Ankea alku (Surkeiden sattumusten sarja, #1)

Ankea alku

Lemony Snicket
Julkaistu: 2001 (WSOY)
Alkuperäinen nimi: The Bad Beginning
Avainsanat: elokuva, tv-sarja

Alkuteos ilmestynyt 1999. Suomentanut Mika Ojakangas. Kuvittanut Brett Helquist. Sidottu.

1. painos: Summa, 2001. Sidottu.
2. painos: WSOY, 2003. Sidottu.

Hyvä lukija,

valitettavasti minun täytyy kertoa sinulle, että käsissäsi on erittäin epämiellyttävä kirja. Se kertoo kolmen hyvin epäonnisen lapsen onnettoman tarinan. Vaikka Baudelairen sisarukset ovat miellyttäviä ja viisaita lapsia, heidän elämänsä on täynnä murhetta ja vaivaa. Onnettomuus hiipii heidän kintereillään jo ensimmäisillä sivuilla, kun lapset ovat rannalla ja kuulevat kauheat uutiset, ja epäonni vainoaa heitä siitä lähtien. Voisi jopa sanoa, että he vetävät onnettomuuksia puoleensa kuin magneetit.

Yksistään tämän lyhyen kirjan aikana lapset joutuvat tekemisiin ahneen ja inhottavan roiston, kutittavien vaatteiden, tuhoisan tulipalon, heidän omaisuutensa menoksi kehitetyn juonen ja kylmän kaurapuuron kanssa.

Minun ikävä velvollisuuteni on kirjoittaa muistiin nämä surulliset tarinat, mutta ainahan voit laskea tämän kirjan käsistäsi ja etsiä jotain iloisempaa luettavaa, jos sellainen sattuu miellyttämään sinua enemmän.

Kunnioittaen,

Lemony Snicket

muokattu 20.11.2016

Palava labyrintti (Apollon, #3)Muistojenlukija (Väki, #1)Rautaritari (Rauta-saaga, #4)Vaikea taival (Selviytyjät, #4)Taistelun myrskyt (Throne of Glass, #5)

tintti89 avatar
Kirjoittanut
Kirja oli juoneltaan hyvä ja hieman erilainen, en ole kovinkaan moneen kirjaan törmännyt, joissa päähenkilöillä menee kaikki pieleen. Vaikka kirja onkin osaltaan hieman kliseinen, se ei haittaa lukukokemusta ollenkaan. Kirjoittajalla on hyvä ja kekseliäs tyyli kirjoittaa, mutta en tykkää lukijan puhuttelusta. Kirjoitustyyli on myös enemmänkin lapsille suunnattu. Henkilöissä oli selkeästi käytetty mielikuvitusta. Vaikka Baudelairen lapset ovatkin lapsineroja, se ei saa tässä ... (lisää)
Namine avatar
Kirjoittanut
Lemony Snicketin kirjoitustyyli ja kirjan juoni monine mutkineen luovat mahtavan kokonaisuuden. Juoni on päälaelleen käännetty, sillä päähenkilöiden elämää on kurjaa ja onnelliset loput historiaa. Henkilöhahmot ovat onnistuneita ja miljöö hyvin kuvattua. Helquistin kuvitus tukee tarinaa loistavasti ja kirja on muutenkin visuaalisesti onnistunut teos. Esimerkiksi sanojen selittäminen lukijoille ja lauseiden toistaminen tehokeinoina luovat kummallisen ja merkillisen sävyn ... (lisää)
Soturiorava avatar
2.5
Olen nähnyt elokuvan aikaisemmin kuin olin lukenut tämän kirjan. En olisi lukenut tätä kirjaa varmaan ellen olisi nähnyt elokuvaa ensiksi. Nyt kirjaan. Kirja oli ihan ookoo ja odotin paljon paljon parempaa (koska olin nähnyt erinomaisen elokuvan(josta pidin tosi paljon)). En varmaankaan jaksa lukea seuraavia osia, koska tämä ei oikein innostanut. En suosittele.
Hermione Granger avatar
3.5
Olen lukenut kaikki sarjan osat lukuun ottamatta kahta viimeistä osaa. Sarja on OK, Joskus vähän tylsiä. Hahmot ovat erittäin mielenkiintoisia.
Helinä avatar
Kirjoittanut
Kirja oli hyvä ja huono. Hyvä siksi, että kirjan kieli oli sujuvaa, eikä jaaritellut turhaan. Huono siksi, että kirja oli selvästikin 11-vuotiaita nuoremmille suunnattu, enkä kyllä usko, että 10-vuotias siskonikaan tähän kirjaan tarttuisi.
Salka
Uusin jäsen: sulavsalim