Aikamatkustajan vaimo

Aikamatkustajan vaimo

Audrey Niffenegger
Julkaistu: heinäkuu 29, 2005 (Gummerus)
Alkuperäinen nimi: The Time Traveler's Wife

Tyylit: scifi, romantiikka
Avainsanat: aikamatkustus, elokuva

Alkuteos ilmestynyt 2003. Suomentanut Paula Korhonen. Kannen kuva: Tim Heatherington.

1. painos: Gummerus, 2005. Sidottu, kansipaperi.
2. painos: Gummerus, 2007. Nidottu.

Exclusive Books Boeke -palkinto 2005, British Book -palkinto 2006. Arthur C. Clarke -palkintoehdokas 2005, kolmas sija Locus-palkintoäänestyksessä (esikoisromaanit) 2004.

Räiskyvä romaani kuolemattomasta rakkaudesta

Tämä on tarina Claresta, punatukkaisesta taideopiskelijasta, ja Henrystä, seikkailunhaluisesta ja boheemista kirjastonhoitajasta, jotka ovat rakastaneet toisiaan koko elämänsä. Kun he tapasivat ensimmäisen kerran, Clare oli kuuden vanha, Henry kolmekymmentäkuusi.

Kun he menevät naimisiin, Clare on kaksikymmentäkolmevuotias, Henry kolmekymmentäyksi. Mahdoton yhtälö? Ei, vaan totta, sillä Henry on ensimmäinen ihminen, joka kärsii aikasiirtymähäiriöstä: hän tempautuu tahtomattaan nykyhetkestä menneisyyteen tai tulevaisuuteen, varsinkin kokiessaan tunnemyrskyjä. Omista häistäänkin hän katoaa hetkeksi, mutta palaa juhlapöytään, tosin jollain tapaa vanhemman ja aikuisemman näköisenä.

Kaikki katoamistemput eivät kuitenkaan suju yhtä mallikkaasti. Syntyy sekä hillittömän hauskoja että sydäntä raastavia tilanteita. Vaikka Clarella ja Henryllä on kestämistä vaikean sairauden aiheuttamissa kommelluksissa, he yrittävät sinnikkäästi elää normaalia nuorenparin elämää. He käyvät töissä, kokkailevat, huvittelevat ystäviensä kanssa ja unelmoivat lapsista. Heidän intohimoinen rakkautensa kantaa heitä yli aikarajojen ja saa heidät lopulta uhmaamaan kohtaloa.

”Huimaava ylistyslaulu ikiaikaiselle rakkaudelle.” – Chicago Tribune

”Hassu, seksikäs, uskomaton.” – The Times

”Ota Niffeneggerin kirja käteesi, niin saat kokea jotain sellaista, joka koskettaa sinua munaskuita myöten.” – Independent on Sunday

”Lue tämä ennen muita!” – Outi Keskevaari, Trendi

Muokannut Jussi (08.03.2016)

Gunnm 2: RautaneitoLähi-Idässä palaaCalling (Neon Genesis Evangelion, #13)Terveiset KutturastaHard Luck Cafe

