C. S. Lewis: Elämäkerta

C. S. Lewis: Elämäkerta

Roger Green, Walter Hooper
Julkaistu: tammikuu 27, 2006 (Otava)
Alkuperäinen nimi: C. S. Lewis: A Biography
Tyyppi: muu fiktio
Tyylit: tietokirjaelämäkerta

Alkuteos ilmestynyt 1963, uudistettu laitos 1995. Suomentanut Tarja Kontro. Sidottu, kansipaperi.

Rakastetun Narnia-sarjan luojan ja monipuolisen neron elämä

Clive Staples Lewis syntyi Belfastissa 1898. Pojan poikkeuksellinen mielikuvitus pantiin merkille jo englantilaisessa sisäoppilaitoksessa, ja Lewisin kirjoittama Narnia-sarja saavutti myöhemmin suuren suosion. Lewisista tuli myös 1900-luvun omaperäisimpiin kuuluva kristinuskon tulkitsija.

Keski-iässä Lewis rakastui odottamattomasti ja syvästi eronneeseen yhdysvaltalaiseen Joy Greshamiin. Avioliitto päättyi Joyn kuolemaan vain muutamaa vuotta myöhemmin. Lewis itse kuoli vuonna 1963.

Roger Lancelyn Green oli C. S. Lewisin pitkäaikainen ystävä. Lewisin sihteerinä toiminut Walter Hooper on Lewisin säätiön kirjallinen neuvonantaja. Heillä on ollut käytössään laaja kokoelma kirjeitä, päiväkirjoja ja perheenjäsenten haastatteluja. Suomeksi ilmestyvä uudistettu laitos on täydennetty tuoreella materiaalilla Lewisin ihailijoiden iloksi.

(muokattu 24.06.2016)

Tolkien: Elämä ja teoksetHämärä teehetki - Scififanin pitkä pimeä matkakertomusTove Jansson: Sanat, kuvat, elämäJ. R. R. Tolkien: ElämäkertaC. S. Lewis: Elämä
LordStenhammar, punnort, _Silence_
Uusin jäsen: Irma Niemiaho