Luikurin liuku

Lemony Snicket
Julkaistu: heinäkuu 28, 2005 (WSOY)
Alkuperäinen nimi: The Slippery Slope

Alkuteos ilmestynyt 2003. Suomentanut Marja Helanen-Ahtola. Kuvittanut Brett Helquist. Sidottu.

Hyvä lukija,

moni asia on mukavampi, kun se ei ole liukas. Esimerkiksi kädenpuristus, lemmikkieläin tai raaka porkkana. Tässä kurjassa opuksessa Violet, Klaus ja Sunny Baudelaire törmäävät ikävä kyllä liukkauteen useammin kuin kohtuudella soisi, kun he taittavat tukalaa matkaansa ylös – ja alas – outoa ja ahdistavaa vuorijonoa.

Jotta säästyisit enemmältä kuvotukselta, minun olisi parasta olla mainitsematta mitään tämän tarinan epämiellyttävistä yksityiskohdista, joita ovat ainakin salaviesti, pulkka, petollinen ansa, talvisääskiparvi, juonitteleva roisto, järjestynyt nuorisojoukko, kannellinen pata ja henkilö, joka oli yllättäen selviytynyt hengissä kammottavasta tulipalosta.

Minä olen, harmi kyllä, omistanut elämäni Baudelairen orpojen surullisen tarinan tutkimiselle ja tallentamiselle. Sinulla ei ole mitään syytä omistautua sellaisille asioille, joten voit yhtä hyvin omistautua päästämään tämän liukkaan kirjan luisumaan näpeistäsi lähimpään roska-astiaan tai syvään kuoppaan.

Kaikella kunnioituksella,
Lemony Snicket

muokattu 25.01.2009

Puoliksi paha (Half Bad -trilogia, #1)Labyrinttitaistelu (Percy Jackson, #4)Pirates of the Caribbean: Vierailla vesillä (Pirates of the Caribbean, #4)Hopeanaamio (Magisterium, #4)Auringonlasku (Soturikissat: Uusi profetia, #6)

Master avatar
Kirjoittanut
Luikurin liuku eli The Slippery Slope on sisältörikas ja kiehtova; V.P.K-tietoa saadaan lisää, Sunny on siepattu ja eräs ihminen ei olekaan kuollut. Lumipartiolaiset, talvisääsket, valekevät, värväys, kotkat... Violetin ja Klausin on pelastettava pikkusiskonsa. Uudet tulipalot, uusia vihollisia, sokerikon arvoitus. Milloin jää sulaa? Kirjassa esiintyy myös jokseenkin nimettömät roistot eli mies, jolla on parta muttei hiuksia sekä nainen, jolla on hiukset muttei partaa.
Eija, FreakyMike
Uusin jäsen: Marjut Järvinen