Ruusun herra (Dragonlance: Solamnian nousu, #1)

Ruusun herra

Douglas Niles
Julkaistu: lokakuu 14, 2006 (Jalava)
Alkuperäinen nimi: Lord of the Rose
Tyylit: fantasia
Avainsanat: dragonlance, dungeons & dragons

Alkuteos ilmestynyt 2005. Suomentanut Mika Renvall. Nidottu.

Sielujen sodan jälkeisinä levottomina vuosina kaaos uhkaa kerran niin mahtavaa Solamniaa. Peikot hyökkäävät jopa linnoitettuja kaupunkeja vastaan, ja rosvot hallitsevat suurta osaa maaseudusta. Hallitsevat herttuat, lordit ja ritarit vain kinastelevat ja nahistelevat keskenään.

Jaymes Markham, jonka päästä on luvattu suuri palkkio, on matkalla halki näiden levottomien seutujen. Hän yrittää vältellä vihollisiaan etsiessään salaista voimaa. Jaymesin mukana ovat sitkeä kääpiö ja kaunis velhotar. Hänen hallussaan on leimuava miekka, josta hänet on helppo tunnistaa. Jaymes kohtaa kauniin prinsessan, jonka käsissä on hänen henkensä.

(muokattu 21.12.2014)

Kruunu ja miekka (Dragonlance: Solamnian nousu, #2)Talviyön lohikäärmeet (Dragonlance: Kronikat, #2)Meripihkaa ja rautaa (Dragonlance: Pimeyden oppilas, #2)Soturiveljet (Dragonlance: Raistlinin kronikat, #2)Tiimalasivelhon lohikäärmeet (Dragonlance: Kadonneet kronikat, #3)

Dark Clark avatar
2.0
"Ruusun herra" on legendaarisista Weisin ja Hickmanin kirjoista tuttuun pseudokeskiaikaiseen Krynnin maailmaan sijoittuva , tyypillinen miekka-ja-magia -fantasiakirja, joka avaa "Solamnian nousu" -nimisen trilogian. Aivan Weisin ja Hickmanin tasolle kirja ei kuitenkaan yllä, vaikka se monine puutteineen onkin kelpoa iltalukemistoa. Tarina alkaa vauhdikkaasti miekkamittelöllä ja klassiseen tapaan takaa-ajolla. Päähenkilö,karaistunut ex-ritari Jaymes Markham, maalataan heti alussa ... (lisää)
Morick avatar
Takakansitekstin luettuani pidin kirjaa automaattisesti klisekimppuna, josta jäisi luettua paha maku suuhun. Toisin kävi. (Olen täsmälleen samaa mieltä Korpin kanssa.) Ostin kirjan ihan kokeilu mielessä ja huomasin - aivan oikeasti - jopa jännittäväni ajoittain Markhamin puolesta. Oli myös mukavaa huomata, että Niles oli vältellyt tavanomaista hyvä-paha-asettelua enemmän kuin Dragonlancessa yleisesti tehdään ja tuonut ritareista esiin sen synkemmän - säihkyvän ja hyveellisen haarniskan - sisäpuolen.
Korppi avatar
2.0
Ihan mukavaa perusfantasiaa, juoni pysyi ihan hyvin koossa ja kirja oli viihdyttävä. Kun kerran on tutustunut maailmaan niin on ihan valmis lukemaan tällaisiakin välillä välipalaksi. Se on kuin törmäisi entiseen koulukaveriin, jota ei aiemmin tuntenut kovin hyvin, mutta jonka tapaaminen pitkän ajan päästä saattaa piristää koko päivää.
Uusin jäsen: Jimbo Whateverson