Harry Potter ja Azkabanin vanki (Harry Potter, #3)

Harry Potter ja Azkabanin vanki

J. K. Rowling
Julkaistu: maaliskuu 6, 2000 (Tammi)
Alkuperäinen nimi: Harry Potter and the Prisoner of Azkaban
Avainsanat: aikamatkustus, bram stoker -palkinto, elokuva, ihmissudet, locus-palkinto, mythopoeic-palkinto

Alkuteos ilmestynyt 1999. Suomentanut Jaana Kapari. Kannen kuvat: Mika Launis. Sidottu.

Bram Stoker -palkinto 1999 (nuortenkirjat), Locus-palkinto 2000 (paras fantasiaromaani), Whitbread-lastenkirjapalkinto 1999, British Book Awards 1999, FCGB-lastenkirjapalkinto 1999, Nestlé Smarties -palkinto (9–11-vuotiaat), British Book Awards 1999, The Bookseller Author of the Year 1998, Whitaker's Platinum Book Award 2001, W. H. Smith Children's Book of the Year Award, Mythopoeic-palkinto 2008 (lastenkirjat, koko sarja). Guardian-lastenkirjallisuuspalkinnon ehdokas 2000, Hugo-palkintoehdokas 2000.

Vaarallinen velho Sirius Musta on paennut Azkabanin vankilasta, mistä yksikään vanki ei ole koskaan ennen onnistunut pakenemaan. Sirius Musta on vuosia aiemmin tuomittu kolmentoista ihmisen murhasta, ja nyt hän on vapaalla jalalla. Kaikki merkit viittaavat siihen, että hän haluaa etsiä käsiinsä Harry Potterin. Taikaministeriö on valppaana ja Tylypahkan velhojen ja noitien koulussa kiristetään turvatoimia. Koulun porteille värvätään vartioimaan Azkabanin vanginvartiat, kauhistuttavat ankeuttaja. Harry luottaa Tylypahkan muurien suojaan ja rehtori Dumbledoreen, mutta onko hän turvassa edes Tylypahkassa? Miksi Sirius Musta etsii juuri Harrya? Entä miksi ankeuttajien läsnäolo vaikuttaa Harryyn paljon voimakkaammin kuin muihin? Mysteeri johdattaa ystävykset Harryn, Ronin ja Hermionen uskomattoman lennokkaan seikkailun pyörteisiin.

Harry Potter ja Azkabanin vanki on huippusuositun sarjan kolmas kirja. Velhomainen sanataituri J. K. Rowling lumoaa jälleen lukijansa nerokkailla juonenkäänteillä ja taikuuden maailman kiehtovilla yksityiskohdilla.

(muokattu 21.06.2017)

Pimeys laskeutuu (Selviytyjät, #3)Väristys (Väristys, #1)Lumottu lehmus (Tuomas Karhumieli ja Anni Unennäkijä - trilogia, #3)Viimeinen toivo (Soturikissat: Tähtien enne, #6)Tyttö joka purjehti Satumaan ympäri itse rakentamallaan laivalla (Satumaa, #1)

