Salamurhaajan taival (Näkijän taru, #3)

Salamurhaajan taival

Robin Hobb
Julkaistu: 1998 (Otava)
Alkuperäinen nimi: Assassin's Quest
Tyylit: fantasiakorkea fantasia
Avainsanat: lohikäärmeet

Alkuteos ilmestynyt 1997. Suomentanut Sauli Santikko.

1. laitos: Otava, 1998. Kannen kuva: Stephen Youll. Sidottu.
2. laitos: Otava, 2000. Seven. Kannen kuva: Stephen Youll. Nidottu. 2. painos 2004.
3. laitos: Otava, 2018. Seven. Kannen kuva: Jackie Morris. Nidottu.

Locus-palkintoehdokas (fantasiakirjat) 1998.

Kuuden herttuakunnan kohtalo on vaakalaudalla vanhan kuninkaan kuoltua. Kruununprinssi Totuus on kadonnut matkallaan Vuorimaille etsimään tarujen ikiaikaisia, jotka voisivat pelastaa valtakunnan punalaivojen kauheilta hyökkäyksiltä. Valta on anastanut kruunun veljeltään, rosvonnut Peuralinnan ja jättänyt kansansa merirosvojen armoille. Tukenaan hänellä on ryhmä, joka ei arkaile käyttää muinaista magiaa pahuuden ja kuninkaansa palvelemiseen.

Ainut joka voisi pelastaa valtakunnan on salamurhaaja Fitz, mutta hänen uskotaan kuolleen. Vain harva tietää, että ystävät ovat pelastaneet FitzUljaan kauhistuttavalta lopulta. Vähä vähältä hänen voimansa palautuvat, ja hän lähtee pitkälle, vaaralliselle matkalle kostaakseen Vallalle.

Koko valtakunnan kohtalo riippuu nyt Fitzin ja hänen susikumppaninsa Yönsilmän toimista. Mutta riittävätkö heidän taitonsa ja voimansa palauttamaan Kuuden herttuakunnan mahdin?

SALAMURHAAJAN TAIVAL päättää Robin Hobbin mahtavan Näkijän taru -trilogian. Se on fantasiakirjallisuuden hienoinpia helmiä, unohtumaton tarina, jossa on klassikon aineksia.

(muokattu 30.08.2018)

JäälohikäärmePerillinen (Perillinen, #4)Lohikäärmetanssi 2 (Tulen ja jään laulu, #5)Tulen perillinen (Throne of Glass, #3)Lohikäärmetanssi 1 (Tulen ja jään laulu, #5)

Jackalbury avatar
Minusta Salamurhaajan taival on koko trilogian parhain osa, ehkä siksi että siinä sielullinen traagisuus nousee suurenmoiseen konserttoon. Minä pidin kirjassa käydyistä laajoista keskusteluista ja pohdinnoista joissa oli jälleen paljon filosofiaa ja koskettavia elämän totuuksia. Narrin hahmo kasvoi kiinnostavammaksi ja syvemmäksi, samoin Yönsilmä. Vuorimaa ja sen takaiset mannut sekä kaivos olivat ehkä trilogian parasta antia. Kirja loppui kauniisti ja haikeasti ja koko trilogian mukanaan tiukasti pitänyt huimaava tarina sekä juoni saivat arvoisensa päätöksen. Suosittelen kaikille. Arvosana: 10+.
Denizen avatar
Ensimmäinen huomio: Kirja on pitkä... Luettuaan pitkän ikuisuuden huomaa, että vieläkään ei ole edetty paljon mihinkään, ja ekassa kirjassa oltaisiin jo lopuilla. Tämä ei silti ole haitaksi, vähemmälle jätetty toiminnallisuus oli ihan mukavaa välistä. Päähenkilön hahmo syvenee kirjassa entisestään, sen lisäksi että tämä on tyhmä, tämä myös järjestelmällisesti epäonnistuu kaikissa aikeissaan, ja saa pahasti turpiinsa jokaisen koettelemuksen yhteydessä. Ja aina ... (lisää)
Fantasyfan avatar
Fitzin tarinaan on pakko olla koukusta kahden mukanaan vievän kirjan jälkeen, mutta tämä on lievä pettymys kahden loistavan kirjan jälkeen. Tarina tuntuu väliin jaarittelevan ja venyvän turhista syistä, mutta tällekin trilogialle on saatava loppu. Ehdottomastin trilogian heikoin osa, mutta kirjana ihan ok-tasoa.
Shjaawen avatar
Aivan mahtava kirja, kartan tarkkuutta jäin kaipaamaan en oikein muuta. Kirja oli ehdottomasti sarjan paras. Mistä tän voi ostaa? Ehkä yksi parhaita kohtia oli se alku, kun se kerto siitä eläimellisestä elämästä, toinen oli kyllä vuorimaat ja niiden takana. Etenkin Patsas metsä nousi mielikuviin niin upeaksi, että taidan haluta piirtää sen... Hyvin kuvailtu se lohikäärmeen veisto... mahtavat keskustelut ja pohdinnat. Hiukan surullisen sävyinen, ja siinä surullisen sävyisyydessään niin koskettavan mahtava. Tämä kirja haittasi nukkumistani, mutta se oli sen arvoista.
Greenbolt avatar
Kolmannessa osassa ei ole kahden edellisen tapaista riehakkuutta, mutta se ehdottomasti tunteikkain. Lukija saa kokea Fitzin mukana epätoivon hetkiä ja saa vastauksia elämää suurempiin kysymyksiin. Todellisen arvonsa kirja saa vähän vanhempien lukijoiden kautta. Kirja saa miettimään minkä kaiken olisi itse tehnyt toisin ja mitä Fitz olisi voinut sanoa. Varsinkin loppu saa haluamaan erilaisia vaihtoehtoja. Näitä haluaville on luvassa Lordi Kultainen-trilogia. Suosittelen vähän vanhemmille lukijoille, mutta myös nouremmat tulevat nauttimaan täysin rinnoin.
Nella avatar
4.5

Kirja on pitkä eikä siinä tapahdu suhteessa kovinkaan paljon. Teksti on kuitenkin hyvin luotua ja lukeminen on koko ajan mielenkiintoista. Päähenkilö Fitzin elämä ei todellakaan ole helppoa, mutta hän selviää haasteista itsepäisyytensä ja taitojensa avulla. Sarjaan hyppää mukaan myös uusia hahmoja sekä monet vanhat henkilöt ovat päässeet mukaan tähänkin osaan. Koko teos on mielettömän taidokas ja mielenkiinto pysyy yllä koko kirjan ajan. Ainoa miinus on mielestäni ... (lisää)

Mirelle avatar
4.5
Tämä oli ehdottomasti kirjasarjan paras osa. Koko kirjasarja on kauniisti kirjoitettu ja erilainen. Henkilöhahmot olivat todella jännittäviä, varsinkin narri. Olin aika paljon ymmälläni tätä lukiessani, en saanut ihan joka kohdasta kiinni. Lopustakaan en niin hirveästi pitänyt, vaikka olisi se nyt huononpikin voinut olla. Kutakuinkin loistava kirja.
Jukuke
Uusin jäsen: Metsän Otus