Aikamatkustajan vaimo

@ Audrey Niffenegger
Aikamatkustajan vaimo - Audrey Niffenegger 7.98   125

Alkuteos ilmestynyt 2003. Suomentanut Paula Korhonen. Kannen kuva: Tim Heatherington.

1. laitos 2005. Sidottu, kansipaperi.
2. laitos 2007. Nidottu.

Exclusive Books Boeke -palkinto 2005, British Book -palkinto 2006. Arthur C. Clarke -palkintoehdokas 2005, kolmas sija Locus-palkintoäänestyksessä (esikoisromaanit) 2004.

Räiskyvä romaani kuolemattomasta rakkaudesta

Tämä on tarina Claresta, punatukkaisesta taideopiskelijasta, ja Henrystä, seikkailunhaluisesta ja boheemista kirjastonhoitajasta, jotka ovat rakastaneet toisiaan koko elämänsä. Kun he tapasivat ensimmäisen kerran, Clare oli kuuden vanha, Henry kolmekymmentäkuusi.

Kun he menevät naimisiin, Clare on kaksikymmentäkolmevuotias, Henry kolmekymmentäyksi. Mahdoton yhtälö? Ei, vaan totta, sillä Henry on ensimmäinen ihminen, joka kärsii aikasiirtymähäiriöstä: hän tempautuu tahtomattaan nykyhetkestä menneisyyteen tai tulevaisuuteen, varsinkin kokiessaan tunnemyrskyjä. Omista häistäänkin hän katoaa hetkeksi, mutta palaa juhlapöytään, tosin jollain tapaa vanhemman ja aikuisemman näköisenä.

Kaikki katoamistemput eivät kuitenkaan suju yhtä mallikkaasti. Syntyy sekä hillittömän hauskoja että sydäntä raastavia tilanteita. Vaikka Clarella ja Henryllä on kestämistä vaikean sairauden aiheuttamissa kommelluksissa, he yrittävät sinnikkäästi elää normaalia nuorenparin elämää. He käyvät töissä, kokkailevat, huvittelevat ystäviensä kanssa ja unelmoivat lapsista. Heidän intohimoinen rakkautensa kantaa heitä yli aikarajojen ja saa heidät lopulta uhmaamaan kohtaloa.

”Huimaava ylistyslaulu ikiaikaiselle rakkaudelle.” – Chicago Tribune

”Hassu, seksikäs, uskomaton.” – The Times

”Ota Niffeneggerin kirja käteesi, niin saat kokea jotain sellaista, joka koskettaa sinua munaskuita myöten.” – Independent on Sunday

”Lue tämä ennen muita!” – Outi Keskevaari, Trendi

Omassa kirjahyllyssäni

Kirja julkaistu heinäkuu 29, 2005 (Gummerus)
Alkuperäinen nimi The Time Traveler's Wife

Arvosanat 198
Kirja-arviot 10
elokuu 24, 2018
6 / 10

No jaa.. Naisten viihdelukemistoa maustettuna pienellä "aikamatkustushassuttelulla". Vetävästi kirjoitetttuna tosin.

Essi Anna Eliisa Paasikivi
Arvosanat 95
Kirja-arviot 5
kesäkuu 30, 2018
6 / 10

Kirjan juoni on kieltämättä hieman erikoinen, mikä tekee siitä suht mielenkiintoisen. Kirjan tapahtumat ovat myös hyvä esimerkki siitä, miten asiat eivät aina mene niin kuin on suunnitellut. Samalla näytetään, millaisia vaikutuksia yllättävillä tapahtumilla on päähenkilöiden parisuhteeseen.
Eli jos kaipaat jotain hieman erikoisempaa luettavaa, tämä kirja on hyvä vaihtoehto.

tiarAnon
Arvosanat 200
Kirja-arviot 3
Viestit 275
huhtikuu 13, 2014
8 / 10

Audrey Niffeneggerin romaani oli varsin mukaansatempaava kokemus. Ennakko-odotuksiani teos ei vastannut lainkaan, mutta koska ne eivät kovin tarkkapiirteiset alun alkaenkaan olleet, se ei juuri haitannut. On kiinnostavaa lukea yhden novumin scifiä: teoksen maailma ei muuten poikkea lainkaan tuntemastamme, paitsi että aikamatkustusgeenivirhe on olemassa. Tämä yksittäinen muutos tuntemaamme todellisuuteen avaa aikamoiset mahdollisuudet pohdiskella ihmissuhteita, ajallisuutta ja vapaata tahtoa. Pidin kirjassa erityisesti siitä, että vaikka koko tarina pyörii aikamatkustuksen ympärillä, se ei se jää jumiin yhteen ajatukseen. Aihetta tarkastellaan monipuolisesti päähenkilöiden ikääntyessä ja kohdatessa erilaisia ongelmia ja haasteita elämässään. Lisäksi se ei jumitu omaan spefiyteensä, vaan onnistuu kuvaamaan hahmoja, heidän kokemuksiaan ja suhteitaan hyvinkin syvällä tasolla täysin riippumatta aikamatkustuksesta. Monissa kohdissa kirjailija sisälläni huomautti, että tämän on pakko olla koettua, ei tällaista tavaraa kukaan päästään keksi. Viimeinen tähti jäi antamatta yksinkertaisesti siitä syystä, että olisin kaivannut teokselta vielä hieman tiukempaa pureutumista keskeisiin filosofisiin kysymyksiin – nyt koko vapaan tahdon ja sitä kautta myös aikamatkustuksen problematiikka ohitettiin hieman ylimalkaisesti, mikä ei oikein riittänyt tyydyttämään minua. Tästä syystä teos jäi enimmäkseen viihteellisemmän ihmissuhdekuvauksen tasolle, missä se tietysti on omimmillaan.

