Vedenneitojen lähteillä

Suvi Niinisalo
tietokirja
Vedenneitojen lähteillä - Suvi Niinisalo7.28

Sidottu, kansipaperi.

Vesi on kiehtonut ihmistä aina, ja kautta maailman on kerrottu tarinoita veden salaperäisestä valtakunnasta ja sen asukkaista. Mutta mitä vedenneidot oikeastaan ovat, ja mistä satukirjojen sivuiltakin tutut olennot ovat saaneet hahmonsa?

Alun perin vedenneidot olivat kansanuskomusten pelottavia näkkejä ja vedenhaltioita tai antiikin tarujen vietteleviä seireenejä. Vähitellen nämä vedenhenget muuntuivat meille kaikille tutuksi, suloiseksi pieneksi merenneidoksi.

Kaunis tietokirja vie vedenneitojen lähteille ja kertoo, mitä kaikkea vesien kaunottarien taakse kätkeytyy, millaisia uskomuksia ja tarinoita näistä olennoista on kerrottu. Suvi Niinisalo lähestyy aihettaan tunnettujen taiteilijoiden maalausten ja kuvituskuvien kautta. Teoksessa on liki sata taideteosta maailmalta ja Suomesta.

Filosofian maisteri Suvi Niinisalo tutkii taidetta ja kansanperinnettä. Vedenneitojen lähteillä on sisarteos vuonna 2004 julkaistulle upealle ja kehutulle Keijukaisten lähteillä -kirjalle.

Julkaistu: lokakuu 16, 2006
Kustantaja: Atena