Käärmekammio (Surkeiden sattumusten sarja, #2)

Käärmekammio

Lemony Snicket
Julkaistu: 2001 (WSOY)
Alkuperäinen nimi: The Reptile Room
Avainsanat: elokuva, tv-sarja

Alkuteos ilmestynyt 1999. Suomentanut Ulla Lempinen. Kuvittanut Brett Helquist.

1. painos: Summa, 2001. Sidottu.
2. painos: WSOY, 2003. Sidottu.

Hyvä lukija,

jos nappasit tämän kirjan hyllystä toivoen että se kertoisi yksinkertaisen ja iloisen tarinan, niin pelkäänpä että valitsit väärän kirjan. Tarina saattaa kyllä alussa vaikuttaa iloiselta, sillä Baudelairen lasten aika kuluu mielenkiintoisten matelijoiden ja intomielisen sedän seurassa, mutta älä anna sen hämätä. Jos tiedät edes jotakin epäonnisista Baudelairen lapsista, niin tiedät että mukavatkin tapahtumat johtavat vanhalle tutulle murheen tielle.

Itse asiassa pitelemäsi kirjan sivuilla kolme orpolasta joutuvat kohtaamaan auto-onnettomuuden, kamalan hajun, tappavan käärmeen, pitkän puukon, raskaan messinkisen lukulampun ja henkilön, jota he eivät olisi enää koskaan halunneet nähdä.

Minun velvollisuuteni on tallentaa nämä järkyttävät tapahtumat, mutta voit aivan vapaasti laittaa kirjan takaisin hyllyyn ja etsiä jotakin kevyempää luettavaa.

Kunnioittaen,

Lemony Snicket

muokattu 20.11.2016

Hehkuva tähti (Soturikissat: Klaanien synty, #4)Lohikäärmeet (Talon-saaga, #1)Omituinen ooppera (Haavekaupunki, #6)Surunhauras, lasinteräväKorkea puoliso (Kuparisaari, #2)

max avatar
Kirjoittanut
Ensimmäisen ja toisen osan luettuani, Surkeiden sattumusten sarjan suosio vanhempienkin lukijoiden keskuudessa tuntuu vähän hämmentävältä, vaikka molemmissa kirjoissa onkin tietynlainen kiehtova synkeän satumainen sävy, joka ei kuitenkaan varsinaisesti muistuta yhtäkään klassista satua. Käärmekammio toistaa sarjan ykkösosan juonikaavan lähes identtisesti. Lapsikolmikko kohtaa perintöön liittyvän vastoinkäymisen vastoinkäymisen perään ja kirjailija kokee tarpeelliseksi ... (lisää)
Uusin jäsen: Perus Minä