Puolikuu
Arvosanat 191
Kirja-arviot 29
Viestit 586
helmikuu 18, 2014
2 / 10

En pysty ymmärtämään, miten Aikamatkustajan vaimo on voinut saada päin hyviä arvosanoja... itse en suosittelisi sitä edes pahimmalle vihamiehelleni. Ostin Aikamatkustajan vaimon sillä oletuksella, että se olisi jännittävä fantsu-seikkalukertomus. Ei, se oli yksinomaan tympeä parisuhdekuvaus,jota lisäksi pahensi uskomattoman raivostuttavat ja ankeat päähenkilöt. Päähenkilöiden käymä dialogi on pitkälti riitelyä, angstaamista tai keskustelua seksistä. Erityisesti mieleen on jäänyt kohta, jossa Henry kertoo Clairelle, miten toivoo tämän välillä nostavansa katseensa Dickensistä, jotta hän saisi päivittäisen seksiannoksensa *facepalm*.

Marjo
Arvosanat 66
Kirja-arviot 5
Viestit 2
marraskuu 13, 2013
9 / 10

Kirjan alku oli minulle sekava, yritin varmaan liikaa ymmärtää miten kaikki tapahtui. Olin jo luovuttaa koko lukemisen. Kuitenkin sitä mukaa kun luin, aloin ymmärtää ideaa. Loppua kohden koukutuin aina vain enemmän. Ja kyllä, sain minäkin kyyneleitä pidätellä viimeisillä sivuilla.

Arvosanat 542
Kirja-arviot 51
Viestit 4081
marraskuu 19, 2012
10 / 10

Ihastuttava, uskomaton idea kirjalle! Kerronta on toteutettu huolella, hahmot ovat uskottavia ja kiinnostavia - tarinaan tulee eläytyneeksi kun itsestään. Lopussa pillahtaa itku kyynisemmältäkin lukijalta. Parasta romantiikkaa on vakaa arki ja yhdessä kuljettu elämä.

skye
Arvosanat 135
Kirja-arviot 10
lokakuu 25, 2012
10 / 10

Kirja on mahtava ja mukaansa tempaava. Aloittaessani tämän kirjan minulla ei ollut suuria odotuksia, koska kirjailija oli minulle tuntematon, mutta vau ! Kirja nousi äkkiä yhdeksi lempikirjoistani ! Rakastan tätä tarinaa ja lopussa sai itkeä silmät päästään. Tämä kirja on kaikkien luettava !

Sanja
Arvosanat 26
Kirja-arviot 2
syyskuu 18, 2007
10 / 10

Tämä on pitkästä aikaa minulle täysin tuntematon kirjailija, jonka teokseen olen aivan rakastunut. Niffenegger osaa kuljettaa tarinaa upeasti ajanhetkestä toiseen, vuodesta toiseen ja takaisinpäin. Tämän kirjan lähtökohdat ovat sen verran hankalat, että koko homma olisi voinut revetä käsiin ja pahasti. Mutta ei, tämä on alusta loppuun loistavaa, hiottua työtä. Henkilöt elävät, kieltä on ilo lukea ja dialogi on HYVÄÄ. Olen vaikuttunut. (Eli en kykene kritiikkiin aivan vielä, myöhemmin ehkä sitten.) Ja kyllä, itkin lopussa.

Rituri
Arvosanat 621
Kirja-arviot 1
Viestit 31
kesäkuu 23, 2007
10 / 10

Kirjassa on mielestäni pohdittu hyvin aikamatkustamisen mukanaan tuomia ongelmia sekä parisuhteeseen että muuhunkin elämään. Vaikka kirjan kerronta hyppelehtii eri aikojen ja paikkojen välillä tarinassa pysyy hyvin mukana, koska ennen uusia tapahtumia kerrotaan päivämäärä ja Claren ja Henryn iät siinä tilanteessa. Henry ja Clare vuorottelevat minäkertojina joten molempien ajatuksista, tunteista ja mielipiteistä saa selkeän kuvan. Mielestäni juoniselostus antaa melko hyvän kuvan kirjan sisällöstä ja suosittelenkin kirjaa siitä kiinnostuneille ihmisille.

Nelonen
Arvosanat 2