Salaisuuksien laakso

Charmian Hussey
fantasia, nuoret
Salaisuuksien laakso - Charmian Hussey7.24

Alkuteos ilmestynyt 2003. Suomentanut Paula Korhonen. Kannen suunnittelu: Christopher Crumb. Sidottu, kansipaperi.

Stephen Lansbury on lontoolainen orpopoika, joka salaa haaveilee löytävänsä lapsuudenperheensä, sillä hän on kasvanut pienestä pitäen lastenkodissa. Sinne hänet toimitettiin hotellista, jonne hänen salaperäisesti kadonneet vanhempansa olivat hänet jättäneet.

Salaisuuksien laakso on kekseliään ja osaavan kirjoittajan suuri seikkailu- ja fantasiaromaani, joka vetoaa lasten ja nuorten lisäksi kaikkiin niihin ihmisiin, joiden sydämessä elää se entinen lapsi. Teos vie lukijansa sateisesta Lontoosta ensin Cornwalliin ja lopulta Amazonian reheviin sademetsiin. Se kuljettaa häntä läpi eri aikakausien ja koskettavien ihmiskohtaloiden. Samalla se tuo mukavasti mieleen brittiklassikkojen parhaat perinteet aina Frances Hodgson Burnettin Salaisesta puutarhasta koko maailman tuntemaan nuorukaiseen nimeltä Harry Potter.

Charmian Hussey kirjoitti romaaninsa alun pitäen omalle pojalleen seitsemäntoista vuotta sitten. Pojan vartuttua käsikirjoitus unohtui ullakolle moneksi vuodeksi, kunnes Charmian Hussey julkaisi sen omakustanteena. Sana alkoi levitä, ja romaanista tuli keräilyharvinaisuus. Lukijat olivat valmiita maksamaan omasta kappaleestaan niin huimia summia että lopulta suuri lontoolaiskustantamo havahtui. Kirjasta otettiin uusi, hurmaavasti kuvitettu painos ja se julkaistiin suuren kohun saattelemana.

Salaisuuksien laakso kertoo pakahduttavan kauniisti maailmasta, jossa ihmiset pitävät huolta toisistaan ja heitä ympäröivästä luonnosta. Kartanon puutarha on maallinen paratiisi, jossa oikeiden eläinten lisäksi kisailee hellyttävä vomppujen heimo, kirjoittajaäitiään narranneen pojan keksimä uusi eläinlaji.

Charmian Hussey aloitti uransa Lontoon tunnetuimpien muotihuoneiden mannekiinina. Sittemmin hän kouluttautui arkeologiksi ja osallistui kaivauksiin Britanniassa ja Lähi-idässä. Nykyisin hän viljelee maata rakastamassaan Cornwallissa aviomiehensä kanssa. Luonnon ja erityisesti sademetsien suojelu on edelleen hänen sydäntään lähellä.

”Mestariteos” – The Sunday Telegraph.

KAMPANJA: Storytelissä pidennetty ilmainen kokeilujakso 30 päiväksi!

Julkaistu: heinäkuu 29, 2005
Muokattu: syyskuu 29, 2012

Kirja-arvioita

8/10 |
syyskuu 04, 2015
Yllättävän hyvä kirja, mutta ei nyt sentään mestariteos. Loppuvaiheesa kirja oli hyvinkin koukuttava. Omalla tavallaan mukaansa tempaava kirjoitustyyli. Suosittelen!
10/10 |
syyskuu 06, 2011
Mainittakoon esimmäiseksi, että kirjasta tuli hyvä olo! Varsinkin lopusta... Kirja oli liikuttava, ja taisipa tuota muutama kyynelkin vierähtää, sillä hahmot ja juonikin, oli osattu kirjoittaa, ja myös kääntää oikein ...
6/10 |
huhtikuu 08, 2008
Kirjan idea oli mielestäni hyvä, pidin myös siihen ujutetuista luonnonsuojeluun liittyvistä faktoista. Itse en kuitenkaan tähän kirjaan kovin hyvin sisälle päässyt, siinä oli mielestäni liikaa kuvailua ja aivan liian vähän tapahtumia. ...
8/10 |
tammikuu 24, 2008
Erittäin mukava kirja. Ei mikään ihmeellisen ihana, mutta valloittava, kaikenikäisille suunnattu keskitasoa parempi kirja. ^^ Päähenkilö, Stephen, on toisinaan hyvinkin aikuismainen. Ainoa todella mietityttävä, ärsyttävä epäkohta ...