Sanja avatar
Tämä on pitkästä aikaa minulle täysin tuntematon kirjailija, jonka teokseen olen aivan rakastunut. Niffenegger osaa kuljettaa tarinaa upeasti ajanhetkestä toiseen, vuodesta toiseen ja takaisinpäin. Tämän kirjan lähtökohdat ovat sen verran hankalat, että koko homma olisi voinut revetä käsiin ja pahasti. Mutta ei, tämä on alusta loppuun loistavaa, hiottua työtä. Henkilöt elävät, kieltä on ilo lukea ja dialogi on HYVÄÄ. Olen vaikuttunut. (Eli en kykene kritiikkiin aivan vielä, myöhemmin ehkä sitten.) Ja kyllä, itkin lopussa.
Rituri avatar
Kirjassa on mielestäni pohdittu hyvin aikamatkustamisen mukanaan tuomia ongelmia sekä parisuhteeseen että muuhunkin elämään. Vaikka kirjan kerronta hyppelehtii eri aikojen ja paikkojen välillä tarinassa pysyy hyvin mukana, koska ennen uusia tapahtumia kerrotaan päivämäärä ja Claren ja Henryn iät siinä tilanteessa. Henry ja Clare vuorottelevat minäkertojina joten molempien ajatuksista, tunteista ja mielipiteistä saa selkeän kuvan. Mielestäni juoniselostus antaa melko hyvän kuvan kirjan sisällöstä ja suosittelenkin kirjaa siitä kiinnostuneille ihmisille.
Dyn avatar
Ihastuttava, uskomaton idea kirjalle! Kerronta on toteutettu huolella, hahmot ovat uskottavia ja kiinnostavia - tarinaan tulee eläytyneeksi kun itsestään. Lopussa pillahtaa itku kyynisemmältäkin lukijalta. Parasta romantiikkaa on vakaa arki ja yhdessä kuljettu elämä.
lukuvalo avatar

No jaa.. Naisten viihdelukemistoa maustettuna pienellä "aikamatkustushassuttelulla". Vetävästi kirjoitetttuna tosin.

Essi Anna Eliisa Paasikivi avatar

Kirjan juoni on kieltämättä hieman erikoinen, mikä tekee siitä suht mielenkiintoisen. Kirjan tapahtumat ovat myös hyvä esimerkki siitä, miten asiat eivät aina mene niin kuin on suunnitellut. Samalla näytetään, millaisia vaikutuksia yllättävillä tapahtumilla on päähenkilöiden parisuhteeseen.
Eli jos kaipaat jotain hieman erikoisempaa luettavaa, tämä kirja on hyvä vaihtoehto.

tiarAnon avatar
Audrey Niffeneggerin romaani oli varsin mukaansatempaava kokemus. Ennakko-odotuksiani teos ei vastannut lainkaan, mutta koska ne eivät kovin tarkkapiirteiset alun alkaenkaan olleet, se ei juuri haitannut. On kiinnostavaa lukea yhden novumin scifiä: teoksen maailma ei muuten poikkea lainkaan tuntemastamme, paitsi että aikamatkustusgeenivirhe on olemassa. Tämä yksittäinen muutos tuntemaamme todellisuuteen avaa aikamoiset mahdollisuudet pohdiskella ihmissuhteita, ajallisuutta ja vapaata ... (lisää)
Puolikuu avatar
1.0
En pysty ymmärtämään, miten Aikamatkustajan vaimo on voinut saada päin hyviä arvosanoja... itse en suosittelisi sitä edes pahimmalle vihamiehelleni. Ostin Aikamatkustajan vaimon sillä oletuksella, että se olisi jännittävä fantsu-seikkalukertomus. Ei, se oli yksinomaan tympeä parisuhdekuvaus,jota lisäksi pahensi uskomattoman raivostuttavat ja ankeat päähenkilöt. Päähenkilöiden käymä dialogi on pitkälti riitelyä, angstaamista tai keskustelua seksistä. Erityisesti ... (lisää)
Marjo avatar
4.5
Kirjan alku oli minulle sekava, yritin varmaan liikaa ymmärtää miten kaikki tapahtui. Olin jo luovuttaa koko lukemisen. Kuitenkin sitä mukaa kun luin, aloin ymmärtää ideaa. Loppua kohden koukutuin aina vain enemmän. Ja kyllä, sain minäkin kyyneleitä pidätellä viimeisillä sivuilla.
skye avatar
Kirja on mahtava ja mukaansa tempaava. Aloittaessani tämän kirjan minulla ei ollut suuria odotuksia, koska kirjailija oli minulle tuntematon, mutta vau ! Kirja nousi äkkiä yhdeksi lempikirjoistani ! Rakastan tätä tarinaa ja lopussa sai itkeä silmät päästään. Tämä kirja on kaikkien luettava !
Uusin jäsen: Ksnsns