Kataja avatar
Tässä kolmannessa kirjassa huomaa jo sen nerokkaan juonen yhteensopivuuden aikasempien kirjojen välillä, jota ilman en tunnistaisi J.K. Rowlingia. Kirja on aivan ihana, ainakin yhtä hyvä kuin edelliset, vaikka juoni poikkeaa aika tavalla niistä. Tässä kirjassa kyllä riittää jännitystä, vaikka Harry ei joudukaan napit vastakkain lordi Voldemortin kanssa. Huumoria on entiseen tapaan rutkasti. Kirja on elämys, joka jokaisen tulisi kokea.
HISU avatar
Tää on niin paras kirja pottereista. On lukenu jo 26 kertaa, eikä lukukokemus muutu mihinkään. Ehdottomasti viisi tähteä.
Kirjafriikki avatar
Azkabanin Vanki on ällistyttävä kirja, jonka loppu ei ollut todellakaan ennalta-arvattava. Yksi parhaimmista Pottereista ellei paras.
The Big Bad Wolf avatar
Pyrexia avatar
Tämä ja Viisasten kivi on suosikkejani Pottereista. Tämä on ainoa kirja, jossa ei keskitytä Voldemortiin, ja sen takia juoni on erilainen kuin muissa kirjoissa, joka varmaan tekee kirjasta paremman. Tässä kirjassa tuli taas jotain uuttakin mukaan, esimerkiksi uudet oppiaineet ja Tylyahon reissut, jotka taas loivat uusia mahdollisuuksia. Pidin myös Siriuksesta ja Remuksesta, hienoja hahmoja, sellaisia joita käy vähän sääliksi.
hanhyokkasikimppuuni avatar
Tämä on ollut jo monta vuotta yksi suosikkikirjoistani. Potterit yleensä ovat ykkösiä, mutta jotenkin tämä on aina ollut minulle se tärkein. Rakastan J.K.Rowlingin tapaa kirjoittaa ja lumota lukija mukaan seikkailuun. Ties kuinka monennetta kertaa lukiessa löytää jotain uutta. Miten joku osaa kirjoittaa kirjan näin moneen kerrokseen? Juonnellisesti kirja on myös loistava. Tarina viihdyttää, koskettaa ja naurattaa koko ajan. Ihanaa on myös Kelmien mukana olo. Yksinkertaisesti vain rakastan tätä kirjaa!
Kirjaneito avatar
Harry Potter ja Azkabanin vanki on yksi suosikki Pottereistani. Juoni on tietysti Rowlingin tapaan loistava, huumori niin ikään, no, loistavaa, hahmot upeita...Kaikki on juuri täydellistä tässä kirjassa. Myös iki-ihana Sirius Musta tekee debyyttinsä Azkabanin vangissa ja Tylypahkan magia lumoaa yhä uudelleen. Tähän en kyllästy koskaan, pitäisi varmaan lukea jälleen kerran...
lnx avatar
Rowling ylitti itsensä, kolmas kirja on lempikirjani ja luin sen vasta viidennen kerran. Jännittävää kuvailua, ennenarvaamattomia juonenkäänteitä, ja Harryn vanhempien menneisyydestä selviää vähän. Loppuratkaisu oli täydellinen ja koskettava, tyypillistä Rowlingia! Kirja ansaitsee täydet viisi tähteä.
Höpsis avatar
Luin kirjan kolmatta kertaa ja tunnelma on jälleen sama, kirja on täydellinen! Juoni on uskamottoman loistokas ja ensimmäistä kertaa lukiessa juoni on ennalta-arvaamaton. Kolmatta kertaa lukiessa huomasi, kuinka taidokkaasti asiat kiteytyvät toisiinsa. Juuri yksityiskohdat tekevät kirjasta herkullista luettavaa. Huumoria ei puutu Georgen ja Fredin letkautuksista, eikä huispausotteluiden selostuksista. On ihanaa lukea myös kuinka Hermionessa tapahtuu muutos rennommaksi noidaksi. Kirjan ... (lisää)
Ruttola avatar
Sipe avatar
4.5
Hyvä kirja! Mielestäni tässä oli hieman erilaista jännitystä kuin aiemmissa osissa. Kaikki lukemani Potter kirjat ovat olleet aivan mahtavia, ja aion ostaa ne varmaankin omaksi.
Truuners95 avatar
Poison Girl avatar
