Darwinin radio

Darwinin radio

Greg Bear
Julkaistu: 2003 (Book Studio)
Alkuperäinen nimi: Darwin's Radio
Tyylit: scifi
Avainsanat: nebula-palkinto

Alkuteos ilmestynyt 1999. Suomentanut Matti Rosvall. Kansi: Ilkka Laakso. Sidottu, kansipaperi.

Nebula-palkinto 2000, Endeavour-palkinto 2000. Hugo-palkintoehdokas 2000, toinen sija Locus-palkintoäänestyksessä (sf-kirjat) 2000.

Eri puolilla maailmaa havaitaan epidemian lailla puhkeava tauti. Sille annetaan nimeksi herodesflunssa, koska se aiheuttaa raskaana oleville naisille keskenmenon. Toisaalla viranomaiset pyrkivät salaamaan taudin olemassaolon hyvinkin jyrkin toimenpitein... surmaamalla sen kantajat.

Solututkija Kaye Lang, antropologi Mitch Rafelson ja USA:n terveysministeriön Christopher Dicken joutuvat kukin tahollaan tekemisiin tämän uuden, hirvittävän taudin kanssa.

Hyvin pian käy selväksi, ettei kyseessä ole vain yksittäinen tauti... päinvastoin. Ihmisen evoluutio on astumassa uuteen ja odottamattomaan vaiheeseen: on syntymässä kokonaan uusi, uljas sukupolvi, uusi ihmisrotu joka raa’asti syrjäyttää vanhan.

Kirjailija viimeistelee parhaillaan kirjalle jatko-osaa "Darwinin lapset".

Greg Bearin unohtumaton tieteisromaani voitti Nebula-palkinnon, joka myönnetään vuoden parhaalle scifi-teokselle, vuonna 2000. Hän on voittanut muilla romaaneillaan saman palkinnon myös vuosina 1983, 1986 ja 1994, sekä Hugo-palkinnon vuosina 1984 ja 1987.

(muokattu 21.08.2016)

Ainoa (Valinta-sarja, #3)Ääretön meri (5. aalto, #2)Aurinkojen huoneRämeen olento (Rämeen olento, #1)Rajalla (Tarkoitettu-trilogia, #2)

Kolmiokurpitsa avatar
1.0
Hyi... Hyi... Luettuani ensimmäisen kappaleen, mielessäni kävi ajatus: "Tämä kirjailija ei ainakaan ole koskaan kuullut, miten hyvä kirja aloitetaan". Tyrmistyksekseni sama meno jatkui. En käsitä miten kirjaa on julkaistu, sillä kirjoittaja ei todellakaan osaa kirjoittaa. Joka sanan eteen tungettu adjektiivi, kaameaa ylikuvailua ja erittäin tökeröitä vertauskuvia. Kaiken kukkuraksi kääntäjäkään ei tunnu osaavan työtään. Lopputulos on niin hirveä, että luin muutaman luvun ... (lisää)
Anselmi avatar
Huom! Arvostelu koskee englanninkielistä teosta. Bearin Darwinin radio on malliesimerkki hyvin kirjoitetusta HC-scifistä. Kirjassa esitetty visio on mielenkiintoinen, villi ja looginen! Lisäksi kirjailija on todella panostanut geenitekniikan menetelmien ymmärtämiseen/kuvaamiseen. Sen mitä olen kirjaa eteenpäin lainannut on se saanut hyvän vastaanoton luonnontieteen alalla työskentelevien ihmisten piirissä. Kirjan kiinnostavuus perustuukin osittain sille, että lukija ymmärtää ... (lisää)
Fantasyfan avatar
1.0
Luin tämän kirjan risingin lukupiirissä. Meillä lukijoilla oli suuret odotukset kirjan suhteen. Olihan se saanut Nebula-palkinnon. Mutta itse kirjaa lukiessa tuli varsin ilmeiseksi se, että kirjan tarkoitus on tuoda esille kirjailijan ah niin "fiksu" "tieteellinen" teoria, eikä niinkään kirjoittaa hyvää tarinaa. Itse tarinaakaan ei saatu tässä kirjassa loppuun asti. Vain paljon juonenpätkiä joiden antaa ilomielin jäädä arvoitukseksi.
Uusin jäsen: Anton Niinikoski