Harry Potter ja liekehtivä pikari

J. K. Rowling
fantasia, nuoret
Harry Potter ja liekehtivä pikari (Harry Potter #4) - J. K. Rowling8.38

Alkuteos ilmestynyt 2000. Suomentanut Jaana Kapari. Kannen kuvat: Mika Launis. Sidottu.

Hugo-palkinto 2001, Scottish Arts Council Book Award 2001, Children's Book Award (9–11-vuotiaat) 2001, Whitaker's Platinum Book Award 2001, W. H. Smith Children's Book of the Year, Mythopoeic-palkinto 2008 (lastenkirjat, koko sarja), vuonna 2019 The Guardianin listalla The 100 best books of the 21st century sijalla 97.

Harry Potter herää Likusteritiellä arvessaan tuntuvaan polttavaan kipuun. Sitä ennen hän on nähnyt kammottavan todentuntuista ja pelottavaa unta, jossa on kuulunut Voldemortin ääni... Huoli arvesta kevenee hiukan, kun hän saa kutsun lähteä Weasleyn veljesten ja Hermionen kanssa huispauksen maailmanmestaruuskisoihin. Loppuottelu on huippujännittävä ja kisojen tunnelma iloisen riehakas, kunnes tilanne yhtäkkiä muuttuu sekasortoiseksi ja uhkaavaksi: kuolonsyöjät marssivat esiin ja taivaalle leimahtaa pimeän piirto.

Harryn neljäntenä kouluvuonna Tylypahkan koulussa järjestetään kolmivelhoturnajaiset, joihin osallistuu oman koulun lisäksi kaksi muuta velhokoulua, Beauxbatons ja Durmstrang. Kustakin koulusta valitaan ottelija kolmeen rohkeutta, taitoa ja ajattelua mittaavaan koetukseen, ja kolmen koulun nuoret velhot ja noidat seuraavat turnajaisia omia suosikkejaan kannustaen. Ottelupäivien välissä koulunkäynti jatkuu: taikaolentojen hoidossa tutustutaan räiskeperäisiin sisuliskoihin, Sibylla Punurmio ennustaa Harrylle synkkää kohtaloa ja pimeyden voimilta suojautumista opettaa omalaatuinen Alastor ”Villisilmä” Vauhkomieli.

Seuralaisen pyytäminen joulutanssiaisiin tuntuu Harrysta lähes ylivoimaisen vaikealta tehtävältä, mutta edessä on vielä koitokset, joiden veroisia Harry ei ole koskaan aikaisemmin kokenut.

Taiturimainen tarinankertoja J. K. Rowling onnistuu jälleen kerran ylittämään kaikki odotukset. Harry Potter ja liekehtivä pikari leiskuu ja loimuaa yhtä nautittavan yllätyksellisenä kuin aiemmatkin kirjat. Nyt Harry Potterin maailma on entistäkin monisävyisempi.

Julkaistu: helmikuu 14, 2001
Kustantaja: Tammi
Avainsanat: elokuva, hugo-palkinto, lohikäärmeet, mythopoeic-palkinto
Alkuperäinen nimi: Harry Potter and the Goblet of Fire
Arvosanalla: 8.38/10
Arvosanoja: 1231
Muokattu: tammikuu 05, 2020

Harry Potter -kirjasarja

Harry Potter on brittiläisen kirjailijan J. K. Rowlingin kirjoittama seitsemänosainen fantasiakirjasarja. Kirjasarja kertoo velhopoika Harry Potterista ja seikkailuista, joita hän kokee ystäviensä Ron Weasleyn ja Hermione Grangerin kanssa käydessään Tylypahkan taikakoulua.

Alasarja Ihmeotukset

Harry Potter ja kirottu lapsi (Harry Potter #8)6.78

Kirja-arvioita

8/10 |
heinäkuu 12, 2016
Super! Tykkäsin alusta paljon, koska siinä oli koko kirjan juoni ikään kuin kerrottuna. Loppu oli perus, jotkut kohdat ehkä hieman ennalta arvattavissa.
huhtikuu 10, 2016
Tämä kirja pelotti minua loppua kohden, kun luin tämän lapsena. Kaikista mielenkiintoisempia olivat koetukset ja huispauksen maailmanmestaruuskisat.
9/10 |
heinäkuu 01, 2015
Kirjassa oli tälläkin kertaa sama kuvio: alussa kiinnostaa ja lukeminen on nopea, keskellä hidastuu, loppua kohti juoni muuttuu kiinnostavammaksi. Toisaalta tässä osassa äsken mainittu ilmiö oli heikompi ja kiinnostus pysyi melkein koko kirjan ...
9/10 |
toukokuu 29, 2015
Luettuani ensimmäiset reilu sata sivua, ajattelin kirjan olevan tappavan tylsä ja mietin jo kirjailijan epäonnistuneen tässä teoksessaan, mutta sitten jännitys alkoi pikku hiljaa nostaa päätään ja kirjan juoni tempaisi minut täysin ...
6/10 |
joulukuu 08, 2014
En oikein päässyt mukaan kirjaan mutta ihan ok.
heinäkuu 26, 2014
Mukaansatempaava tarina Harrysta velhomaailmasta ja sen vaaroista. suosittelen
heinäkuu 05, 2014
Neljäs Harry Potter jatkaa koukuttavalla linjalla. Kirjassa on jännitystä, huumoria, loistavia henkilöhahmoja ja hyvin rakennettu juoni. Parhaita Pottereita.
maaliskuu 21, 2014
Kirja oli hyvä! Eniten minua ärsytti Viktor Krum, ja miten kaikki juoksivat hänen perässään! Mutta se ei haitannut :)! Wesleyt ovat ihana perhe, ja pidän siitä miten he huolehtivat muiden asioista
joulukuu 04, 2013
Tämä osa on aina ollut toinen lemppari Harry Pottereistani. Se luultavasti johtuu siitä, että kirjaan on tuotu jotakin uutta, mikä saa minut lukemaan sen aina uudelleen ja uudelleen. Todellinen klassikko!
joulukuu 01, 2013
Jännähän tämäkin oli! Paljon jännitystä ja toimintaa, menoa ja meininkiä, mutta myöskin draamaa ja romantiikkaa :) Viktor Krum ja muut toisten koulujen hahmot olivat mielenkiintoisia ja erityisesti Madame Maxine oli jännä :) Lohikäärmeet