Harry Potter ja viisasten kivi

@ J. K. Rowling
Harry Potter ja viisasten kivi (Harry Potter #1) - J. K. Rowling 8.34   1406

Alkuteos ilmestynyt 1997. Suomentanut Jaana Kapari. Kannen kuvat: Mika Launis. Sidottu. Nidottu laitos 2011. Jim Kayn kuvittama laitos 2015.

Nestlé Smarties Book Prize 1997 Gold Medal 9–11 years, FCBG Children's Book Award 1997, Birmingham Cable Children's Book Award 1997, Young Telegraph Paperback of the Year 1998, British Book Awards 1997 Children's Book of the Year, Sheffield Children's Book Award 1998, valittu American Library Association's 100 Best Books for Teens -listalle vuonna 2000, Whitaker's Platinum Book Award 2001, Mythopoeic-palkinto 2008 (lastenkirjat, koko sarja). Mythopoeic-palkintoehdokas (lastenkirjat) 1999, Guardian-lastenkirjallisuuspalkinnon ehdokas 1998.

Harry Potter on mielestään ihan tavallinen poika. Tosin hän asuu huoltajiensa luona portaiden alla olevassa kaapissa. Harryn elämä muuttuu täysin, kun hän saa 11-vuotispäivänään merkillisen kirjeen. Se on kutsu Tylypahkan velhojen ja noitien kouluun. Harrylle avautuu kokonaan uusi maailma, johon kuuluvat velhot, noidat, yksisarviset ja lohikäärmeet. Harry saa tietää olevansa velhojen sukua! Silti kaikki on aloitettava alusta. Tylypahkassa Harry opiskelee taikuuden alkeita, kuten muodonmuutoksia, taikajuomien tekoa, loitsuja ja suojautumista pimeyden voimilta. Koulunkäynti on hauskaa, mutta henkeäsalpaavan jännittäväksi se muuttuu, kun Harry ryhtyy ratkomaan kiehtovaa arvoitusta ystäviensä Ron Wesleyn ja Hermione Grangerin kanssa, ja pelissä on tiedät-kai-kuka...

Viisasten kivi on ensimmäinen teos kaiken ikäisten suosion saavuttaneessa Harry Potter -sarjassa.

Kirja julkaistu syyskuu 28, 1998 (Tammi)
Tietoja muokattu tammikuu 18, 2023

Harry Potter

Harry Potter on brittiläisen kirjailijan J. K. Rowlingin kirjoittama seitsemänosainen fantasiakirjasarja. Kirjasarja kertoo velhopoika Harry Potterista ja seikkailuista, joita hän kokee ystäviensä Ron Weasleyn ja Hermione Grangerin kanssa käydessään Tylypahkan taikakoulua.

Alasarja Ihmeotukset

Harry Potter ja puoliverinen prinssi (Harry Potter #6) 8.42   1215
Harry Potter ja kuoleman varjelukset (Harry Potter #7) 8.62   1202
Harry Potter ja kirottu lapsi (Harry Potter #8) 6.60   201

syyskuu 29, 2019

Olen katsonut Harry Potter -elokuvat useaan otteeseen ja eräänä päivänä päätin lukea tämän ensimmäisen kirjan. Yllätyin siitä, miten samanlaisia elokuva ja kirja ovat. Kyllähän tämän luki, mutta en innostunut ja alkanut fanittaa kuin viimeistä päivää, kuten joillekin käy tämän taikauniversumin vaikutuspiirissä.

Nella
joulukuu 2, 2018

Kirja on yksi parhaita joita olen koskaan lukenut! Olen lukenut koko sarjan jo useampaan kertaan enkä usko, että voisin kyllästyä siihen koskaan. Ensimmäinen osa on vieläpä suosikkini kaikista osista, se on jotenkin niin kotoisa. Koko Harry Potter -sarja on aivan mahtava ja tämän parempaa aloitusta ei kyllä saisi millään. Kirjan teksti, tarina ja hahmot ovat kaikki hienosti luotu ja kokonaisuus on aivan täydellinen.

