Harry Potter ja Feeniksin kilta (Harry Potter, #5)

Harry Potter ja Feeniksin kilta

J. K. Rowling
Julkaistu: maaliskuu 12, 2004 (Tammi)
Alkuperäinen nimi: Harry Potter and the Order of the Phoenix

Avainsanat: elokuva, mythopoeic-palkinto

Alkuteos ilmestynyt 2003. Suomentanut Jaana Kapari. Kannen kuvat: Mika Launis. Sidottu.

W. H. Smith People’s Choice Book Award 2003, Oppenheim Toy Portfolio 2004 Gold Medal, Mythopoeic-palkinto 2008 (lastenkirjat, koko sarja).

Kesän siihen mennessä kuumin päivä oli päättymäisillään...

Viisitoistavuotias Harry kohtaa ankeuttajat jo ennen kuin lukuvuosi Tylypahkassa alkaa. Koulussa hän joutuu uuden opettajan, Dolores Pimennon, silmätikuksi. Arpea särkee polttavasti ja Harry näkee niin merkillisiä unia, että pelkää menettävänsä järkensä. Lordi Voldemort on liikkeellä, vai onko? Aina ei ole helppo tietää, mikä on totta ja kehen voi luottaa.

J. K. Rowling esittelee viidennessään Harry Potter-kirjassaan uusia hahmoja ja kertoo lisää tutuista. Kuva syvenee, tunnelma tihenee. Lukuvuoden aikana tapahtuu ja paljastuu asioita, jotka mullistavat Harryn elämän.

Muokannut Jussi (21.06.2017)

Sirppipyörre (Takeshitan kintereillä, #2)Veden vallassa (Väkiveriset, #3)Taivaallisen tulen kaupunki (Varjojen kaupungit, #6)Caapparin kääty (Roistoakatemia, #1)Vaiennut oraakkeli (Apollon, #1)

Fubuki avatar
Tämä kirja teki luultavasti suurimman vaikutuksen ensimmäisestä viidestä, sillä se toi lisää syvyyttä kahteen suosikkihahmooni, Sirius Mustaan ja Severus Kalkarokseen - valitettavasti vain juuri se suosikkihahmoni kuoli tässä kirjassa ja suruissani menetin uskoni koko kirjasarjaan hetkeksi. Tunnelma sen kuin tihenee ja synkkyys lisääntyy, kun koulua uhkaa sekä Voldemort, että uusi opettaja Pimento, joka yrittää työntää Dumbledoren syrjään. Rowling on onnistunut Pimennon ... (lisää)
Rauros avatar
Rakastan tätä sarjaa! Petyin siihen että, Sirius kuoli,sillä hän oli lempihahmoni! Ajattelin että, lopetan kirja-sarjan lukemisen kokonaan mutta, tunnelma on niin tiivis että en millään voi lopettaa ! Olen kiintynyt sarjaan valtavasti enkä halua mitään jäävän pois ! Joten luen seuraavat osat <3! Pimento on kirjassa tiukka ja ärsyttävä ja leffoissa hän on sitten joku pinkki leidi. :D Rakastan Wesleyn kaksosia ja heidän humoristisuuttaan :D! Mutta suosittelen kaikille <3
CaliFe avatar
Mielestäni ehkä sarjan paras osa, ja vaikka Voldemort on palannut, se ei estä Weasleyn kaksosten kieroa huumoria kun he ja Riesu yrittävät ajaa Pimennon pois Tylypahkasta. Loppuosa ministeriössä on todella pelottava, ja kirjailian muutos siihen, että ainoastaan Harry, Ron ja Hermione taistelevat lopputaistelun, vaan myös Ginny, Luna ja Neville otetaan mukaan. Luna on ehkä parhaita uusia henkilöitä, ja Feeniksin kiltalaisten kuvailu jaksaa naurattaa uudestaan ja uudestaan.
Truuners95 avatar
Chain-of-destiny avatar
Rasis avatar
Ehdottomasti paras kirja! Mielenkiinto pysyy yllä, sillä kirja sisältää paljon juonenkäänteitä mitkä eivät rasita liiaksi lukukokemusta. Kirjassa kerrotaan myös hyvin tarkasti mutta lyhyesti Harryn vanhempien menneisyydestä mikä on ehdotonta plussaa!
MelodyPond avatar
Todella hyvä kirja, tämä ja Kuoleman Varjelukset olivat mielestäni parhaita koko sarjasta. Englanniksi se oli kyllä parempi kuin suomeksi, ja jostain oudosta syystä suomenkielinen kirja on n. 200 sivua pidempi kuin alkuperäinen. En oiken ymmärrä, miten se on tapahtunut. Kansikuva on kyllä mielestäni aika epäselvä, mutta en suuremmin pidä yhdenkään suomenkielisen Harry Potter-kirjan kannesta. Dolores Pimento on kyllä inhottava ja erittäin hyvin kirjoitettu hahmo. Onneksi siitäkin päästiin sitten loppupeleissä eroon. :-P
Vanda avatar
4.5
Tästä tykkäsin. Tässä oli jotain uutta ja mukaansa tempaavaa toisin kuin muissa osissa.
Lintukarhu avatar

