Rumo Ylämaailmassa (Pimeyden ihmeet, #1)

Rumo Ylämaailmassa

Walter Moers
Julkaistu: lokakuu 11, 2005 (Otava)
Alkuperäinen nimi: Rumo & Die Wunder im Dunkeln
Käännetty englanniksi: Rumo & His Miraculous Adventures

Alkuteos ilmestynyt 2003. Suomentanut Marja Kyrö. Sidottu, kansipaperi.

”Pelottava kuin Hieronymus Bosch, mielikuvituksellinen kuin Douglas Adams ja vitsikäs kuin Woody Allen.” – Facts

Kapteeni Sinikarhun seikkailuista tuttu pikku wolperting Rumo itsenäistyy ja lähtee omille teilleen halki Zamonian vaarojentäyteisen mantereen. Rumo seuraa hajujälkeä, jonka vain hän pystyy aistimaan ja jonka päästä hän uskoo onnen löytyvän.

Matkallaan hän kohtaa mitä huikeimpia hahmoja paholais­kykloo­peista kuparimiekkosiin, oppii tuntemaan taistelut, pahuuden, ystävyyden – ja rakkauden.

”Walter Moersin seikkailut ovat runoutta.” – Die Welt

Saksalaisen monitaiturin Walter Moersin (s. 1957) seikkailun­täyteinen maailma lumoaa älykkäällä huumorillaan ja omaperäisellä vauhdikkuudellaan kaikenikäiset. Hänen teoksistaan on suomennettu kulttimaineeseen noussut Kapteeni Sinikarhun 13 1/2 elämää, Huviretki hukkateille – Seikkailu Zamoniassa sekä Hurja matka halki yön.

(muokattu 30.10.2019)

Varjojen valtias (Varjometsästäjät, #2)NokkosvallankumousMaresin voima (Punaisen luostarin kronikoita, #3)Langenneiden enkelten kaupunki (Varjojen kaupungit, #4)Lumoava kaaos (Loihtijakronikka, #3)

Rinja avatar
Rumo-kirjat ovat oikeastaan yhtä ja samaa kirjaa - toista ei ole järkeä lukea ilman toista - mutta silti ne eroavat toisistaan paljon. Siinä missä Rumo Ylämaailmassa kertoo vuosista, Rumo Alimaailmassa tapahtuu parin päivän sisään. Ehkä juuri siksi pidin Ylämaailmassa-puoliskosta paljon enemmän, vaikka ne oikeastaan ovat niin eri kategorioissa ettei niitä saisi verrata. Kuitenkin. Wolpertingien rotu jatkaa samaa sarjaa kuin Moersin Sinikarhu-kirjassa käyttämät ihmeellisyydet, ... (lisää)
Pipariponi avatar
Rumo-kirjat ovat yksiä parhaita kirjoja mitä olen koskaan lukenut! Niissä on sellaista seikkailua että odotan innolla kolmatta osaa... Ne ovat niin hauskoja että kun luin sitä pelkäsin kokoajan että se loppuu. ;) Toisin sanoen tosi mahtavia kirjoja molemmat!!!!
Jackalbury avatar
'Rumo Ylämaailmassa' kannattaa jokaisen ehdottomasti lukea! Minulle kirja täysi pommi, yllätys, sillä odotin jotakin 'Sinikarhun' tai 'Huviretken' kaltaista mielikuvituksellista poukkoiluhubaa, mutta 'Rumosta' paljastuikin yhtä syvällinen ja koskettava kertomus, mitä jo 'Uinuvien kirjojen kaupunki' osoitti Moersin osaavan luoda. (Myönnän, luin 'Uinuvat kirjat' ennen 'Ylämaailmaa'.) 'Rumo Ylämaailmassa' on tarina wolpertingi Rumosta, samasta wolpertingistä jonka jo kohtasimme ... (lisää)
Rinja, Eija, Wicked-Willie
Uusin jäsen: Antero Stenhammar