Teksti on viihdyttävää, todella monipuolista ja aivan upeasti luotua. Se on välillä humoristista ja toisinaan taas erittäin järkevää ja asiallista.

Allu
tammikuu 12, 2018

Aivan mahtava

Lintukarhu
joulukuu 17, 2017

Tämä on loistavan nuorten fantasiasarjan ensimmäinen LOISTAVA osa. Rowling on kylvänyt kaikkialle huumoria jonka jaana kapari on saanut hyvin suomennettua. Kun minulle ensin suositeltiin"Pottereita" en uskonut että voisi olla olemassa näin hyviä kirjoja.

Sipe
heinäkuu 12, 2016

Pidin eniten alusta, kun Harry vasta alkaa saamaan niitä kirjeitä ja kun hän lähtee tutustumaan Tylypahkaan. Keskiosa oli sitä perusta, Harry tutustuu opettajiin, linnaan ja ystäviinsä. Loppu on näin miljoona kertaa käsiteltynä aika tylsä.

Truuners95
huhtikuu 10, 2016

Kaikkihan nyt Potterit tietää. Orpopoika, joka saa tietää olevansa velho ja ainut, joka voi tuoda rauhan velhomaailmaan. Kirjailijan lennokas kerronta ja päättymättömät yksityiskohdat tekevä sen, että kirjasta voi löytää aina jotain uutta. Täydellinen sarjan avaus

Dintsdints
marraskuu 22, 2015

Todella kiva ja jännittävä. Kirjassa on erilainen maailma kuin meillä ja kirjaa lukiessa sekin tulee tutuksi

WindWizard
heinäkuu 12, 2015

Heti kun sain kirjan loppuun piti heti sännätä kirjastoon ja lainata seuraavat kaksi osaa. Hyvin koukuttava sarja! Kirjaa oli hyvin helppo lukea enkä meinannut laskea sitä käsistäni hetkeksikään. Luokittelisin lempihahmokseni Hagridin (tietysti!), Ronin ja Potterin. Kirja on mahtava, en voi muuta sanoa!

Mystinen tyttö
kesäkuu 8, 2015

Loistava aloitus sarjalle! Lopun jälkeen teki mieli aloittaa heti toinen osa, taukoja pitämättä. Se koukutti lukijansa aivan täysin. Kerronta oli sulavaa ja helppo lukuista. Idea on aivan mahtava! Hämmästelen vieläkin Rowlingin kekselijäisyyttä, yksityiskohtia tekstissä, ainutlaatuisia hahmoja ja ylipäätään halua luoda Harry Potter ja hänen ystävänsä. Myönnän, että kirja ei vetänyt minua mukaansa niin kuin olin toivonut, mutta uskon ja toivon syvästi, että pääsen mukaan seuraavissa osissa. Tässä sarjassa on selvästi aivan oma maailmansa minne täytyy sukeltaa. Täytyy sukeltaa niin syvälle, että on valmis ottamaan taikasauvan käteen ja lähtemään junan laiturilta yhdeksän ja kolme neljäsosaa kohti tylypahkaa. Suosittelen ehdottomasti! Jos et tahdo lukea tätä itsellesi, lue se vaikka jollekin joka ei osaa vielä lukea, mutta jaksaa kuunnella!

