Kauhunkierre

Daphne Du Maurier
Julkaistu: 1976 (WSOY)
Alkuperäinen nimi: The Apple Tree
Tyylit: kauhu, kokoelma, mainstream

Alkuteos ilmestynyt 1971, The Breaking Point, 1959 & Not After Midnight, 1952. Toimittanut Kirsti Kattelus. Suomentanut Liisa Hakola. Päällys: Pekka Kuronen. Sidottu, kansipaperi. Viiden novellin kokoelma, jossa kolme kauhunovellia.

Suutele minua, muukalainen, sanoi tyttö, ja hänen kauniit silmänsä loistivat omituisesti hämärässä, kuin kellon itsevalaiseva taulu. Korviaan myöten rakastuneelle automekaanikolle se oli kuin juhlaa, kunnes alkoi kauhunkierre. – Omalaatuinen, painajaismainen rakkaustarina avaa du Maurierin uuden kertomusvalikoiman, joka ajallisesti kattaa runsaan kaksikymmenvuotiskauden hänen tuotannostaan. Mutta rakkaus ei ole ainoa aihe romantiikan ja jännityksen kuningattaren kertomusten galleriassa. Yhtä elegantisti hän piirtää kuvaa sairaalamiljööstä, kertoo selkkäpiitä karmivan tarinan potilaasta joka leikkauksen jälkeen näkee ihmiset – myös itsensä – aivan uusin silmin. Tiedemiehestä joka yrittää löytää ratkaisun kuoleman arvoitukseen. Avioparista jonka lomamatka saa kammottavan käänteen. Opettajasta johon tarttuu merkillinen tautu. Du Maurier ei petä ystäviään: nautinnollinen kauhu rakentuu näissä kertomuksissa jälleen pehmeästi ja taidokkaasi, kuin itsestään.

muokattu 22.01.2009

Aamun kirkastusKootut kertomuksetUusi katakombi ja muita kertomuksia (Joutoaikoina, #11)Aarnihauta eli kullankaivaja Jackmans GulchissaAvoin ikkuna ja muita tarinoita
Sonja perätalo
Uusin jäsen: Virpi Larmila