Punaisen yön kaupungit (Yön kaupungit, #1)

Punaisen yön kaupungit

William S. Burroughs
Julkaistu: heinäkuu 9, 2007 (Sammakko)
Alkuperäinen nimi: Cities of the Red Night
Tyylit: fantasia, jännitys
Avainsanat: surrealismi

Alkuteos ilmestynyt 1981. Suomentanut Elina Koskelin. Nidottu.

”Pappi nyökkäsi poissaolevasti kulkiessaan edeltä takaisin talolle. Farnsworth oli nielaissut oopiumipillerinsä pullovedellään ja se alkoi vaikuttaa hänen istuutuessaan kuistille. Pappi katsoi häntä yrittäen kovasti peittää vihamielisyyttään. Farnsworth mietti, mikä oikein oli vikana. Pappi liikehti levottomasti ja selvitti kurkkuaan. Hän sanoi töykeästi kireällä äänellä: ’Haluaisitteko drinkin?’

’Kiitos, en. En juo koskaan.’

Helpotus tulvehti papin kasvoille siunauksellisen hehkun saattelemana. ’Jotain muuta sitten?’”

Punaisen yön kaupungit avaa Burroughsin myöhäiskauden tärkeän ja kehutun trilogian. Se yhdistää nykyisyyden, menneen ja tulevan salapoliisikertomukseksi, jossa ajaudutaan hämärän todellisuuden ja radioaktiivisten virusten maailmaan. Burroughs luo hämmentäviä mielenmaisemia, hän vie lukijan painajaisten läpi huumorin ja rullaavan tekstin avulla.

”Ainoa amerikkalaiskirjailija jota mielestäni luetaan sadankin vuoden päästä yhtä lailla järkyttyneenä ja nauttien kuin nyt.” – Angela Carter, Guardian

muokattu 18.01.2010

Pendragonin legendaOdd Thomas – Hiljaisten kaupunki (Odd Thomas, #1)Rakkaus (Death Note, #4)Minun rakastajani (Mustan tikarin veljeskunta, #8)Väristyksiä haudan takaa (Harper Connelly, #3)
Jukuke
Uusin jäsen: Spaced_out