Kaleidoscope
toukokuu 4, 2015

Tämä oli ise asiassa esimmäinen kirja jonka luin heti lukemaan opittuani (5-6 v.). Äiti oli kyllä sitä ennen ehtinyt lukemaan kolme ensimmäistä kirjaa minulle yhteensä kahdeksan kertaa iltasaduiksi ja kaikki siihen mennessä ilmestyneet leffat katsottiin joka päivä, aina leffan loppuessa vielä kertaalleen (koska eihän sitä pikkuisena ehtinyt muuta tekemään kuin istumaan sohvala viittaan puettuna ja hutera salama otsalle taiteiltuna, tuijottaen intensiivisesti telkkaria). Tarinan pointti on kuitenkin se, että minä kuulun niihin ihmisiin, joidenka koko elämä perustuu Pottereiden ympärille. Rankan lapsuuden ainoa valonpilkahdus oli Harry, Ron ja Hermione, jotka eivät ikinä kiusanneet, lyöneet tai nimitelleet. Pelkästään se tekee varsinkin Viisasten kivestä kaikkien aikojen parhaimman kirjan. Juoni ja kirjailijan mahtavuus ovatkin sitten oma pitkä tarinansa.

Kastehelmi
toukokuu 3, 2015

Aloitin nyt sitten viimein lukemaan Harry Potter sarjaa ja ainakin ensimmäinen osa oli mielestäni todella hyvä. Henkilöt oli kuvattu hyvin ja tapahtumat mielenkiintoisesti. Mahtava kirja, mitä muuta voin sanoa?

Jessie Sundblad
huhtikuu 6, 2015

Kun luin kirjan, en osannut uskoa miten tämä sarja muuttaisi elämämi. Loistava aloitus! Jää heti koukkuun tähän maailmaan,

Poison Girl
joulukuu 21, 2014

Tästä alkaa maailman paras kirjasarja! Koko maailma vetää mukaansa kuin imuri, kieli on sutjakkaa ja hahmot upeita. J.K. Rowling on täysi nero Potterin keksiessään. En koskaan lopeta rakastamasta tätä sarjaa :)

Verhottu
joulukuu 8, 2014

Hyvä kirja! J.K Rowling on yksi suosikki kirjailioitani. Olisin toivonut kirjaan vielä lisäksi tylypahkan karttaa.

Lilli Pii
marraskuu 29, 2014

Ei kovin vetävä. Oli kuitenkin pakko lukea.

lolde
marraskuu 26, 2014

Sain nyt vasta aikaiseksi lukea tämän velhoista ja kaikenlaisista örkeistä kertovan kirjan, olen jo niin monta vuotta lykännyt tämän lukemista. Ajattelin ettei kirja luultavasti ole minua varten, mutta väärässä olin. Enhän saanut kirjan lukemisa loppumaan laisinkaan, ei tarvittu kuin kaksi lukukertaa ja kirja oli kannesta kanteen luettu. Eli juoni siis on todella koukuttava, eikä lukemista vaan malta lopettaa kesken. Kirjoittajalla on ollut selkeä idea hahmojen ja tarinan kannalta, ja ajatus on selkeästi viety loppuun asti.

Niittysalvia
lokakuu 22, 2014

Jostain syystä mielestäni ehkä kaikista paras Potter. Ensimmäinen lukuvuosi, kaikki tuo uusi ja ihmeellinen ja kirjan hahmoihin oli helppo samaistua heti alkuun. Rakastuin Tylypahkan kuvauksiin ja yleensäkin kirjan juoneen. Joka tapauksessa, olivatpa Potterit minulaiselleni jänishousulle kuinka raakoja hyvänsä, ne ovat vieneet sydämeni mennessäni... Kuin toinen maailma, jonne voi halutessaa paeta arjen kiireitä!

Ventovir
syyskuu 18, 2014

Tästä alkaa paras kirjasarja ikinä. Olen itkenyt ja nauranut Harry Pottereita lukien monet kerran, ja jaksan lukea ne uudestaan ja uudestaan. Olen todella kiitollinen että J.K Rowling loi tämän maailman meitä varten, koska nämä kirjat ovat pelastaneet päiväni moneen kertaan :)

Selene
elokuu 3, 2014

Ah, iki-ihana Harry Potter! Viisasten kivi on varsin hyvä aloitus tälle kirjasarjalle, joka ei suotta ole maailman luetuimpia. Maailma on kiehtova ja hahmoja on joka lähtöön, kirja sopii niin lapsille kuin aikuisillekin. Kun on koko sarjan lukenut, huomaa, kuinka hyvin Rowling on suunnitellut alusta asti kaiken. Viisasten kivessä on mukava juoni eikä maailma vielä ole vaarassa. Tästä puuttuu vallan se synkkyys mikä aikanaan tulee mukaan. Ihana lastenkirja.

