Ratkaisun rajoilla

Lemony Snicket
Julkaistu: lokakuu 10, 2006 (WSOY)
Alkuperäinen nimi: The Penultimate Peril

Alkuteos ilmestynyt 2005. Suomentanut Marja Helanen-Ahtola. Kuvittanut Brett Helquist. Sidottu.

Hyvä lukija,

jos tämä on ensimmäinen kirja, jonka löysit etsiessäsi luettavaa, silloin sinun on syytä tietää heti alkajaisiksi, että tämä viimeistä edellinen opus sinun pitäisi laskea kädestäsi heti ensi töiksesi. Surullista kyllä tämä on toiseksi viimeinen tarina Baudelairen orpojen elämästä ja toiseksi ensimmäinen kurjuuden, epätoivon ja ikävyyden tarjonnassa.

Luultavasti toiseksi viimeiset asiat, joista tahtoisit lukea, ovat harppuuna, katon auringonottosalonki, kaksi mystistä alkukirjainta, kolme tunnistamatonta kolmosta, pahamaineinen roisto ja pahanmakuinen curryannos.

Toiseksi viimeiset asiat ovat ensimmäisinä karttelulistalla, joten salli minun suositella, että lasket tämän toiseksi viimeisen kirjan ensimmäiseksi käsistäsi ja etsit jotain muuta luettavaa seuraavaksi, vaikkapa jonkin toisen tarinan toiseksi viimeisen osan tai tarinan, joka sisältää muita toiseksi viimeisiä asioita, jottei tämä toiseksi viimeinen kirja jää viimeiseksi, jonka koskaan luet.

Kaikella kunnioituksella,
Lemony Snicket

muokattu 25.01.2009

Kadonnut (Taikavaras, #2)Paluu Deliin (Deltoran vyö, #8)Neiti Peregrinen koti eriskummallisille lapsille (Neiti Peregrinen eriskummalliset lapset, #1)Takeshitan kintereillä (Takeshitan kintereillä, #1)Nokkosvallankumous

Jackalbury avatar
Kirjoittanut
'Ratkaisun rajoilla' kirja antoi suuria odotuksia, joita se sitten ei lunastanut. Kirjassa aiemmat mysteerit pysyivät mysteereinä ja se käsittelee oikeastaan vain yhden uuden onnettoman vaiheen Baudelairien vaelluksessa VPK:n Skisman runtelemassa maailmassa. Kirja käsitteli myös hyvän ja pahan suhteellisuutta sekä oikeuden toteutumista (tai sen toteutumattomuutta). Baudelairet ovat kasvaneet aikuisiksi ja Kreivi Olafin vertaisiksi. Kirja on hyvää ja tasokasta jatkoa aiemmille Surkeiden Sattumusten Sarjan osille. Suosittelen 'Ratkaisun rajoilla' kirjaa aiemmat osat lukeneille. Arvosana: 8+.
Master avatar
Kirjoittanut
Olen eri mieltä Jackalburyn kanssa nimittäin Baudelairet eivät ole tässä kirjassa varttuneet aikuisiksi. Henkisesti he kyllä ovat kokeneet kovia ja muutenkin ovat kypsiä ja viisaita ikäisikseen. Esimerkiksi Sunny on edelleen hyvin nuori. Ratkaisun rajoilla eli The Penultimate Peril sisältää kysymyksiä vailla vastauksia. Tuttuja kasvoja, kolmoset, vahtimestarit, auringonpalvojat. Sokerikon etsintä jatkuu ja kirjailija pääsi vauhtiin. Lopuksi repliikki tästä toiseksi viimeisestä kirjasta: "Sinun ei tarvitse keekoilla keskellä yötä säädyttömissä bikineissä alikirjastoapulaisia uhkailemassa!"
Eija, FreakyMike
Uusin jäsen: Marjut Järvinen