Ingo – Vuorovetten vartija (Ingo, #2)

Ingo – Vuorovetten vartija

Helen Dunmore
Julkaistu: heinäkuu 12, 2006 (Gummerus)
Alkuperäinen nimi: The Tide Knot

Alkuteos ilmestynyt 2006. Suomentanut Paula Korhonen. Kannen suunnittelu: Jenni Noponen. Alkuperäiskannen kuvitus: Denis Scott, Stuart Westmorland ja Zena Holloway.

1. painos: Gummerus, 2006. Sidottu, kansipaperi.
2. painos: Gummerus, 2009. Nidottu.

Sapphiren ja Conorin isä on kadonnut salaperäisesti Cornwallin rannikon hyisiin vesiin. Nyt lapset ovat muuttaneet äitinsä kanssa kaupunkiin, kauas salaisesta poukamasta, joka tarjosi suoran väylän Ingoon, meren alaiseen maailmaan. Mutta Ingo ei jätä sisaruksia rauhaan. Meri vetää Sapphya puoleensa kuin magneetti.

Sapphyn Sadie-koira uhmaa maan ja meren kansan lakeja pitääkseen emäntänsä maan kamaralla, mutta turhaan. Sapphylla on kaksi kotia, eikä hän enää tiedä mihin hän kuuluu. Meren veri virtaa Sapphyssa vahvempana kuin ihmisissä koskaan.

Eräänä yönä Sapphy kuulee kutsun, johon on pakko vastata. Meren kansa tarvitsee apua. Vuorovedet ovat villiintyneet, ja Ingon tasapaino järkkyy. Meren alle kadonneitten saarten kohtalo uhkaa lasten kotikaupunkia ja kenties koko maailmaa. Vain Sapphy ja Conor voivat auttaa Vuorovetten vartijaa.

Helen Dunmore useasti palkittu kirjailija, joka on julkaissut runoja, romaaneja ja novelleja. Ingo – Vuorovetten vartija on hänen suuren nuortenkirjatrilogiansa toinen osa.

muokattu 17.01.2009

Paholaisten valtakunta (Savuvarkaat, #2)Vuorileijonan varjoTähtikansan perintöTuli (Septimus Heap, #7)Punainen pyramidi (Kanen aikakirjat, #1)

Jackalbury avatar
2.0
Vuorovetten vartija oli minusta hiukan huonompi kuin Meren kansa. Vaikka kyllä tulva ja Ingon sekoaminen olivat kiinnostavia, kirjassa oli aika vähemmän omaperäisyyksiä kuin Meren kansassa ja kliseitäkin pisti silmään. Tosin Carnen mummo oli kiinnostava hahmo ja hänestä soisin kerrottavan jatkossa lisää. Mutta kirja on hyvä ja pitää mukanaan ihan hyvin ja loppu on hyvä jännittävine tapahtumineen. Tosin suhtauduin sangen karsaasti Vuorovetten solmuun ja sen olemassa oloon, ... (lisää)
Milzu avatar
Kirjoittanut
Aluksi en uskonut kirjan olevan kovinkaan hyvä, mutta loppujen lopuksi luin sen pitämättä yhtäkään taukoa.
Niittysalvia avatar
Kirjoittanut
Olen myyty tästä sarjasta ja suosittelen opuksen lukemista lämpimästi. :') Jostain syystä kirjaa lukiessa tuntuu kuin itsekkin sukeltelisi aaltojen syövereissä, kaukana maanpinnan ongelmista. Ehkä kuitenkin sarjan ensimmäinen osa kirii hitusen paremmaksi...
Kastehelmi avatar
Kirjoittanut
Vuorovetten kansa ei ollut aivan yhtä hyvä kirja kuin edellinen osa. Ingo oli vihainen, vuorovedet raivosivat... Olihan se ihan hyvä kirja tähän kesän alkuun. Ei kuitenkaan aivan paras.
Wanda
Uusin jäsen: Zahra Osman