John Polidori
Julkaistu: lokakuu 22, 2005 (Faros)
Alkuperäinen nimi: The Vampyre
Tyylit: kauhugoottilainen kauhu
Avainsanat: vampyyrit

Alkuteos ilmestynyt 1819. Suomentanut Sami Jansson. Esipuheen kirjoittanut Christopher Frayling. Nidottu.

John Polidorin (1795–1821) Vampyyri on ensimmäinen moderni vampyyrikertomus, tarina verenhimoisesta lordi Ruthvenista. Teoksen esipuheen on varta vasten suomenkielistä julkaisua varten kirjoittanut Christopher Frayling, populaarikulttuurin tutkija ja Kauhun historia -sarjan (BBC) juontaja ja käsikirjoittaja. Frayling kiteyttää Vampyyrin merkityksen toteamalla: ”Matka lordi Ruthevnista kreivi Draculaan on vain lepakon siiven heilahdus...”

muokattu 19.12.2014

Pimeyden ennustukset (Darren Shanin tarina, #7)Olen legendaKummallisen kreivin kohtalo (Kauhukartano, #6)Varjojen vangit (Darren Shanin tarina, #11)Veriveljet

Varjolehti avatar
Kirjoittanut
2.0
Fyysiseltä olemukseltaan tämä kirja on mitä ihastuttavin pikku orkideapuketti, mutta sisältö on surullisen lyhyt ja surullisen klassinen. Liekö tuo ihmekään, sillä tämän novellin kokoisen romaanin sanotaan olevan modernien vampyyritarinoiden edelläkävijä. Autenttisen 1800-lukulaisesta sävystä huolimatta tuntematon pankin räjäyttäjä, Polidori, välttää pahimmat korniudet. Kiinnostava yksityiskohta on, että hänen vampyyrinsä on arveltu viittaavan lordi Byroniin.
Lyyskis
Uusin jäsen: Sarppa