Matka lopun maailmaan

@ Christoph Ransmayr
Matka lopun maailmaan - Christoph Ransmayr 6.00   1

Alkuteos ilmestynyt 1988. Suomentanut Oili Suominen. Päällys: Ilkka Kärkkäinen. Sidottu, kansipaperi. Fantasia, rajatapaus.

Matka lopun maailmaan alkaa tulipalosta, joka tuhoaa runoilija Ovidiuksen työhuoneen muinaisessa Roomassa. Palon sytyttää Oividius itse polttaakseen pääteoksensa Muodonmuutoksia, antiikin myyttien kokoelman. Epätoivoinen teko on vastalause sille, että keisari Augustus on karkottanut hänet Roomasta Mustanmeren rannalla sijaitsevaan barbaariseen Tomin kaupunkiin. Vuosia myöhemmin pääkaupunkiin saapuu huhu runoilijan kuolemasta.

Oliko palossa tuhoutunut käsikirjoitus vain kopio vai palkoiko alkuperäinen teos ja sen mukana myyttien summa? Palautetaanko pannaan julistettu runoilija arvoonsa kuolemansa jälkeen? Kuka on se kunnianhimoinen roomalainen, joka lähtee Mustanmeren rannoille saadakseen selville totuuden Ovidiuksesta, ja mitä hän löytää?

Christoph Ransmayr yhdistää autenttiset historialliset tapahtumat nykyaikaan ja tulevaisuuden näkymiin rohkeasti ja persoonallisesti. Postmoderniksi ja utopistiseksi sanottu romaani on elämys tasokkaan kertomataiteen ystäville.

Luokitus: Fantasia Historia

Omassa kirjahyllyssäni

Kirja julkaistu 1989 (WSOY)
Alkuperäinen nimi 'Die letzte Welt'
Käännetty englanniksi The Last World