla yhtyy mielekäs realismi.

Santeri Alkio kirjoitti tästä romaanista aikoinaan: ”Teoksella on suuret oikeudet tulla maailmakirjallisuuteen. Se on maailmansielun tutkimuskoe hetkellä, jolloin se kamppailee itsensä selvyyteen omasta olemuksestaan. – – Lehtimäki esittää meille aavistuksen uusista maista ja lue eteemme sankareita, joiden teot tarkoittavat ihmiskunnan nostamista – ylös helvetistä.”

(muokattu 28.12.2014)

Kuparihärkä (Rikkaiden unelmat, #2)Terveiset KutturastaTuhannen viillon kuolema (Rikkaiden unelmat, #1)BetoniporsasÄänellä jonka kuulet: Spekulatiivisia novelleja sukupuolen moninaisuudesta
Nokka10
Uusin jäsen: Peppi Pirhonen