Kirjafriikki
heinäkuu 5, 2014

Kirja on erinomainen. Olen lukenut sen jo monta kertaa enkä ole vieläkään kyllästynyt. Kumminkin on ehkä sarjan huonoinpia osia.

Rauros
maaliskuu 21, 2014

Kirja oli hyvä! Rakatan Harry Pottereita! Niin kuin twilightiä! Tai taru sormusten herraa! Harry Potter kuuluuu ehdottomiin suosikkeihini! Rowling kyllä osaa noitua minut kirjan pauloihin...

Snowshadow
tammikuu 3, 2014

Rowling on noita kietomaan lukijoita tarinan pauloihin.. Tästä kirjasarjasta alkoi koko luku ja fantasia harrastukseni. Ja no opin lukemaan tämän kirjan avulla.... Pieni tyttö kirja sylissä tavaa tekstiä. Oli Se hankalaa, mutta tarina ei irti päästäny ja helpottu Se lukeminen loppua kohden.;-)

Ninjaorava
joulukuu 24, 2013

Itse aloitin tämän kirjasarjan lukemisen leffojen perusteella. Odotin, että kirjat ovat hyviä, mutta yllätyin niiden laadukkuudesta. Kirjat ovat oikeasti hyviä (niin kuin leffatkin), ja nyt kirjat luettuani olen lähes pettynyt leffoihin. Harry Potterin tarina on upea ja Rowling on rakentanut siitä selvän ja hienon sarjan. Vaikka kirjoissa on todella paljon asiaa ja juoni voi olla hieman sekava, Rowling silti sai kirjoista helposti luettavat ja ymmärrettävät. Viisasten kivi on mahtava alku mahtavalle kirjasarjalle. Suosittelen jokaisele, joka on edes hieman kiinnostunut fantasiasta, tarttumaan tähän kirjaan. :D

w-a-r-i
joulukuu 1, 2013

Ihanaa nostalgiaa! :) Kasvoin tämän sarjan parissa, ja aina olin melkein saman ikäinen päähenkilöiden kanssa, joten teksti oli aina sopivaa ikäiselleni. Se oli mahtavaa! Ja kun vasta palasin pitkän ajan päästä uudestaan tähän ensimmäiseen, en edes muistanut kuinka nuorelle tämä teksti oli suunnattu tyyliltään, ja tuli haikea olo :)

BookSolder
marraskuu 3, 2013

Tämän kirjan kannen perusteella otin luettavakseni. Mukaan tempaisi myös halu lukea jotain noidista, ja velhoista. Älyttömän mahtava ja kekseliäs fantasia kirja! Olen lukenut koko sarjan, ja katsonut elokuvat. Välillä en tajunnut kaikkea ja vähän pitkävetistä, mutta ei se niin haitannut LUE EHDOTTOMASTI! Kansi saattaa joillakin hämätä, mutta kysessä on kuitenkin aivan todella maaginen lukuelämys. Jos nyt nopeaa tiivistää ilman mitään sen kummempia paljastuksia tämän kirjan, niin tässä kirjassa kertojana on poika nimeltä Harry Potter, joka luovutettiin meille normaaleille ihmisille.. Mutta miksi? ;)

Lukutoukka_
elokuu 18, 2013

Tämä oli ensimmäinen fantasiakirjani jonka luin. Olen todella iloinen että luin tämän kirjan! Kun aloitin lukemisen, kirja suorastaan imaisi minut mukaansa. Luin joka päivä nenä kiinni kirjassa ja yllätyin kun se yhtäkkiä loppui. Aivan mahtava kirja, suosittelen kaikille fantasian ystäville.

