Suuri ajomatka – Onttujen ensimmäinen kirja

@ Terry Pratchett
Suuri ajomatka – Onttujen ensimmäinen kirja (Bromeliad-trilogia #1) - Terry Pratchett 7.14   105

Alkuteos ilmestynyt 1988. Suomentanut Katja Ruunaniemi. Sisäsivujen oheiskuvat: David Wyatt. Sidottu.

Nuorten huumorifantasiaa lajin lyömättömältä mestarilta

Tuhannet pienet ontut, jotka asustavat suuren tavaratalon lattialankkujen alla, eivät tiedä mitään Ulkopuolisesta. Ovathan he toki kuulleet legendoja Päivästä, Yöstä, Auringosta ja Sateesta, mutta kukaan ei ole todistanut, että ne oikeasti olisivat olemassa. Kunnes onttu nimeltä Masklin saapuu tavarataloon – Ulkopuolelta. Masklinin ihmeellisissä tarinoissa on jo niissäkin sulattelemista, mutta sitten ontut saavat kuulla ravisuttavan uutisen. Tavaratalo aiotaan panna maan tasalle kannattamattomana, ja tilalle rakennetaan hieno monitoimikeskus. Masklinin on keksittävä keino johdattaa onttulauma pois tavaratalosta, kohti Ulkopuolisessa odottavia uusia vaaroja.

Terry Pratchett on yksi maailman suosituimmista kirjailijoista, jonka uran alkupuolella julkaistut nuortenkirjat saadaan nyt vihdoin myös suomeksi. Suuri ajomatka on hienon Bromeliad-trilogian ensimmäinen osa.

Omassa kirjahyllyssäni

Kirja julkaistu elokuu 15, 2005 (Karisto)
Alkuperäinen nimi Truckers
Tietoja muokattu marraskuu 11, 2017

Bromeliad-trilogia

Sarja sisältää 3 pääteosta ja yhteensä teoksia 3 kpl.

Sarjan nimi on viittaus siihen, että eräät pienet sammakot elävät koko elämänsä ananaskasvien eli bromelioiden (engl. bromeliads) sisällä. Nimi viittaa myös David Eddingsin Belgarionin taruun (Belgariad) ja Homeroksen Iiliakseen (Iliad).

Suuri ajomatka – Onttujen ensimmäinen kirja (Bromeliad-trilogia #1) 7.14   105

Kirja-arviot 64
Viestit 2
elokuu 5, 2016
7 / 10

Alku oli mielestäni aika sekava mutta kun jatkoin lukemista alkoi kirja tuntua selkeämmältä ja mielenkiintoisemmalta. Vauhdikas kirja. Mukavaa luettavaa.

Soturiorava
Arvosanat 207
Kirja-arviot 63
Viestit 96
tammikuu 30, 2015
8 / 10

Kiva kirja, jossa nauroin parissakin kohtaa (yksi oli se revonveli kohta), mutta muuten tämä ei naurattanut hirveästi vaikka Pratchettin kirjoja sanotaan huumorifantasiaksi. Joko minulla on huono huumorintaju tai sitten tämä ei ollut Pratchettin hauskimpia, mutta minua se ei ainakaan haitannut. Tämä oli todella hyvä kirja, mutta henkilöiden muistaminen oli hieman vaikeaa, mutta loppua kohden se helpottui. Sama kävi myös tarinassa. Aluksi se oli ehkä vähän tylsää, mutta loppua kohden parani. Suosittelen

Keijutrilogia
Arvosanat 48
Kirja-arviot 1
elokuu 18, 2012
8 / 10

Hyvää huumorifantasiaa alusta loppuun saakka. Kirja on juuri sopivan lyhyt luettavaksi vaikka tylsänä sadepäivänä.

tintti89
Arvosanat 119
Kirja-arviot 119
syyskuu 24, 2007
8 / 10

Kirja parani huomattavasti loppua kohti. Alussa en ollut sen lukemisesta hirveän innostunut, mutta loppu menikin sitten melkein yhdellä kertaa. Pratchettin huumori on taas suuressa osassa tässäkin kirjassa, mikä pitää mielenkiintoa yllä. Mitään hirveän erikoista juonta ei kirjassa ollut, mutta yksinkertainen juoni sopii hyvin kirjaan, missä henkilöt ovat 10cm mittaisia. Onttujen tietämättömyys maailman asioista sai väkisinkin hymyilemään.

Dark Clark
Arvosanat 279
Kirja-arviot 28
Viestit 1
elokuu 8, 2007
8 / 10

Bromeliad-trilogian (vrt. Eddinggsin Belgariad-sarja) ensimmäinen osa "Suuri ajomatka" on ovela ja humoristinen kirja. Sinänsä kirjassa pyöritään pienissä ympyröissä, mutta kun katsotaan maailmaa pienikasvuisten onttujen näkökulmasta, tapahtumat saavat suuret mittasuhteet. Pratchett on käyttänyt samaa tyyliä (jokin ihmisestä eroava, omaa rooliaan hakeva ja usein myös pienikokoinen laji, jonka uskomukset "Jumalasta" ja "kuolemanjälkeisestä elämästä" muistuttavat ilkikurisella, vinksahtaneella tavalla omaa elämänkatsomustamme) esimerkiksi kirjassa "Mahtava Morris ja sivistyneet siimahännät".

Marko Matero
Marko Matero