Varjojen marssi 1: Lauluja kuusta ja tähdistä (Varjojen marssi -sarja, #1)

Varjojen marssi 1: Lauluja kuusta ja tähdistä

Tad Williams
Julkaistu: lokakuu 6, 2006 (Karisto)
Alkuperäinen nimi: Shadowmarch
Tyylit: fantasiakorkea fantasia

Alkuteos ilmestynyt 2004. Sisältää alkuteoksen luvut 1–20. Suomentanut Auli Hurme-Keränen. Kannen kuva: Michael Whelan. Sidottu, kansipaperi.

Phantastik Preis -palkintoehdokas 2006 (Saksa).

Jo sukupolvien ajan on sumuinen Varjoraja erottanut toisistaan ihmistenmaat ja menetetyt pohjoiset seudut, joilla asustavat heidän yliluonnolliset vihollisensa, iättömät qarit. Nyt raja on kuitenkin alkanut siirtyä ulommaksi ja uhkaa peittää alleen pohjoisimman maan, jossa ihmisiä vielä asuu – Etelänmaan kuningaskunnan, jota Eddonin suku on vuosisatojen ajan hallinnut. Hallitsija ja suvun päämies, kuningas Olin, on vankina kaukaisessa maassa, ja kansan johtaminen kasvavan vaaran ja pelon aikana lankeaa hänen kokemattomien perillistensä tehtäväksi. Kaksi nuorinta Eddonia, kaksoset Barrick ja Briony, saavat kantaakseen raskaimmat taakat.

Varjojen marssi on Tad Williamsin uusi huikea, eeppinen fantasiaseikkailu – tarina magiasta ja mysteereistä, kunniasta ja petoksesta. Teos on ollut myynti- ja arvostelumenestys ympäri maailmaa.

(muokattu 11.11.2015)

ArraOdininlapsi (Korpinkehät, #1)Salamurhaajan kohtalo (Narri ja Näkijä, #3)Ylenemisen kaivo (Usvasyntyinen, #2)Kulkuri, noita ja lohikäärme (Tarinoita Alagaësiasta, #1)

Dyn avatar
Herkullista, viihdyttävää perusfantasiaa. Mausteita löytyy sopivasti ja juuri sellaisista kohdista, jotka tekevät tarinan sujuvaksi, nautittavaksi lukukokemukseksi. Williamsille melkeinpä tyypilliseen tapaan yksityiskohtia ja taustatietoja piisaa, mikä minunlaiselleni pilkunviilaajalle on tietenkin aina ilo. Joistakin oudoista ristiriidoista annan miinusta, mutta värikkäät - ja kerrankin jotain muuta kuin ennalta arvattavat - henkilöhahmot keräävät paikkaavat plussat. Toivottavasti tarina jatkuu yhtä mielenkiintoisena, eikä sorru esimerkiksi ylenpalttiseen pituuteen tai tapahtumien venyttelyyn.
Dragan avatar
Palasin Williamsin pariin, luettuani Taru kolmesta miekasta nuorena. Henkilökohtaisesti pidän Williamsin tavasta kuljettaa tarinaa ja pidin tätä uutta mukavan tuorean tuntuisena. Siinä missä edellinen kirjasarja kärsi minusta latteista hahmoista, korjaa tämä kirja tuoden esiin joukon uskottavia aatelisia. Maailma on minusta mukavan synkkä. Suosittelen kypsästä fantasiasta pitäville.
Jussi avatar
Luin teoksen englanniksi, joten käytän arviossa alkukielisiä termejä. Kirja on jaettu suomennoksessa kahtia. Syksyllä 2004 ilmestynyt Shadowmarch avaa samannimisen trilogian. Kyseessä on kirjailijan ensimmäinen eeppinen fantasiasarja sitten Tarun kolmesta miekasta, välissä Williams kirjoitti muissa genreissä. Kirja on tavallaan "perinteistä" korkeafantasiaa, sillä mukana ovat haltioita ja kääpiöitä muistuttavat kansat. Toisaalta tuliaseet on jo keksitty, eikä juoni ole ... (lisää)
Jackalbury avatar
Viihdyttävä ja omaperäinen fantasiakirja, kliseitä harvassa. Henkilöhahmot olivat enimmäkseen syvällisiä ja värikkäitä ja tarinassa paljastettujen salaisuuksien alut innoittivat jatkamaan. Tosin lukijan saattoi päätelläkin paljo asioita. Kirjan teki moniulotteiseksi se, että siinä on monta kertojaa kuten esim. Martinin Tulen ja Jään Laulussa. Barrick vaikuttaa tosin tasapainottamalta ja Briony taas täysin tietämättömältä politiikasta ja hallitsemisesta. Ja en ymmärrä ... (lisää)
haplotus, Astorethein, Wicked-Willie
Uusin jäsen: Alpaca Gameing