Kuinka-Kum-Maa on kaikkialla

Marjatta Kurenniemi
Julkaistu: 1954 (Tammi)
Tyylit: fantasiasatufantasia, lapset
Avainsanat: kotimainen, topelius-palkinto

Kuvittanut Maija Karma. 3. painos 2002. Sidottu.

Topelius-palkinto 1984 (kirjailijan koko tuotanto).

Pau on sairaana ja loikoo ikävystyneenä vuoteessaan, aika käy pitkäksi kun ei ole mitään tekemistä. Yhtäkkiä seinäpaperin kukkakuvioista astuu esiin prinsessa Lilaloo, joka vie Paun Kuinka-Kum-Maahan. Sen asukkaat ovat kaksiulotteisia niin kuin kuvat, ja he syövätkin vain kaksiulotteisia ruokia kuten keksejä, piirakkaa ja pannukakkua.

Jännittävät seikkailut alkavat, kun prinsessa Lilaloo huomaa kadottaneensa kruununsa ja Pau tohvelinsa, eikä kuningatar Blankakaan löydä mistään kultaisia saksiaan. Rosvo Krumpus, joka haisee aivan yskänlääkkeeltä, on uhannut ryöstää prinsessa Lilaloon, ja Paun täytyy piirtää satuprinssi häntä puolustamaan.

Kun olet lukenut tämän kirjan, varmaan sinunkin mielesi tekisi Kuinka-Kum-Maahan. Sinne voit kyllä päästä, sillä KUINKA-KUM-MAA ON KAIKKIALLA!

(muokattu 05.05.2018)

Vedeeran taru (Vedeera, #1)MörkövahtiAlice PeilintakamaassaTutkimattomilla vesillä (Hukkuneiden laakso, #1)Prinssi Ahava ja riipuksen arvoitus (Patarania, #1)

Lukijatar avatar

Lapsuuden suosikki puhuttelee ajattomasti aina uusia lapsisukupolvia. Maailmanrakennukseltaan oivaltava lastenkirja puhuu mielikuvituksen ja kuvitteluleikkien voimasta ja marssittaa esiin joukon kiinnostavia ja ikimuistoisia hahmoja.

Annan teokselle neljä tähteä: yhden aikaa kestävästä kerronnasta, toisen ihastuttavista hahmoista, kolmannen ihastuttavan kekseliäästä maailmanrakennuksesta ja neljännen edelleen ajankohtaisesta teemasta.

Suosittelen teosta lapsille ja lapsenmielisille.

Vallu avatar
Tämän kirjan luin jo 9-vuotiaana enkä usko että se enää olisi oikein minun juttuni, mutta kun tämän luin se oli minusta yksi parhaista kirjoista. Muistan että aloin jo itsekkin toivoa matkaa kuinka-kum-maahan, siitä huomaa kuinka vahvasti kirja minuun vaikutti, luin sen jopa useaan otteeseen. Suosittelen kirjaa kaikille nuoremmille lukijoille tai lukijoille jotka pitävät yhtään tämäntyyppisistä kirjoista.
muikku, Roy, Kirsi , Pisania
Uusin jäsen: ArunaK