Liikkuva linna (Liikkuva linna, #1)

Liikkuva linna

Diana Wynne Jones
Julkaistu: lokakuu 27, 2005 (WSOY)
Alkuperäinen nimi: Howl's Moving Castle
Avainsanat: elokuva

Alkuteos ilmestynyt 1986. Suomentanut Ville Viitanen. Kannen kuva: Sami Saramäki.

1. painos: WSOY, 2005. Sidottu.
2. painos: WSOY, 2006. Nidottu.

Boston Globe-Horn Book Award 1986.

Menestys kirjana ja elokuvana!

Hattukaupan Sophie on Hatterin kolmesta sisaresta vanhin, ja kohtalon mukaan hänen on turha toivoa menestystä elämässään. Eräänä päivänä kauppaan ilmestyy mahtava Erämaan noita, joka sanoo antavansa Sophielle opetuksen ja loihtii hänet vanhaksi eukoksi. Sophie jättää työnsä, rupeaa keppikiertolaiseksi ja hakee viluissaan yösijaa kaupungin laidalle ilmestyneestä liikkuvasta linnasta. Sen valtiaan, velho Howlin, huhutaan syövän nuorten tyttöjen sydämiä, mutta mitäpä pelättävää vanhalla Sophiella muka olisi?

Linnaa liikuttaa tulidemoni Calcifer, joka tarjoaa viekkaasti apuaan loitsun purkamisessa. Sophie lupaa vuorostaan vapauttaa tulidemonin Howlin kanssa solmitusta sopimuksesta. Samalla kun siivooja-Sophie tutustuu linnaan ja sen salaperäisen oven takaisiin paikkoihin, hän joutuu kallistamaan korvansa myös levottoman sydämensä sanomalle. Kauanko turhamainen nuori velho sietää nurkkiaan nuuskivaa omapäistä taloudenhoitajaansa?

Diana Wynne Jonesin humoristiseen fantasiaromaaniin perustuva samanniminen animaatio on Japanin kaikkien aikojen kolmanneksi katsotuin elokuva. Kirjaa ja Hayao Miyazakin (Henkien kätkemä) ohjaamaa elokuvaa yhdistää kaikkialle ulottuva yliluonnollisen luonteva maagisen läsnäolo.

(muokattu 22.02.2015)

Joulupukki ja minä (Joulu, #3)Salaisuuksien metsä (Soturikissat, #3)Vartijat (Vartijat, #1)Eksynyt sankari (Olympoksen sankarit, #1)Tuhatkuolevan kirous

