Ole luonani aina

Kazuo Ishiguro
scifi > dystopia, mainstream
Ole luonani aina7.74

Alkuteos ilmestynyt 2005. Suomentanut Helene Bützow.

1. painos: Tammi, 2005. Keltainen kirjasto 367. Päällys: Timo Mänttäri. Etukannen henkilökuva: Getty Images. Sidottu, kansipaperi.
2. painos: Keltainen pokkari. Tammi, 2011. Nidottu.

Alex-palkinto 2006. Arthur C. Clarke -palkintoehdokas 2006, Booker-palkintoehdokas 2006, vuonna 2019 The Guardianin listalla The 100 best books of the 21st century sijalla 4.

”Kirjailijantaidon mestarinäyte, joka tarjoaa vertaansa vailla olevan tunne-elämyksen.” (Kirkus Reviews)

”Näin liikuttavaa ja kaunista kirjaa en ole lukenut aikoihin.” (Style Magasine)

Tämän kaltaisia kritiikkejä niittää Ishiguron uusi romaani, ja sen yhteydessä toistuu yhä uudelleen sana remarkable, merkittävä. Sillä viitataan sekä mestarillisesti kerrottuun tarinaan että totuuteen, jonka tarina kätkee sisälleen. Sunday Times on ylistänyt Ishiguroa siitä että hän ”avartaa fiktion mahdollisuuksia”.

Kathy, Ruth ja Tommy ovat oppilaita Hailshamin kodikkaassa sisäoppilaitoksessa Englannin maaseudulla. Siellä olevia lapsia varjellaan tarkoin ulkomaailmalta, ja heidät kasvatetaan uskomaan että he ovat erikoisia, että heidän hyvinvointinsa on olennaisen tärkeää. Mutta minkä tähden he oikeastaan ovat siellä?

Vuosia myöhemmin Kathy, nyt 31-vuotias, antautuu muistelemaan mennyttä aikaa. Hänen muistoistaan rakentuu unohtumaton tarina siitä, miten he kolme vähitellen oivaltavat totuuden näennäisen onnellisesta lapsuudestaan ja heitä odottavasta tulevaisuudesta, joka vetää vertoja tieteisromaanien hurjimmille uhkakuville.

Kazuo Ishiguro syntyi 1954 Nagasakissa, mutta on asunut vuodesta 1960 asti Englannissa. Hänen kaikki viisi aiempaa romaaniaan ovat saaneet arvostettuja huomionosoituksia: Silmissä siintävät vuoret sai Winifred Holtbyn palkinnon, Menneen maailman maalari sai Whitbreadin Vuoden kirja -palkinnon ja Premio Scannon, Pitkän päivän ilta Booker-palkinnon, The Unconsoled Cheltenham-palkinnon ja Me orvot oli vuoden 2000 Whitbread- ja Booker-palkintoehdokkaana. Ishiguro on myös palkittu korkealla brittiläisellä ja ranskalaisella kunniamerkillä. Hänen teoksiaan on käännetty 28 kielelle. Erityisesti Pitkän päivän ilta oli kansainvälinen menestys, ja se tunnetaan myös suosiota saaneena elokuvana.

Keskustelua foorumilla :: viestejä 1 kpl

Arvosanoja: 73
Tietoja päivitetty 08.10.2019

Kirja-arvioita

Reta Anna Maria (8/10) joulukuu 25, 2012
Tämä ilmeisesti luokitellaan scifiksi? Avaruusseikkailua tältä kirjalta ei kannata odottaa. Tämä on pikemminkin erittäin hienovarainen dystopia, joka kertoo kaiken erittäin hienovaraisesti, niin että lukijan täytyy todella selvittää ... (lue lisää)