Helliconian kesä (Helliconia-trilogia, #2)

Helliconian kesä

Brian Aldiss
Julkaistu: 1987 (Kirjayhtymä)
Alkuperäinen nimi: Helliconia Summer
Tyylit: scifi

Alkuteos ilmestynyt 1983. Suomentanut Tauno Peltola. Kansi: Petri Holm. Sidottu.

BSFA-palkintoehdokas 1984. Valittu Tähtivaeltaja-lehden 1900-luvun tieteiskirjallisuuden Top 50-listalle 2000 (koko trilogia).

Mahtavan Helliconia-trilogian toinen osa on fantasiakirjallisuuden brittiläisen mestarin voimannäyte. Myös ”Science fictionin Aleksandria-kvartetiksi” kutsuttu sarja on huikea visio uuteen uljaaseen maailmaan, jonka hämmästyttävän aidosti kuvatut olosuhteet, ilmasto, maisemat, uskonto, politiikka, inhimilliset tunnot ja illluusiot herättävät eloon monitahoisen avaruuden kulttuurin.

Kokonaisuus heijastelee meidänkin tulevaisuuttamme ajassa ja avaruudessa: Maan kansoille Helliconian tapahtumat ovat uutisia. Niitä seurataan globaaleissa yhteisöissä, joissa koettiin yhtä voimallisia muutoksia kuin Helliconiassa Suuresta jääkaudesta huolimatta. Pyrittiin luomaan Maan ystävälliseen ilmapiiriin soveltuva mieliala, ohjaamalla älylliset huippuvoimat tutkimaan biosfäärin elävien olentojen elinehtoja.

Oliko kerrankin nouseva johtajia ja valtiomiehiä, jotka olisivat kansojen arvoisia?

Uudet ihmiset kääntyvät katsomaan uudenlaista elämäntapaa, jossa ihminen koneineen ei olisi kaiken tuomari.

(muokattu 25.12.2014)

Taipumaton (Kadonnut laivasto, #1)Time Riders: Tuomiopäivän koodi (Time Riders, #3)Ainoa (Valinta-sarja, #3)Rautamies – Iron Man: Viisi painajaistaKonejumalat (Routasisarukset, #3)

Sone avatar
Mielestäni hyvä kirja. Jos tykkää sarjan aiemmasta osasta, suosittelen. Helliconian kesä sisältää enemmän "draamaa" ja juonenkäänteitä kuin kevät, josta minä ainakin pidin. Kesä käsittelee myös laajemmin Helliconian eri paikkoja, joka on plussaa. Täytyy kyllä silti myöntää että tää sarja osaa olla välilä vähän ns.hidas, mutta ei se lukukokemusta (ainakaan minun kohdallani) haittaa.
Pisania
Uusin jäsen: Juho Saari