Artemis Fowl: Tehtävä pohjoisessa (Artemis Fowl, #2)

Artemis Fowl: Tehtävä pohjoisessa

Eoin Colfer
Julkaistu: 2002 (WSOY)
Alkuperäinen nimi: The Arctic Incident
Tyylit: fantasia, nuoret, seikkailu
Avainsanat: keijut

Alkuteos ilmestynyt 2002. Suomentanut Jaakko Kankaanpää. Päällyksen kuva: Tony Fleetwood. Sidottu, kansipaperi.

”TIESIN ETTÄ HÄNESTÄ KUULLAAN VIELÄ. VARMASTI.”

Hiidet ovat hankkineet energianlähteekseen ihmisten keksimiä, mutta maan alla kiellettyjä kapistuksia. Hautautuneiden Alueiden Lainvalvonnan HAL:in komisario Holly Short on aiempien tapahtumien valossa varma, että 13-vuotias suurrikollinen Artemis Fowl on salakuljetuksen takana. Hänet on viipymättä kaapattava kuulusteluihin. Hollyn aikeista tietämätön Artemis sillä välin on saanut röyhkeän lunnasvaatimuksen, jonka mukaan hänen kauan kadoksissa ollutta isäänsä pidetään vankina kaukana kylmässä pohjoisessa. Ratkaistakseen jäätävän haasteen Artemis aikoo hankkia yllättävän liittolaisen...

(muokattu 01.05.2016)

Artemis Fowl: Atlantiskompleksi (Artemis Fowl, #7)TotuuskeijuArtemis Fowl (Artemis Fowl, #1)Artemis Fowl: Ikuisuuskoodi (Artemis Fowl, #3)Artemis Fowl: Viimeinen vartija (Artemis Fowl, #8)

Gwer avatar
Voisi sanoa ehkä jopa parhaimmaksi Artemis Fowl kirjaksi. Se saa myös Artemis Fowl sarjan kunnolla vauhtiin. Viihdyttävyys ja juonikuviot ovat ehkä asteen verran paremmin rakenneltua kuin ensimmäisessä osassa. Sitä samaa huumoria mitä oli edellisessäkin osassa löytyy tästäkin. 13 vuotiaana tämä kirja koukutti pahasti. Mainio pläjäys se on edelleen.
tintti89 avatar
Kirja oli huomattavasti parempi kuin sarjan edellinen osa. Artemiksen kasvua kirjan edetessä oli mukava seurata. Colferille tyypillistä huumoria oli sisällytetty kirjaan sopivasti ja varsinkin Foalyn sarkasmia oli mukava lukea. Juoni oli parempi kuin edellisessä osassa ja se piti hyvin kirjan jännitystä yllä. Kaiken kaikkiaan suositeltava kirja kaikille sarjan edellisen osan lukeneille.
Katjuska avatar
Tästäkään osasta ei jännitystä puutu! Artemiksesta on ihana lukea, sillä hän on karmivan älykäs niin nuoreksi (ylipäätään ihmiseksi). Ja tietenkin tässäkin kirjassa oli huuumoria. Mielestäni tämä kirja sai sarjan kunnolla alkamaan ja sen vuoksi se on tähden parempi ensimmäistä. Ja myös siksi, koska tässä osassa jännitystä oli PALJON enemmän, minkä vuoksi pälpätin tästä kirjasta kavereilleni varmaankin yli 15 minuuttia. Suosittelen ehdottomasti kaikille jännityksestä ja huumorista pitäville!
w-a-r-i avatar
Tykkäsin tästä melkein enemmän kuin ensimmäisestä osasta, koska jotenkin se että Artemis ei olekaan ihan täysi kusipää, helpotti lukemista - koska kusipää päähenkilönä ei ole erityisen mielenkiintoinen usein..
Kirjaneito avatar
Artemis Fowleista kertoo paljon se, että minua alkoi naurattaa jo ensimmäisellä sivulla. Colfer on tehnyt nuoresta rikollisestaan hurmaavan hahmon, veitsenterävällä älyllä varustetun, pikkuvanhan ja ahneen teinipojan, josta paljastuu kuitenkin koko ajan uusia puolia. Myös muut hahmot hurmaavat. Itsevarma ja rohkea komisario Holly Short pystyy yllättämään jopa lapsineron itsensä. Helposti kimmanstuva komentaja Root ja HALin tekniikasta vastaava itserakas kentauri Foaly ... (lisää)
Angga avatar
Aivan mahtava kirja!Huumoria ei ainakaan puuttunut ja jännitystäkin oli.Todella hyvä juoni mutta kirja jäi mielestäni liian lyhyeksi.En sanoisi tätä parhaaksi Artemis Fowliksi mutta hyvä se ainakin oli.Tätä oli todella miellyttävä lukea ja lukiessani tätä en edes huomannut ajan kulkua.Mukaansa tempaavaa nuorille suunniteltu fantasia kirja jossa saa todellakin nauraa.
Féowyn avatar
Tämä kirja on minusta ERITTÄIN hyvä, mutta minusta kirjaa pilasivat hiidet. Siis, miten hiidet voivat pukua, jos niillä kerran on samankokoiset aivot kuin rotalla? Saati miten ne voivat laukoa ivallisia kommentteja? Muilta osin kirja oli todellakin mahtava, ja kuten aikaisemmat arvostelijat jo mainitsivat, Artemiksen hahmo todella kasvaa ja syvenee. Hänessä tulee esiin uusia piirteitä, ja hahmojen sarkastiset huomautukset saivat minut välillä nauramaan. Todellakin nautittava lukuelämys.
Jackalbury avatar
Artemis Fowl on täällä jälleen. Kirjassa syvennetään henkilöhahmoja ja minustakin Tehtävä pohjoisessa on hieman parempi kuni Artemis Fowl. Kirjassa Artemiksen hahmo kasvaa ja syvenee hänen etsiessään isäänsä jostakin Kuolan niemimaalta. Vastaavasti keijuilla on omat ongelmansa ja lopulta esiin astuu arkkipiru joka tulee olemaan jatkossakin merkittävässä asemassa tarinoissa. Kirjassa keijujen ja ihmisten maailmat kohtaavat entistä useammin. Suosittelen kirjaa kaikille Artemis Fowlin lukeneille, sillä muuten kirjasta ei hoksaa kaikkea. Arvosana: 8.
LordStenhammar, HourglassEyes, Freyja, Jussi, Roy
Uusin jäsen: Anton Niinikoski