Pähkinänsärkijä

E. T. A. Hoffmann
Julkaistu: 1982 (Gummerus)
Alkuperäinen nimi: Nussknacker und Mausekönig
Tyylit: fantasia, lapset

Alkuteos ilmestynyt 1816. Ilmestynyt aiemmin suomeksi 1918 nimellä Pähkinän rusentaja ja hiirikuningas. Suomentanut Salme Setälä. Suomennoksen tarkistanut Hanno Vammelvuo. Kuvittanut Matti Kota. Sidottu.

Pikku-Maria saa Drosselmeierin sedältä joululahjaksi nuken näköisen pähkinänsärkijän, joka todellisuudessa on sedän noiduttu serkunpoika. Hellyydellään Maria herättää Pähkinänsärkijän eloon ja joutuu samalla mukaan hiirikuninkaan ja Pähkinänsärkijän väliseen kamppailuun. Marialta vaaditaan urhoollisuutta ja uskollisuutta taistelussa hiirikuninkaan noituutta vastaan oikeudenmukaisuuden ja rehellisyyden puolesta.

Saksalaisen romantikon E. T. A. Hoffmannin (1776–1822) tarinoissa todellisuus on kaksijakoinen, järjenvastainen, ja lukija joutuu usein keskelle näennäisiä mahdottomuuksia. Hoffmann halusi osoittaa, että outoja ja mielikuvituksellisia asioita saattaa tapahtua keskellä tavallisinta arkea. Hänen kiehtovat kertomuksensa ovat vaikuttaneet säveltaiteeseen ja kirjallisuuteen. Tunnetuin lienee Tšaikovskin baletti- ja orkesterisarja Pähkinänsärkijä.

muokattu 28.06.2016

Joulupukki ja minä (Joulu, #3)Vedeeran taru (Vedeera, #1)Alice PeilintakamaassaKolmen ajan maaHirviön kutsu
Uusin jäsen: Olivia