Harry Potter ja salaisuuksien kammio

J. K. Rowling
fantasia, nuoret
Harry Potter ja salaisuuksien kammio (Harry Potter #2) - J. K. Rowling7.94

Alkuteo silmestynyt 1998. Suomentanut Jaana Kapari. Kannen kuvat: Mika Launis. Sidottu.

British Book Award for Children's Book of the Year 1998, Gold Medal 9–11 years Scottish Arts Council Children's Book Award 1999, FCBG Children's Book Award, The Bookseller Author of the Year 1998, Children's Book of the Year North East Book Award 1999, North East Scotland Book Award 1998, Mythopoeic-palkinto 2008 (lastenkirjat, koko sarja).
Guardian-lastenkirjallisuuspalkinnon ehdokas 1999.

Harry Potterin ankea kesäloma Dursleyn perheen luona päättyy vauhdikkaasti, kun noitakoulusta tutut Weasleyn veljekset hakevat hänet pois lentävällä Anglialla. Ensimmäistä kertaa elämässään Harry pääsee tutustumaan oikeaan velhoperheeseen, jossa loihditaan ruokaa, luetaan eläviä taikakirjoja ja kitketään puutarhasta menninkäisiä.

Sekopäinen Dobby-tonttu on varoittanut Harrya palaamasta takaisin Tylypahkan velhojen ja noitien kouluun, mutta mikään ei saisi Harrya jäämään pois. Toinen lukuvuosi ei kuitenkaan ala Harryn ja Ron Weasleyn osalta aivan suunnitelmien mukaan. Jostain merkillisestä syystä he eivät pääse Tylypahkan pikajunan kyytiin. Kun he lopulta saapuvat kouluun, on vastaanotto kirjaimellisesti murskava. Ja pian koulussa alkaa tapahtua kummia. Miksi Harry kuulee pelottavia ääniä, joita muut eivät kuule? Seiniin ilmestyy salaperäinen teksti: Salaisuuksien kammio on avattu. Varokaa, perillisen viholliset. Mitä se oikein tarkoittaa? ihmettelevät Harry, Ron ja Hermione ja yrittävät ratkaista 50 vuotta vanhan arvoituksen. Eikä siinä kaikki – vain Harry voi kuulla hyytävän, uhkaavan äänen, joka kuiskuttaa kuolemasta läpi koulun seinien.

Harry Potter ja salaisuuksien kammio on jatkoa kirjalle Harry Potter ja viisasten kivi. Kiitetyt ja palkitut Harry Potter-kirjat tarjoavat yllätyksellisiä juonenkäänteitä, hauskaa kielenkäytttöä ja herkullisia henkilöhahmoja.

Julkaistu: lokakuu 4, 1999
Kustantaja: Tammi
Avainsanat: elokuva, mythopoeic-palkinto
Alkuperäinen nimi: Harry Potter and the Chamber of Secrets
Arvosanalla: 7.94/10
Arvosanoja: 1262
Muokattu: tammikuu 17, 2015

Harry Potter -kirjasarja

Harry Potter on brittiläisen kirjailijan J. K. Rowlingin kirjoittama seitsemänosainen fantasiakirjasarja. Kirjasarja kertoo velhopoika Harry Potterista ja seikkailuista, joita hän kokee ystäviensä Ron Weasleyn ja Hermione Grangerin kanssa käydessään Tylypahkan taikakoulua.

Alasarja Ihmeotukset

Harry Potter ja kuoleman varjelukset (Harry Potter #7)8.62
Harry Potter ja kirottu lapsi (Harry Potter #8)6.78

Kirja-arvioita

syyskuu 29, 2019
Katsottuani tästä tehdyn elokuvan muutamaan otteeseen, halusin tietää mitä kirjassa tapahtuu. Se paljastui yllättävän samanlaiseksi kuin elokuva. Aivan luettavissa oleva kirja, mutta ei mitään maailmojen rajoja ylittävää ja galakseja räjäyttävää. Ei tullut tarvetta lukea kolmatta osaa.
kesäkuu 12, 2015
Vieläkään ei Rowlingin Harry Potterit vetäneet minua aivan mukaansa. Uskon, että syyt siihen voivat olla päähenkilöiden nuori ikä tai se, että tiedän mitä tulee tapahtumaan elokuvien perusteella. Uskon kuitenkin, että seuraavat osat ...
joulukuu 08, 2014
Huono kirja. En oikein ole löytänyt hyvää velhokirjaa tämäkin tylsistytti
lokakuu 22, 2014
Hmmh, ei vedä vertoja sarjan ensimmäiselle osalle, mutta hyvä silti. :') Oikeastaan joissain kohdin jopa kammottava ja pelottavakin herkkänahkaisemmasta näkökulmasta. Tästä huolimatta upea kirja, upeassa kirjasarjassa, joka kietoo taijanomaisesti lukijan pauloihinsa. ;')
10/10 |
lokakuu 12, 2014
Aloin lukea tätä sarjaa tästä toisesta osasta, kun isoveljeni toi sen kotiin ja valitti että oli saanut sen luettavaksi 2 viikossa. Makoilin siinä kuoleman kielissä sohvalla (siitä on useampi vuosi) ja kun veljeni jätti kirjan siihen, aloin ...
heinäkuu 26, 2014
Kutkuttava tarina velhomaailman käänteistä ja Harryn epävarmuudesta olisiko hänet sittenkin pitänyt panna luihuseen?
heinäkuu 05, 2014
Toinen osa Harry Potter-sarjasta on muiden osien tapaan erinomaisesti kirjoitettua tekstiä, jonka lukee mielellään useampaan otteeseen. Salaisuuksien Kammio synkempi ja parempi kuin edellinen kirja, muttei kuitenkaan sarjan paras.
maaliskuu 21, 2014
Kirja oli hyvä mutta ei ihan täyttänyt odotuksiani! Olen aika suuri Harry Potter-fani mutta tämän kirjan jälkeen....! Fanitus vähän hälveni! Mutta aion silti lukea muutkin osat! Kiitos Rowling
joulukuu 01, 2013
Tämä oli ehkä sarjan tylsin kirja, lapsenakaan en jaksanut tätä montaa kertaa lukea, toisin kuin kaikki muut osat tämän jälkeen... Tottakai tämä hyvä oli kuten muutkin, mutta ei niin jännittävä, eikä pitänyt otteessaan samalla tavalla kuin muut :)
marraskuu 04, 2013
Ihan hyvä kirja. Odotukset olivat korkeat ja kirja MELKEIN täytti ne. Tämän osan jälkeen olin kuitenkin jo ihan koukussa, ja halusin lukea koko sarjan! Siitä plussa J.K Rowling:ille! En tiedä miksi, mutta Harry Potterin kannet ovat aina hyvin outoja.. tai no aika sanotaanko kammottavia..