Tyttö ja tupakka

Tyttö ja tupakka

Benoît Duteurtre
Julkaistu: 2006 (Like)
Alkuperäinen nimi: La petite fille et la cigarette
Tyylit: scifiyhteiskunnallinen scifi, mainstream
Avainsanat: satiiri

Alkuteos ilmestynyt 2005. Suomentanut Marko Pasanen. Sidottu, kansipaperi.

Tähtivaeltaja-palkintoehdokas 2006.

Musta komedia, jonka elementtejä ovat yhteiskunnan lähes paranoidi tupakanvastaisuus ja lasten oikeuksien aggressiivinen korostaminen.

Maailma on muuttunut valtavaksi päiväkodiksi, jossa tupakointi on kielletty ja valtansa humalluttamat lapset määräävät kaikesta. Nelikymppinen mies, väärinymmärretty ja uhanalainen olento, polttaa salaa tupakan työpaikkansa vessassa. Pieni tyttö yllättää hänet itse teosta ja syyttää pedofiliasta. Lapsista koottu tuomioistuin tuomitsee miehen, ja kansainvälisen tosi-tv:n yleisö äänestää kuolemantuomion puolesta. Pieni virheliike on tehnyt miehestä hirviön, jonka lunastettavaksi jäävät vuosisatojen synnit.

Ranskalaisen Benoît Duteurtren (s. 1960) kafkamainen kertomus puolustaa aikuista ihmistä häviävänä luonnonvarana. Hän on kotimaassaan paitsi tunnettu kirjailija ja musiikkikriitikko, myös kulttuuristen pommien räjäyttelijä samaan tapaan kuin Michelle Houellebecq ja Frédéric Beigbeder.

”Kannattaa valmistautua. Duteurtren maalaama maailma – ilman aikuisia, tupakkaa ja perisyntiä – on meidän tulevaisuutemme.” – Le Point

”Kirjallisuuden oikeuksiin kuuluu provosoida – kunhan se tehdään hyvin. Duteurtre on taitava vinoilija.” – Jan Blomstedt, Helsingin sanomat

”Vaahtokarkin imelä kansipaperi huijaa, sisältö on silkkaa sapekasta satiiria ja mustaa huumoria. Ja mikä riemastuttavinta, satiirin kohteena on tavanomaisten ja jo moneen kertaan rusikoitujen syntipukkien asemesta eurooppalainen uushyveellisyys.”
– Antero Viinikainen, Kaleva

”Kafkamaisen musta komedia terveysfasismin loogisesta päätepisteestä.”
– Tähtivaeltaja-palkintoraati

(muokattu 25.11.2012)

Brysselin yöLentäjäNuortti-Jaaro: Kertomuksia perimmästä PohjolastaSuomen sana: Kansalliskirjallisuutemme valiolukemisto 16Paratiisin lapset
LordStenhammar
Uusin jäsen: Peppi Pirhonen