Hiir
kesäkuu 30, 2013

Itse en hirveästi pidä Pottereista, mutta kyllä Viisasten kivi on paras kirja Pottereista. Ehkä vähän pitkäveteinen ja vaikeasti hahmotettava.

Pyrexia
kesäkuu 25, 2013

Mahtava kirja. Olen lukenut Viisasten kiven niin monet kerrat etten pysy laskuissa mukana. Tässä kirjassa oli juuri se hienoa, kuinka kaikki oli niin uutta ja erikoista, kuvailtiin ihan oma maailma ja tavat. Se miten Harryn elämä muuttuu parempaan, mutta tuo kuitenkin myös jotain huonoa ja vaarallista mukanaan. Kirja on muutenkin helppolukuinen, ehkä vähän lapsellinen, muttei häiritsevästi. Tätä voi lukea silloin, kun ei muuta luettavaa ole. Tämä on yksi lempikirjoistani Potter-sarjassa.

ShadowMaker
maaliskuu 6, 2013

Ilman tätä kirjaa en olisi koskaan ihastunut fantasiaan ja sitä kautta sci-fiin ja elokuviin! Koko Harry Potter-kirjasarja antoi elämälleni aivan uuden suunnan. Löysin kadottaneeni innon kirjoihin ja kirjoittamiseen. Ja ennen kaikkea ennakkoluuloni siitä, että fantasia ja sci-fi on vain nörteille, muuttui kerta heitolla! Kirjaa ei sanat "mukaansatempaava, hauska, viihdyttävä" tai jopa "täydellinen" riitä kuvaamaan. Harry Potter-sarja on sydämessäni paljon enemmän kuin vain näitä adjektiiveja. Kiitos J.K. Rowling, KIITOS!

Kirjaneito
helmikuu 7, 2013

Kerrassan UPEA kirja. Olen lukenut Potterit moneen kertaan eivätkä ne, saatika Viisasten kivi huonone ollenkaan, päin vastoin. Erityisesti minua koskettaa ensimmäinen luku. Rehellisesti sanottuna en ole koskaan lukenut parempaa. Se naurattaa ja on kirjoitettu kerrassaan upeasti. Toinen hatunnosto on maailmalle. Koko velhomaailma on huolella luotu ja mielenkiintoinen. Siellä haluaisin asua itsekin ja käydä Tylypahkaa. Lopulta on vain yksi sana kuvaamaan tätä, lumoava. Harry Potter ansaitsee kaikki kehut joita sille annetaan. Kunnioitan myös suomentajan loistavaa työtä, se ei ollut helppo.

Hoppi
helmikuu 6, 2013

Ensimmäinen, mutta myös paras Pottereista. Varsinkin kun Harry käy ostamassa "koulutarvikkeita".

janiza
lokakuu 18, 2012

olin viimeksi lukenut kirjan joskus ala-aste ikäsenä silloin kirja oli ihan numero 1..nyt luin kirjan uudestaan 13 vuoden jälkeen!! kirja oli edelleen ihana mutta ehkä vähän lapsen omainen.. parasta tässä sarjassa on se että kirjat kasvaa sarjan edetessä..=) kaksi viimesintä on aivan parhaat.. suosittelen kaikkia lukemaaan koko sarjan..

Sysimarja
lokakuu 15, 2012

Tästä ei voi muuta sanoa kuin että paras sarja, jonka tiedän. Viisasten kivi on mielestäni paras heti Azkabanin vangin jälkeen. Kirja tuli luettua heti yhdeltä istumalta.

