Maailmantuskan soturi

Michael Moorcock
Julkaistu: 1993 (WSOY)
Alkuperäinen nimi: The War Hound and the World's Pain
Tyylit: fantasiahistoriallinen fantasia

Alkuteos ilmestynyt 1981. Suomentanut Sauli Santikko. Kannen kuva: Jukka Murtosaari. Nidottu.

World Fantasy -palkintoehdokas 1982, Locus-palkintoehdokas (fantasiakirjat) 1982.

30-vuotinen sota on opettanut kapteeni von Bekin unohtamaan säälin ja huolehtimaan vain omasta henkiinjäämisestään. Kun rutto tarttuu von Bekin joukkoihin, hän jättää miehensä ja lähtee karkumatkalle, joka vie hänet elottoman metsän keskellä piileksivään ylelliseen linnaan.

Linnassa von Bek tapaa kuvankauniin Sabrinan mutta joutuu pian tutustumaan myös Sabrinan isäntään, itse Lusiferiin. Sodan hirmutöiden vuoksi Jumala on kääntänyt selkänsä von Bekille ja luovuttanut tämän sielun Lusiferille ikuisiksi ajoiksi. Mutta nyt Lusifer tarjoaa von Bekille tehtävää, jossa onnistuessaan kapteeni saisi takaisin oman sielunsa ja kauniin Sabrinan.

Mikä on von Bekin tehtävä? Hänen täytyy matkustaa läpi runnellun Euroopan etsimään parannuskeinoa maailmantuskaan...

muokattu 07.03.2016

Tuonela (Metsän kansa, #3)Viikinkipoika Kaspar II: Sininen viikinki ja kuninkaan sotaratsu (Viikinkipoika Kaspar, #2)Hayden Wulfe ja langennut enkeliVarjojen valtias (Muinainen pimeys, #6)Narrenturm 2 (Hussilaistrilogia, #1)
Pete, Skie, Jouni
Uusin jäsen: Lauri Wallivaara