Harry Potter ja liekehtivä pikari (Harry Potter, #4)

Harry Potter ja liekehtivä pikari

J. K. Rowling
Julkaistu: helmikuu 14, 2001 (Tammi)
Alkuperäinen nimi: Harry Potter and the Goblet of Fire
Avainsanat: elokuva, hugo-palkinto, mythopoeic-palkinto

Alkuteos ilmestynyt 2000. Suomentanut Jaana Kapari. Kannen kuvat: Mika Launis. Sidottu.

Hugo-palkinto 2001, Scottish Arts Council Book Award 2001, Children's Book Award (9–11-vuotiaat) 2001, Whitaker's Platinum Book Award 2001, W. H. Smith Children's Book of the Year, Mythopoeic-palkinto 2008 (lastenkirjat, koko sarja).

Harry Potter herää Likusteritiellä arvessaan tuntuvaan polttavaan kipuun. Sitä ennen hän on nähnyt kammottavan todentuntuista ja pelottavaa unta, jossa on kuulunut Voldemortin ääni... Huoli arvesta kevenee hiukan, kun hän saa kutsun lähteä Weasleyn veljesten ja Hermionen kanssa huispauksen maailmanmestaruuskisoihin. Loppuottelu on huippujännittävä ja kisojen tunnelma iloisen riehakas, kunnes tilanne yhtäkkiä muuttuu sekasortoiseksi ja uhkaavaksi: kuolonsyöjät marssivat esiin ja taivaalle leimahtaa pimeän piirto.

Harryn neljäntenä kouluvuonna Tylypahkan koulussa järjestetään kolmivelhoturnajaiset, joihin osallistuu oman koulun lisäksi kaksi muuta velhokoulua, Beauxbatons ja Durmstrang. Kustakin koulusta valitaan ottelija kolmeen rohkeutta, taitoa ja ajattelua mittaavaan koetukseen, ja kolmen koulun nuoret velhot ja noidat seuraavat turnajaisia omia suosikkejaan kannustaen. Ottelupäivien välissä koulunkäynti jatkuu: taikaolentojen hoidossa tutustutaan räiskeperäisiin sisuliskoihin, Sibylla Punurmio ennustaa Harrylle synkkää kohtaloa ja pimeyden voimilta suojautumista opettaa omalaatuinen Alastor ”Villisilmä” Vauhkomieli.

Seuralaisen pyytäminen joulutanssiaisiin tuntuu Harrysta lähes ylivoimaisen vaikealta tehtävältä, mutta edessä on vielä koitokset, joiden veroisia Harry ei ole koskaan aikaisemmin kokenut.

Taiturimainen tarinankertoja J. K. Rowling onnistuu jälleen kerran ylittämään kaikki odotukset. Harry Potter ja liekehtivä pikari leiskuu ja loimuaa yhtä nautittavan yllätyksellisenä kuin aiemmatkin kirjat. Nyt Harry Potterin maailma on entistäkin monisävyisempi.

(muokattu 21.06.2017)

Lupaus (Unien kirjat, #1)Vala (Unien kirjat, #2)Tiimalasi (Everlife, #1)Jumalten sota (Percy Jackson, #5)Liitto (Unien kirjat, #3)

TheDarkMission avatar
Äskettäin ahmin tämä kirjan noin seitsemännen kerran. Tämä on sarjan parhaita osia (seiska on aivan paras!) ja juoni vain on niin hyvä! Muistan yhä miten vapisin kun ehka 8-vuotiaana äiti luki ääneen tätä. Ja olihan se sen arvoista. Vaikka tietenkin tämä menettää aina hieman ihanuuttaan kun lukee uudelleen ja uudelleen. Mutta Potterit kestävät lukemisen erinomaisesta. Tässä kirjassa on loistavia hahmoja, fantastinen juoni ja paljon yksityiskohtia, jotka ovat meheviä ja ... (lisää)
The Big Bad Wolf avatar
[ Juonipaljastuksia- avaa tästä ]
Kirjaneito avatar
Vaikka liekehtivä pikari ei olekaan lempparini Harry Pottereista se on silti ja tulee aina olemaan, upea kirja. Alku käynnistyy mahtavilla huispauksen maailmanmestaruuskisoilla jonka jälkeen on jälleen aika mennä Tylypahkaan. Vuodesta ei kuitenkaan ole tulossa tavallinen, ei todelaakaan, kolmivelhoturnajaiset pitävät siitä huolen. Liekehtivä pikari esittelee astetta synkemmän Tylypahkan. Kuolonsyöjät liikehtivät ja Harryn turvallisuus on vaarassa jälleen. Kirja ei onneksi ... (lisää)
Sipe avatar

Super! Tykkäsin alusta paljon, koska siinä oli koko kirjan juoni ikään kuin kerrottuna. Loppu oli perus, jotkut kohdat ehkä hieman ennalta arvattavissa.

