Kuoleman planeetta

Kuoleman planeetta

Harry Harrison
Julkaistu: 1980 (John Books)
Alkuperäinen nimi: Deathworld
Tyylit: scifi

Alkuteos ilmestynyt 1960. Suomentanut Hannu Tervaharju. Kansi: Kelly Freas. Nidottu.

Hugo-palkintoehdokas 1961.

Jason dinAlt on aurinkokuntien välinen, menestyvä uhkapeluri. Hänellä on psi-voima, jolla hän pystyy vaikuttamaan pelin kulkuun. Etenkin siihen, miten arpanopat asettuvat. Mutta nyt hän on saanut tehtävän, joka vaatii kaikki hänen lahjansa. Pelirahaa hänellä on kaksikymmentäseitsemän miljoonaa krediittiä ja hänen on voitettava kolmetuhatta miljoonaa. Panoksena on hänen henkensä.

Tästä alkaa ihmeellinen seikkailu, joka vei Jasonin kuoleman planeetalle, Pyrrukselle. Tuntuu siltä kuin koko planeetta olisi sodassa tarkoituksenaan pyyhkäistä pinnaltaan viimeinenkin merkki tunkeutujasta, ihmisestä.

(muokattu 13.08.2009)

Auringon ydinPintakuvio (Kulttuuri, #5)HiekkaRautamies – Iron Man: Viisi painajaistaPeilikaupunki (Ensimmäinen siirtokunta -trilogia, #3)

Alaric avatar
Kuoleman planeetta on ilmeisesti Harrisonin ensimmäinen pidempi romaani, jonka huomaa paikoitellen juonen laadusta. Kirja alkaa omaan makuuni hieman turhankin vauhdikkaasti, kun päähenkilö Jason joutuu heti alussa takakannessa mainitun kiristyksen uhriksi ilman minkäänlaista hahmon taustatarinaa. Jasonin menneisyyttä ei kirjan edetessäkään paljoa valaista enkä ainakaan itse saanut täysin selville hänen motiivejaan teoksen päätapahtumapaikkana toimivan planeetan auttamiseen. ... (lisää)
Darkki
Uusin jäsen: Minna Torvinen