Palmuviinijuoppo

Julkaistu: 1963 (Kirjayhtymä)
Alkuperäinen nimi: The Palm-Wine Drinkard and His Dead Palm-Wine Tapester
Tyylit: maaginen realismi
Avainsanat: mytologia

Palmuviinijuoppo ja hänen kuollut palmuviininlaskijansa kuolleiden kylässä. Alkuteos The Palm-Wine Drunkard and His Dead Palm-Wine Tapester in the Dead's Town ilmestynyt 1952. Suomentanut Reijo Tuomi. Päällys: Tapani Aartomaa. Nidottu.

Nigerian jorubaheimon suullista perinnettä hyödyntävä värikäs tarina palmuviiniä latkivasta nuorukaisesta. Isän menehdyttyä poika etsii käsiinsä Kuoleman. Kansanuskomuksia kuoleman synnystä, nälänhädän syistä ja ihmeellisistä olennoista.

”Minä olin palmuviinijuoppo kymmenen vuoden ikäisestä pojasta lähtien. Minulla ei ollut elämässä muuta tekemistä kuin juoda palmuviiniä. Niinä aikoina emme tunteneet muuta rahaa kuin rahakotilot, joten kaikki oli hyvin halpaa, ja isäni oli kaupungin rikkain mies.

Isälläni oli kahdeksan lasta ja minä olin vanhin heistä, muut kaikki olivat kovia työntekijöitä, mutta itse olin kokenut palmuviinijuoppo. Join palmuviiniä aamusta iltaan ja illasta aamuun. Tuohon aikaan en voinut juoda tavallista vettä lainkaan, vain palmuviiniä.

Mutta kun isäni huomasi, etten pystynyt tekemään mitään muuta kuin juomaan, hän palkkasi kokeneen palmuviininlaskijan minua varten; hänellä ei ollut mitään muuta työtä kuin juoksuttaa palmuviiniä joka päivä.”

muokattu 31.12.2014

Pedro PáramoKahdeksan puraisua: NovellejaPieni suklaapuotiHenkien labyrinttiKevytkenkäinen kummitus
Essi Huikuri, Fievre, KiLLPaTRiCK
Uusin jäsen: Ari Maunu