Kylmä iho

Kylmä iho

Albert Sánchez Piñol
Julkaistu: helmikuu 15, 2006 (WSOY)
Alkuperäinen nimi: La pell freda
Tyylit: kauhu, maaginen realismi

Alkuteos ilmestynyt 2003. Suomentanut Anu Partanen. Sidottu.

Ojo Critico Narrativa -palkinto 2003.

Yksinäinen saari lähellä Etelämannerta, täysin eristyksissä muusta maailmasta. Nuori mies, joka pyrkii pakoon menneisyyttään, saapuu sinne sääaseman hoitajaksi. Saarelta löytyy vain majakanvartija, ja hän on suunniltaan järkytyksestä. Hän ei kykene kertomaan, mitä on tapahtunut, mutta yksi asia on selvä: saarella olijat ovat hengenvaarassa. Mikä heitä uhkaa?

Sánchez Piñolin tiivistunnelmainen esikoisteos yhdistää trilleriä, fantasiaa ja filosofiaa. Sitä on verrattu Conradin Pimeyden ytimeen, Stevensonin Robinson Crusoeen sekä Lovecraftin ja Vernen teoksiin. ”Tarvitsemme hirviön, jotta tietäisimme keitä olemme. Hirviö on peili, joka näyttää meille omat pimeät puolemme”, kirjailija itse sanoo.

Albert Sánchez Piñol on syntynyt Barcelonassa vuonna 1965. Hän on Afrikan-tutkimukseen erikoistunut antropologi. Kylmä iho on hänen ensimmäinen romaaninsa, josta tuli oitis sekä lukevan yleisön että kriitikkojen suosikki ja kansainvälinen myyntimenestys. Alunperin katalaanin kielellä kirjoitettu teos on käännetty lähes kolmellekymmenelle kielelle, ja se voitti Ojo Crítico de Narrativa -palkinnon vuonna 2003. Teos on trilogian ensimmäinen osa.

(muokattu 22.10.2009)

SattumiaMarinaKahdeksan puraisua: NovellejaMinun kansani, minun rakkaani (Keltainen kirjasto, #219)Golem
Shadow, LordStenhammar
Uusin jäsen: Kari Eerola