Mielestäni tämä kirja on koko sarjan paras, sillä tässä käsitellään, enemmän kuin muissa osissa, henkilöiden omia tunteita ja toiveita. Tässä ei koko ajan räiskitä tainnutustaikoja sinne sun tänne. Ja uusi suojautumiawn opettaja on mitä parhain pahis;)

Sipe avatar
3.5
Varmaankin tähän mennessä paras potterkirja minkä olen lukenut! J.K Rowling on ollut erittäin kekseliäs näitä kirjoja kirjottaessaan! Pidin siitä salaisesta salista jossa oppilaat harjoittelivat salaa, ja "Neiti Pinkistä".
Mystinen tyttö avatar
4.5
Harry Potter veti minut vihdoin sisälle salaiseen velhomaailmaan! Olen odottanut yllättävää mielenkiintoa tässä sarjassa ja yllättäen se osui viidenteen osaan. Huomaamattani aloin lukemaan kirjaa nopeammin, enkä pystynyt enää laskemaan sitä käsistäni. Ehkä se johtuu Harryn ja hänen ystäviensä vanhenemisesta, juonesta, tai sitten Rowling on kehittynyt. Tässä osassa pidin ehdottomasti Luna Lovekivasta, uudesta unelmoivasta henkilöstä ja siitä, että vihdoin Ginny pääsi ... (lisää)
Ruusy avatar
Mukaansatempaava tarina Harrysta velhomaailmasta ja sen vaaroista. suosittelen
Kirjafriikki avatar
Feeniksin Kilta oli joissain kohdin ahdistavaa luettavaa(koska moni pitää Harry valehtelijana ja hulluna). Silti se ei ole miinus. Jälleen kerran onnistunut Potter-osa. Ja se Pimento on kerrassaan loistava henkilöhahmo, hahmo, jota todellakin vihaa. Loistavaa, Rowling.
Kirassiina avatar
3.5
w-a-r-i avatar
Hauska :D Tässä erityisesti huomaa sen sarjan mukana kasvamisen, kun kirjassa on jo ongelmina rakkauspulmat, seurustelu, ja muut normaalit teinien ongelmat :) Ei ole enää 11 vuotias pikkuvelho :P Juoni on jännä, mukana on mielenkiintoista velhopolitiikkaa ;P
BookSolder avatar
Tykkään tosi paljon! Pimento on ihan kuin joku sammakko tässä kirjassa, mutta elokuvassa hän onkin kaunis pinkki täti. Heh. Rakastan Weasleyn veljeksiä. Ihanan humoristisia! Ja ei kyllä unohdeta Lunaa ihana hahmo!
The Big Bad Wolf avatar