CaliFe
lokakuu 20, 2011

Koko sarja on jo klassikko syntyessään! Rowling on todellakin ajatellut kaiken pitemmälle kuin aluksi näyttää, sillä jo aivan Viisasten kiven alussa Dumbledoren suklaasammakkokortissa mainitaan tämän kukistaneen tunnetun pimeän velhon Grndelwaldin. Grindelwald taas nousee TODELLAKIN isompaan osaan Kuoleman varjeluksissa. Olen lukenut koko sarjan niin monesti etten jaksa enää edes laskea ja kuitenkin kaikki jutut naurattavat minua edelleen niin paöljon kuin ensimmäisellä kerrallakin.

lnx
heinäkuu 1, 2011

Olen lukenut koko sarjan useaan kertaan. Tämä ensimmäinen oli todella koukuttava, ja sainkin luettua sen kahdessa päivässä. Suosittelen kaikenikäisille!

Fubuki
heinäkuu 28, 2010

Lupasin äidille lukea kirjan ennen kuin katson elokuvan, mutta kun kolmikko lähti etsimään viisasten kiveä piilostaan, en voinut kestää kiusausta ja katsoin elokuvan siitä kohtaa eteenpäin nähdäkseni miten käy. Niin jännittäväksi se kävi. Luin tietysti kirjan loppuun myöhemmin, kun tiesin että kaikki päättyisi kuitenkin hyvin. Harry Potter on yksityiskohtainen, jännittävä, ja mielikuvituksellinen seikkailu jollaista en koskaan uskonut lukevani niin suurella kiireellä. En pystynyt laskemaan kirjaa hetkeksikään koska halusin oppia lisää Hermionen näsäviisaudesta, Ronin hassusta suuresta perheestä, pahasta Voldemortista, mystisestä Dumbledoresta, kaikista... Kirjaan mahtui niin monta mielenkiintoista hahmoa joilla oli jokaisella erilaiset taustansa ja luonteensa, että haluaisin itsekin tutustua niin monipuoliseen joukkoon. Nyt kun olen lukenut kaikki sarjan kirjat, voin myös sanoa kuinka upeasti ensimmäinenkin osa sitoutuu koko tarinan juoneen sulavasti ja huomaamattomasti. Kuka olisi ensimmäisessä osassa arvannut mihin seikkailuun Harry ja kumppanit päätyvät seitsemännessä kirjassa? En minä ainakaan. Kaiken kaikkiaan ihana lukukokemus, johon olen palannut jo viisi kertaa, ja taidanpa palata tämän kirjoitettuani kuudennen kerran!

Kataja
toukokuu 31, 2008

Kerrassaan mainio kirja! Olen lukenut muut sarjan kirjat, joten huomaan, miten NEROKKAASTI kirjan yksityiskohdat sitoutuvat tuleviin tapahtumiin. Kirja on juuri sopiva sekoitus huumoria, jännitystä, oveluutta ja seikkailua - kaikenikäisille (ainakin omasta mielestäni). Kirjassa sekoittuvat humoristiset ja jännittävät yksityiskohdat ennen itse kohokohtaa. Vaikka kirja on fantasiaa, se on kerrottu uskottavasti. Suosittelen lämpimästi kaikille!

Pipariponi
maaliskuu 11, 2008

Yksitista-vuotias Harry Potter saa tietää olevansa velho. Sen jälkeen mikään ei ole ennallaan, vaan Harry saa uusia ystäviä ja vihollisia sekä uutta tietoa menneisyydestään. Harry Potter ja viisasten kivi on muiden Pottereiden muassa paras kirja jonka olen lukenut. Juoni on mukaansatempaava ja jatko-osatkin kannattaa lukea! J.K. Rowlingille 10+++++++++++++++... Maailmanmenestys....

aman
marraskuu 21, 2007

Katsoin elokuvan ennenkuin vaivauduin lukemaan kirjan. En varsinaisesti pitänyt leffasta, mutta kirjan luettuani olin aivan koukussa. Harry Potter on helppo loukea, ja siihne jää koukkuun. Rowling osaa työnsä, samoin Kapari. Pottereissa on parasta sarkastinen huumori, ja upeasti kuvatut kuolemakohtaukset. Niiden aikana on vaikea olla itkemättä.

Ruusy
heinäkuu 26, 2014