Jackalbury avatar
Hyvä kirja ja seikkailurikas juoni joka tempaisee mukaansa. Ainoa asia mistä en pitänyt, oli loppu joka minusta hieman plörähti. Sophie ja Howl olivat mielenkiintoinen pariskunta ja Calcifer yliveto. Eniten minua nauratti kirjassa Sophien käynti Ingaryn kuninkaan luona ja hänen tapaamisensa prinsessan kanssa. Kirjan mieleen painuvin kohta oli se, jossa Howl vei Sophien kotiinsa joka paljastuikin tutummaksi kuin luulin. Elokuvan nähneenä huomasin Miyazakin paljolti poikenneen kirjasta. ... (lisää)
Thialfi avatar
2.0
Liikkuva linna alkaa erinomaisesti. Henkilöt ovat kiinnostavia, tilanteet hauskoja ja maailmassa tuntuu olevan taikaa arkisessakin muodossaan. Puolenvälin jälkeen saa kuitenkin huomata, että kirjailija panostaa lähinnä kimuranttiin juoneen ja teos jää kevyeksi komediaksi. Kerrankin tuntuu olevan niin päin, että kirjasta tehty elokuva on kiinnostavampi. Romaania voi suositella nuortenkirjallisuutena ja Diana Wynne Jonesin ihailijoille, joita epäilemättä riittää.
Varjolehti avatar
Mielikuvituksekas, vilpitön ja sympaattinen kokonaisuus, jonka lukemisesta aidosti nauttii. Ehkä parasta antia ovat henkilöhahmot, jotka ovat todella persoonallisia ja vuorovaikuttavat pakottoman oloisesti. Ainoa, joka jättää toivomisen varaa, on ehkä loppuratkaisu (vähän liikaa vähän liian makeaa mehua). Myös elokuva sulatti sydämeni ja hiveli sisäistä lastani. Lukekaa, katsokaa ja rakastukaa!
Fantasyfan avatar
Liikkuva linnan maailma on kiehtova ja sisälle imaiseva. Tässä tarinassa pienet yksityiskohdat syventävät juonta, eivätkä tylsytä sitä. On myös rohkeaa käyttää tarinassa päähenkilönä vanhaa mummoa, kun suurin osa tarinoista tuntuu edelleen käyttävät sitä köyhää sikopaimenta josta sittemmin tulee kuningas.
Selene avatar
Liikkuva linna on ehdoton suosikkini kaikista lukemistani kirjoista. Se on hauska, suloinen ja koukeroinen, nauran ääneen monessa kohtaa joka lukukerralla. Ihastuttavat ja inhimilliset hahmot ovat kirjan parasta antia. Suosittelen kaikella lämmöllä ja rakkaudella.
KirjojenAhmija avatar
Kirjan hyvä ja hupaisa teksti tempoo lukijan mukaan seikkailuun. Shophie on hattukaupan omistajan tytär. Eräänä päivänä erämaan noita muuttaa Shophien vanhaksi mummeliksi. Näin Shophie päätää lähteä maailmalle etsimään onneaan vihdoinkin. Näin alkaa mukava Dianan kirjoittama kirja. Suosittelen kirjaa muillekkin, jotka tykkäävät magiasta ja noitien höpsöilystä. Kirja on parempi kuin Hyao Miazakin elokuva Liikkuvasta linnasta.
Hattiwatti avatar
Kirjasta tehdyn elokuvan perusteella en ruvennut kirjaa lukemaan. En pitänyt elokuvasta, mutta kun äidinkielentunneilla jouduimme kirjan lukemaan, jäin heti kiinni. Tämä oli niitä kirjoja, jotka pitää lukea yhdeltä istumalta.Ilman Sophieta ei kirja kylläkään olisi ollut puoliksikaan näin hyvä, vahvat naishahmot olivat minusta parasta kirjassa.
Salde avatar
4.5

Tutustuin kirjan tarinaan alkujaan elokuvamuodossa, mistä pidin valtavasti. Kun sain jostain tietää, että tämä kirja löytyy lähikirjastostani, nappasin sen heti luettavaksi. Lukukokemus oli juuri niin ihana kuin olin uskaltanut toivoa ja tarinakin oli melko lailla sama kuin elokuvassa. Minulle tuli tunne, että pääsin maailmaan vielä syvemmälle lukemalla kirjan, koska tässä oli asioita, joita ei käsitellä tai mainita elokuvassa. Kirja oli myös kirjoitettu mukavalla tyylillä, mikä takasi mainion lukukokemuksen.

