Arthur Spiderwickin luonto-opas: Ihmeellinen maailma ympärillämme

@ Holly Black, Tony DiTerlizzi
Arthur Spiderwickin luonto-opas: Ihmeellinen maailma ympärillämme - Holly Black, Tony DiTerlizzi 7.92   56

Alkuteos ilmestynyt 2005. Suomentanut Ulla Lempinen. Sidottu.

Gracen sisarukset Jared, Simon ja Mallory joutuivat Lukkivyöryn kartanoon muutettuaan merkillisten, ihmiselle näkymättömien olentojen piirittämiksi. Lasten ainoa opas oli kauan sitten kadonneen Arthur Spiderwickin koostama haltijakirja, jota kaikki jahtasivat.

Lasten isoisosetä Arthur joutui ihmiselle näkymättömiä otuksia tutkiessaan lopulta heidän vangikseen. Hän ehti silti kirjata muistiin tietoja peräti 31 erikoisen haltijalajin ulkonäöstä, elinympäristöstä ja käyttäytymisestä. Perusteellisempaa selvitystä tuntemattomista olennoista ei ole vielä nähty.

Vaaroja uhmaten koostettu kirja saa vihdoinkin laajemman yleisön. Osa Arthur Spiderwickin luonto-oppaan esittelemistä haltijoista nähtiin jo Spiderwickin kronikoiden sivuilla, mutta joukossa on runsaasti uusiakin tuttavuuksia.

Teoksen viehättävän perusteelliset kuvaukset ja tarkat piirrokset herättävät eloon niin kääpiöt kuin jättiläiset, hörköpeikot ja lohikäärmeet. Tontut, rontut ja vaihdokkaat liikkuvat pihoilla ja tiluksilla, menninkäiset, keijut ja haltijat puolestaan viihtyvät paremmin niityillä ja metsissä. Ketkä pitävät ihmisistä, ja keitä on syytä vältellä viimeiseen asti?

Arthur Spiderwickin luonto-opas paljastaa näkymättömän maailman salat kokonaisuudessaan. Näyttävä ja suurikokoinen teos on upea tietolähde Spiderwickin kronikoiden ystäville.

Kirja julkaistu elokuu 26, 2006 (WSOY)
Alkuperäinen nimi 'Arthur Spiderwick's Field Guide to the Fantastic World Around You'
Tietoja muokattu helmikuu 13, 2023

Spiderwickin kronikat

"Viisiosainen seikkailusarja Spiderwickin kronikat on jännittävää luettavaa kaikille nuorille fantasian ystäville."

Alasarja Spiderwickin kronikat II

Arthur Spiderwickin luonto-opas: Ihmeellinen maailma ympärillämme 7.92   56
Spiderwickin kronikat 1–5 7.24   65

celeblith
lokakuu 28, 2013

Ihana kirja. Todella hyvät yksityiskohtaiset kuvat ja kuvaukset tarinan olennoista. Itse ihastuin kuviin aivan todella, niin kauniisti tehty, erittäin hyviä ja mukavia malleja piirtämiseen.

Pipariponi
maaliskuu 17, 2007

Arthur Spiderwickin luonto-opas on upeasti kuvitettu ja hauskasti tekstitetty kirja. Se on hieno ja mahtava ja upea ja kaunis teos. Ei siitä ole mitään pahaa sanottavaa... Tony ja Holly ovat onnistuneet työssään täydellisesti! Olen saanut siitä lisäksi hyviä piirustusmalleja.

PercyJacksonfani
PercyJacksonfani