Truuners95 avatar

Tämä kirja pelotti minua loppua kohden, kun luin tämän lapsena. Kaikista mielenkiintoisempia olivat koetukset ja huispauksen maailmanmestaruuskisat.

WindWizard avatar
[ Juonipaljastuksia- avaa tästä ]
Mystinen tyttö avatar
4.5
Kirjassa oli tälläkin kertaa sama kuvio: alussa kiinnostaa ja lukeminen on nopea, keskellä hidastuu, loppua kohti juoni muuttuu kiinnostavammaksi. Toisaalta tässä osassa äsken mainittu ilmiö oli heikompi ja kiinnostus pysyi melkein koko kirjan läpi. Melkein. Alastor oli todella kiva mukava pikku lisäys, mutta hänen puuttumisessa ei olisi minua haitannut. Harmittaa, että Ginnyä ei tässäkään osassa näkynyt, mutta Krum ja Cedrick olivat hahmolisäys mistä pidin kovasti. Teksti ... (lisää)
lolde avatar
4.5
Luettuani ensimmäiset reilu sata sivua, ajattelin kirjan olevan tappavan tylsä ja mietin jo kirjailijan epäonnistuneen tässä teoksessaan, mutta sitten jännitys alkoi pikku hiljaa nostaa päätään ja kirjan juoni tempaisi minut täysin mukanaan. Kirjassa tipahteli jatkuvasti uusia juonenkäänteitä, jotka saivat minut uppoutumaan kirjan juoneen oikein toden teolla ja sai lukemaan kirjaa eteenpäin nopeahkolla tempolla, jotta saan vastauksen mietteisiini. Kirjailija päätti kuitenkin ... (lisää)
Vanda avatar
En oikein päässyt mukaan kirjaan mutta ihan ok.
Ruusy avatar
Mukaansatempaava tarina Harrysta velhomaailmasta ja sen vaaroista. suosittelen
Kirjafriikki avatar
Neljäs Harry Potter jatkaa koukuttavalla linjalla. Kirjassa on jännitystä, huumoria, loistavia henkilöhahmoja ja hyvin rakennettu juoni. Parhaita Pottereita.
Rauros avatar
Kirja oli hyvä! Eniten minua ärsytti Viktor Krum, ja miten kaikki juoksivat hänen perässään! Mutta se ei haitannut :)! Wesleyt ovat ihana perhe, ja pidän siitä miten he huolehtivat muiden asioista <3! Ja alku oli ennalta arvattava (Vaikkei siinä mitään pahaa ole)! S.Y.L.K.Y : Huvitti minua paljon joka lisäsi kirjaan huumoria! Tylypahkan asema nuosi, kun kolmivelhoturnajaiset alkoivat! Se ei haitannut koska, se toi lisää tunnelmaa ja jännitystä kirjaan ! Suosittelen kaikille <3
Akvaariokala avatar
Tämä osa on aina ollut toinen lemppari Harry Pottereistani. Se luultavasti johtuu siitä, että kirjaan on tuotu jotakin uutta, mikä saa minut lukemaan sen aina uudelleen ja uudelleen. Todellinen klassikko!
w-a-r-i avatar
Jännähän tämäkin oli! Paljon jännitystä ja toimintaa, menoa ja meininkiä, mutta myöskin draamaa ja romantiikkaa :) Viktor Krum ja muut toisten koulujen hahmot olivat mielenkiintoisia ja erityisesti Madame Maxine oli jännä :) Lohikäärmeet <3
BookSolder avatar
Luulen, että tämä on paras Potteri näistä neljästä ensimmäisestä kirjasta! Alku oli ennalta arvattava, ainakin se, että kenet valitaan sillä pikarilla. Lue, jos kaipaat seikkailua, ja myös toimintaa velhokoulussa! Vielä pitää sanoa, että Harry Potterin kaikki hahmot ovat kiinnostavia, ja inspiroivia!
Uusin jäsen: Anni Loukasmäki