Lilli avatar
2.0
Risingin kirjasuosituksissa oli pitkään kummitellut kyseinen opus ja lopulta otin sen luettavakseni. Vaikka yleensä pidänkin nuorisolle suunnatuista kirjoista, huolimatta siitä että huitelen itse lähempänä kolmeakymppiä, niin tämä kirja oli kyllä jo liian lapsellinen jopa minun makuuni.. :P Mutta tulipahan luettua. En kyllä pitänyt elokuvastakaan.. Lienen liian vanha! :)
Rauros avatar
Kirja oli niin täynnä taikaa! Rakastan tätä kirjaa <3<3
Myrsky10 avatar
Todella hyvä kirja! Kirjassa oli mielestäni todella vähän ennalta arvattavia asioita, mikä vain paransi kirjaa entisestään.
Janski_ avatar
4.5
Ihana kirja! Ensin kantta katsomalla ajattelin, että kirja tulisi tuskin olemaan mikään hyvä kirja, mutta mielipiteeni kirjan suhteen muuttui aika pian lukemisen aloittamisen jälkeen. Kirjassa on sitä jotakin... Sophien elämä kuullostaa todella monimutkaiselta ja välillä hänen ajattelutapansa rasittaa, mutta hyvä niin. Howlista tulee kirjan takakannen perusteella aika kamala kuva, mutta eihän hn sitten niin kamala olekaan. Samanlainen kuin kaikki muutkin. Ensin saadaan ... (lisää)
celeblith avatar
Rakastan tätä kirjaa, se on niin täynnä taikaa. Tarina on hieno, eikä tylsiä hetkiä ole ja päähenkilö on erilainen. Kirjassa on niin monta erilaista elementtiä ja pientä juonta, ja asiat etenevät välillä liian vauhdikkaasti. Etenkin ensimmäisellä lukukerralla joutui välillä palaamaan hieman taakse päin ja lukemaan uudelleen, kun jotain ei oikein ymmärtänyt. Etenkin loppupuolella oli tälläinen ongelma. Toisella kerralla kun tarinan jo tunsi niin lukukokemus oli vielä ... (lisää)
Kirjaneito avatar
Luin tämän kirjan joskus vuosia sitten ja tänään kirjastossa päätin tarttua tähän uudelleen. Olen nimittäin viime aikoina lukenut Jonesin Chrestomancin maailmat -sarjaa, johon suoraan sanottuna rakastuin. Nyt oli siis oiva aika virkistää muistojani tästäkin kirjasta ja katsoa, mitä siitä tällä kertaa tykkäsisin. Ja minähän tykkäsin paljon. Jo pelkästään Liikkuvan linnan alkuasetelma on kiehtova. Maa, jossa Jonesia lainaten; seitsemän peninkulman saappaat ja ... (lisää)
Villapumi avatar
Kolme sanaa: Rakastan tätä kirjaa <3
Uni avatar
En muista miten päädyin lukemaan koko kirjan, sillä muistan, että en siihen aikaan ollut vielä hirveä fantasian ystävä ja takakannen teksti ja nimi kuullostivat oudoilta. Onneksi luin, huolimatta kaikesta mitä kirjasta ulkoapäin saa irti, kirja on ehdottomasti yksi parhaista lukemistani kirjoista. Tätä lukiessa sai nauraa. Joudun lukemaan kirjan aina välillä uudelleen ja aina kun se on luettu, minulla tulee jokin outo ikävä Sophieta ja Howlia, onneksi he vähän vilahtavat myöhemmissäkin kirjoissa.
Tiittis avatar
Liikkuvasta linnasta tekee mielenkiintoisen sen juoni, jota ei ymmärrä, ainakaan minä en ymmärtänyt, heti ensimmäisellä lukukerralla. Luettuani kirjan toisen ja kolmannen kerran, ymmärsin vihdoin kuka on Suliman ja kuka Prinssi Justin. Olen itse parantumaton romantiikan rakastaja, joten sitä olisi saanut puolestani kirjassa olla enemmän. Mutta Liikkuva Linna on ihan, rakastan juonta, henkilöitä, kerrontaa, kaikkea! Elokuva on huono, kirja tunnetusti paljon parempi. Tämä on niitä kirjoja, jotka pitää lukea ensi-istumalta loppuun asti!
tintti89 avatar
Kirja on taattua Diana Wynne Jonesin laatua! Kirjan juoni on erittäin mukaansatempaava, eikä arvattavista juonenkäänteistä ole puhettakaan. Kirjailija oli selkeästi nähnyt vaivaa kirjan eteen keksien useita eri tapahtumapaikkoja, joista yksikään ei muistuttanut toisiaan. Kirjan henkilöt olivat aivan ihastuttavia. Kaikilla oli omat erityiset luonteenpiirteensä, jotka kuvasivat hyvin kyseisiä henkilöitä. Erämaan noita jäi itselleni hieman hämäräksi henkilöksi, samoin kuin ... (lisää)
Echramath
Uusin jäsen: Jimbo Whateverson