Azkabanin vanki on ehdottomasti yksi parhaimpia Potter-kirjoja! Muistan edelleen sen mahtavan tunteen, kun luin tätä ensimmäistä kertaa. Lopussa piti vain haukkoa henkeä. Kirjassa esiintyy paljon uusia ihania hahmoja: Lupin, Sirius ja tietysti Hiinokka. Harryn vanhemmista opitaan lisää ja aletaan saada enemmän vihiä miksi Kalkaros vihaa Harryn isää niin pajon. Pottereissa on parasta juuri se, että joka kirjassa oppii jotai uutta taikamaailmasta. Tutustuu uusiin taikavempeleisiin, loitsuihin, hahmoihin ja otuksiin. Kertaakaan ei käy aika tylsäksi Potterien seurassa.
WindWizard avatar
Mystinen tyttö avatar
4.5
Kolmas osa Harry Potterista on nyt luettu. Tässä osassa sarjaa teksti mukaansatempaavampi mutta juonellisesti ei iskenyt samalla tavalla kuin edeltäjänsä. Kaksi uutta hahmoa Sirius Musta ja professori Lupin olivat oikein mukavia ja pidin heistä suuresti, harmitti vain kun Ginny ei esiintynyt tässä osassa samalla tavalla kuin Salaisuuksien kammiossa. Loppu oli ehdottomasti yllättävä ja pidin siitä, että kaikki kysymykset mitä kirjan aikana mieleeni oli tupsahtanut saivat vastauksen. Suosittelen ehdottomasti!
Yllatuus avatar
3.5
Tämä on parempi kuin ykkös ja kakkos osat. Oikein mukava.
lolde avatar
Ruusy avatar
4.5
Mukaansatempaava tarina Harrysta velhomaailmasta ja sen vaaroista. suosittelen
BlackRose99 avatar
PARAS Harry Pottereista!!!!
Rauros avatar
Paras sarjan kirjoista <3! Eniten pidin Sirius Mustasta (Tietysti Harryn,Ronin ja Hermionen jälkeen)! Tämä kirja lumosi minut :)! J.K.Rowling kuvasi hyvin kaikkia asioita ja juttuja! Ärsytti Piskuila ja tällipaju mutta eihän se nyt haittaa :)! SUOSITTELEN <3
Snowshadow avatar
Ehkä paras sarjan kirjoista. Koukutti alusta alkaen ja piti otteessaan koko kirjan läpi(kuten muutkin sarjan kirjat). Kirjassa on uusia hahmoja, vanhoista selviää uusia puolia ja todella odottamattomia juonen käänteitä. :-)
w-a-r-i avatar
Tämä on ollut aina kaikista osista mielestäni paras :) Juonen käänteet kohdallaan ja muutenkin sujuvaa menoa! Teksti on hyvin soljuvaa, ja nopeaa lukea. Henkilöhahmot on monipuolisia, ja tarinaan saa syvyyttä kokoajan. Sirius <3
BookSolder avatar
3.5
Mukavaa tuoreutta sarjalle! Jos tykkäät kahdesta ensimmäisestä Potterista. Lue tämä myös! Et voi olla tykkäämättä! Arvaamaton käänne. Mukavaa luettavaa. Jos hahmot meinaa mennä sekaisin, niin mieti tarkkaan. Itse ainakin muistin kaikki hahmot kun mietin välissä.
Dark Angel avatar
Tämä on ollut jo kauan lempikirjani Pottereista :3 Sirius on hieno hahmo ja kiinnyin häneen heti. Ankeuttajiinkin kiinnyin, vaikka aluksi ne vaikuttivat oudoilta tyypeiltä :D Kannattaa lukea!
Celestine avatar
Potterit on hyviä kaikki, mutta tää on toisiksi paras niistä kaikista (paras on Kuplrman varjelukset). Koko ajan olin sitä mieltä, että Sirius on pelkkä murhaaja, mutta lopussa rakastuin hahmoon. Luin tän, kun olin kolmannenlla luokalla, enkä kadu: kirja toi uuden palan ihanaa maailmaa lähelleni.
Shadow Phoenix avatar
Minusta paras Harry Potter-kirja koko sarjasta! ? Tämä oli jotenkin niin mukava ja jännittävä, että en oikein osaa kuvailla sitä. Minusta parhaat hahmot tässä kirjassa olivat Hiinokka ja Sirius. =)
Milutsi avatar
Sirius on ihan paras tyypi!! Voisin lukea sen uudelleen ja taas...
Dark.princess avatar
Rakastan Pottereita olen lukenut koko sarja vaikka kuinkamonta kertaa
Uusin jäsen: ArunaK