Ihmisen jälkeen: Tulevaisuuden eläinkunta

Julkaistu: 1983 (Kirjayhtymä)
Alkuperäinen nimi: After Man: A Zoology of the Future
Tyyppi: muu fiktio
Tyylit: tietokirjaluonnontieteet

Alkuteos ilmestynyt 1981. Esipuhe: Desmond Morris. Suomentanut Ilona Sevelius. Sidottu.

”Nähtyäni tämän kirjan toivoin heti, että olisin kirjoittanut sen itse. Idea on hieno ja se on toteutettu upeasti... Dougal Dixon on ryhtynyt jännittävään tehtävään. Pohtiessaan tulevan evoluution suuntaa omalla planeetallamme hän on ottanut lähtökohdakseen nykyiset elämänmuodot. Kääntämällä ajan ratasta reippaasti eteenpäin ja antamalla nykyisten valtalajien – myös ihmisen – tuhoutua, hän on mielikuvituksen silmin luonut mahdollisuuden tarkastella kehitystä, jossa nykyisin vähäpätöiset eläimet ovat vähitellen kehittyneet maapallon valtalajeiksi.

Ajoittamalla kuvittelemansa kaukaiseen tulevaisuuteen, suunnilleen 50 miljoonan vuoden päähän nykyhetkestä, hän on antanut uudelle eläimistölleen aikaa kehittyä ja muuttua dramaattisesti sekä rakenteeltaan että käyttäytymiseltään. Silti hän on pitänyt mielikuvituksensa aisoissa ja luonut tulevaisuuden eläinkuntansa niin tunnontarkasti, että jokainen sen laji opettaa meille tärkeää tietoa evoluution kulusta. Kirjalla on hauskan lukemisen lisäksi myös todellinen tieteellinen arvo.”

– Desmond Morris

(muokattu 24.06.2016)

Maailmankaikkeus pähkinänkuoressaSeitsemän lyhyttä luentoa fysiikastaHerra Tompkins fysiikan ihmemaassaHerra Tompkinsin uusi maailmaSuuri suunnitelma
Fievre
Uusin jäsen: Emilia Suzi