Kokematon kummitus - Ritva-Liisa Pihljerta5.76

Kokematon kummitus: Valikoima kummituskertomuksia. Toimittanut Ritva-Liisa Pihljerta. Suomentanut Raija Mattila.

Kaikki ovat varmasti kuulleet puhuttavan kummituksista. Monet tuntevat ainakin sen pienikokoisen kummituksen, joka äidin liinavaatekaapista lainattu lakana päällä ilmestyy joskus nurkan takaa ja sanoo huu.

Suomessa kummituksia on vähän, meillä ovat peikot ja tontut olleet tutumpia joskus kauan sitten. Mutta Englanti on kummitusten kotimaa. Siellä kulkevat aaveet vanhoissa linnoissa kahleitaan kalistellen ja portaita naristellen joka yö täsmälleen kello kaksitoista. Englannissa jollakin suvulla saattaa olla oma kummitus, joka ilmestyy aina kun jotakin tärkeätä tapahtuu. Ja sopivassa tienristeyksessä voi kuutamoisena yönä nähdä nuoren kalpean neidon kulkevan tai maantierosvon istuvan hevosensa selässä.

Englantilaiset kirjailijat ovat varmasti maailman parhaita kummitusjuttujen kertojia. Osan he ovat kuulleet tarinoina muilta, osan sepittäneet itse. Siksi monet tämän kirjan tarinoista ovat englantilaisten kirjoittamia. Eivätkä ne ole mitenkään karmean pelottavia, ihan sopivasti vain.

Kampanja: Kokeile 30 päivää ilmaiseksi BookBeat ja Elisa Kirja

Julkaistu: 1973