Synkkä syöveri

Lemony Snicket
Julkaistu: maaliskuu 17, 2006 (WSOY)
Alkuperäinen nimi: The Grim Grotto

Alkuteos ilmestynyt 2004. Suomentanut Marja Helanen-Ahtola. Kuvittanut Brett Helquist. Sidottu.

Hyvä lukija,

jollet satu olemaan etana, merivuokko tai härmäsieni, et varmaankaan tahdo olla märkä. Et ehkä myöskään tahdo lukea tätä kirjaa, jossa Baudelairen sisarukset kohtaavat vastenmielisen määrän märkyyttä laskeutuessaan synkkiin syvyyksiin pinnan alle.

Asia on niin, että heitä kohtaavat kauhut ovat liian monilukuiset tässä luetella, etkä toivoisi minun edes mainitsevan niistä kamalinta, johon liittyy sieniä, epätoivoinen etsintä, mekaaninen hirviö, ahdistava viesti kadonneelta ystävältä sekä steppiesitys.

Asialleen omistautuneena kirjailijana olen pyhästi luvannut kirjata Baudelairen masentavan tarinan, joten minun täytyy jatkaa orpojen elämän luolamaisten syvyyksien tonkimista. Sinä puolestasi voit tonkia jotain iloisempaa kirjaa, jotteivät silmäsi vain kostuisi ja sisusi pettäisi.

Kaikella kunnioituksella,
Lemony Snicket

muokattu 25.01.2009

Gregor ja rottien koodi (Alismaan tarinat, #5)Etäiset kaiut (Soturikissat: Tähtien enne, #2)13 kirousta (Keijutrilogia, #2)13 salaisuutta (Keijutrilogia, #3)Illallinen vampyyrin kanssa
Siivetön lohikäärme, LordStenhammar
Uusin jäsen: Marjut Järvinen