Mengelen pojat

@ Ira Levin
Mengelen pojat - Ira Levin 5.00   1

Alkuteos ilmestynyt 1976. Suomentanut Paavo Lehtonen. 2. laitos: Uusi Kirjakerho 1979. Sidottu, kansipaperi.

Syvällä Brasilian sademetsissä asustaa henkivartioarmeijan ympäröimänä tohtori Josef Mengele, ”Kuoleman enkeliksi” mainittu entinen Auschwitzin keskitysleirin ylilääkäri. Hänen kalleimpia aarteitaan on kultainen savukerasia, johon on kaiverrettu enteelliset sanat: ”Monivuotiselle ystävälleni Josef Mengelelle, joka on palvellut minua paremmin kuin moni ja on vielä palveleva paremmin kuin kukaan. Adolf Hitler.”

Jo Auschwitzissa Mengele oli osoittanut häikäilemättömän nerokkuutensa geenibiologisilla kokeillaan, ja nyt hänen tutkimuksensa alkavat kantaa outoa hedelmää. Terävänenäisistä, tummatukkaisista, sinisilmäisistä pojista ei ole puutetta. Nuori amerikkalainen juutalainen saa vihiä Megelen mielikuvituksellisista suunnitelmista ja ehtii ennen kuolemaansa välittää niistä tiedon Itävaltaan Yakov Liebermannille, natsirikollisten vannoutuneelle viholliselle. Alkaa hurja ajojahti, jossa ei enää ole kysymys pelkästään menneistä rikoksista, vaan uhkasta koko ihmiskunnan tulevaisuudelle.

Ira Levin, Rosemaryn painajaisen maineikas tekijä, on kirjoittanut huiman tarinan, jonka tapahtumat liikkuvat milloin Saksassa, milloin Ruotsissa ja lopulta Yhdysvalloissa. Romaanin avaamat tulevaisuudennäkymät ovat yllättävyydessään henkeäsalpaavan pelottavia.

Omassa kirjahyllyssäni

Kirja julkaistu 1976 (Gummerus)
Alkuperäinen nimi The Boys from Brazil
Tietoja muokattu kesäkuu 6, 2017