Ingo – Vuorovetten vartija

Helen Dunmore
fantasia, nuoret
Ingo – Vuorovetten vartija (Ingo #2) - Helen Dunmore7.30

Alkuteos ilmestynyt 2006. Suomentanut Paula Korhonen. Kannen suunnittelu: Jenni Noponen. Alkuperäiskannen kuvitus: Denis Scott, Stuart Westmorland ja Zena Holloway.

1. painos: Gummerus, 2006. Sidottu, kansipaperi.
2. painos: Gummerus, 2009. Nidottu.

Sapphiren ja Conorin isä on kadonnut salaperäisesti Cornwallin rannikon hyisiin vesiin. Nyt lapset ovat muuttaneet äitinsä kanssa kaupunkiin, kauas salaisesta poukamasta, joka tarjosi suoran väylän Ingoon, meren alaiseen maailmaan. Mutta Ingo ei jätä sisaruksia rauhaan. Meri vetää Sapphya puoleensa kuin magneetti.

Sapphyn Sadie-koira uhmaa maan ja meren kansan lakeja pitääkseen emäntänsä maan kamaralla, mutta turhaan. Sapphylla on kaksi kotia, eikä hän enää tiedä mihin hän kuuluu. Meren veri virtaa Sapphyssa vahvempana kuin ihmisissä koskaan.

Eräänä yönä Sapphy kuulee kutsun, johon on pakko vastata. Meren kansa tarvitsee apua. Vuorovedet ovat villiintyneet, ja Ingon tasapaino järkkyy. Meren alle kadonneitten saarten kohtalo uhkaa lasten kotikaupunkia ja kenties koko maailmaa. Vain Sapphy ja Conor voivat auttaa Vuorovetten vartijaa.

Helen Dunmore useasti palkittu kirjailija, joka on julkaissut runoja, romaaneja ja novelleja. Ingo – Vuorovetten vartija on hänen suuren nuortenkirjatrilogiansa toinen osa.

Kampanja: Kokeile 30 päivää ilmaiseksi BookBeat

Julkaistu: heinäkuu 12, 2006
Kustantaja: Gummerus
Alkuperäinen nimi: The Tide Knot
Arvosanalla: 7.30/10
Arvosanoja: 159
Muokattu: tammikuu 17, 2009

Ingo -kirjasarja

Sarjan viidettä osaa Stormswept (2012) ei suomennettu.

Ingo – Meren kansa (Ingo #1)7.14
Ingo – Vuorovetten vartija (Ingo #2)7.30
Ingo – Syvyyksien salaisuus (Ingo #3)7.38
Ingo – Aaltojen kutsu (Ingo #4)7.46

Kirja-arvioita

10/10 |
toukokuu 23, 2015
Aluksi en uskonut kirjan olevan kovinkaan hyvä, mutta loppujen lopuksi luin sen pitämättä yhtäkään taukoa.
10/10 |
lokakuu 22, 2014
Olen myyty tästä sarjasta ja suosittelen opuksen lukemista lämpimästi. :') Jostain syystä kirjaa lukiessa tuntuu kuin itsekkin sukeltelisi aaltojen syövereissä, kaukana maanpinnan ongelmista. Ehkä kuitenkin sarjan ensimmäinen osa kirii hitusen paremmaksi...
6/10 |
kesäkuu 13, 2014
Vuorovetten kansa ei ollut aivan yhtä hyvä kirja kuin edellinen osa. Ingo oli vihainen, vuorovedet raivosivat... Olihan se ihan hyvä kirja tähän kesän alkuun. Ei kuitenkaan aivan paras.
4/10 |
maaliskuu 27, 2007
Vuorovetten vartija oli minusta hiukan huonompi kuin Meren kansa. Vaikka kyllä tulva ja Ingon sekoaminen olivat kiinnostavia, kirjassa oli aika vähemmän omaperäisyyksiä kuin Meren kansassa ja kliseitäkin pisti silmään. Tosin Carnen mummo oli ...