Odd Thomas – Hiljaisten kaupunki (Odd Thomas, #1)

Odd Thomas – Hiljaisten kaupunki

Dean Koontz
Julkaistu: elokuu 1, 2006 (Gummerus)
Alkuperäinen nimi: Odd Thomas
Tyylit: fantasiaurbaani fantasia, jännitys
Avainsanat: elokuva, kummitukset

Alkuteos ilmestynyt 2003. Suomentanut Kari Salminen.

1. painos: Gummerus, 2006. Sidottu, kansipaperi.
2. painos: Loisto, 2007. Nidottu.

”Kuolleet eivät puhu. En tiedä miksi.” Kuolleilla on kuitenkin muita keinoja kommunikoida pikaruokakokki Odd Thomasin kanssa. Ja usein – aivan liian usein – kuolleet uskoutuvat Oddille. Murhatut, onnettomuuksissa menehtyneet, rakkaitaan kaipaavat aaveet hakevat 20-vuotiaalta Oddilta lohtua, oikeutta – ja kostoa.

Nyt Pico Mundon erämaakaupungissa on tekeillä jotain erityisen hirvittävää. Aaveiden lisäksi kaupunki kuhisee bodacheja, varjomaisia oliota joilla on tapana kerääntyä joukkosurmien yleisöksi. Kun Pico Mundon grilliin saapuu bodachien ympäröimä muukalainen, Odd Thomas vakuuttuu että kuolleet, mukaan lukien Elviksen itkuinen haamu, yrittävät kertoa hänelle jotain todella tärkeää.

Mitä pidemmälle helteinen vuorokausi etenee, sen karmeammaksi Oddin vihollisen salajuoni paljastuu. Muutaman tunnin päästä Pico Mundoa ja sen asujaimistoa – kuten Oddin rakastettua Stormya ja 200-kiloista kirjailijaystävää Oswaldia – ei ehkä enää ole. Tuhansien ihmisten kohtalo on Oddin, epäilevän tuomaan, rohkeuden, kekseliäisyyden ja uskon varassa.

Dean Koontz (s. 1945) on yliluonnollisen jännityksen mestari, jonka kirjoja on myyty maailmalla kymmeniä miljoonia kappaleita. Hiljaisten kaupunki on hänen kaikkien aikojen suosituimpia teoksiaan. Lukijoiden pyynnöstä Koontz on kertonut lisää salaviisaan Odd Thomasin elämästä ja seikkailuista romaanissa Forever Odd. Dean Koontz asuu Gerda-vaimonsa ja Trixie-koiransa kanssa Etelä-Kaliforniassa.

(muokattu 24.11.2016)

Muistinmenetys (Death Note, #5)Varjeltu rakastaja (Mustan tikarin veljeskunta, #6)Sumussa (Synkät vedet, #2)Yhteys (Death Note, #2)Vihreäviittainen nainen

Camaro avatar
Erilaista Koontzia. Tämä kirja ei pelottanut oksettavilla yksityiskohdilla, vaikka raakuuksia sisälsikin. Yliluonnollinen kuvataan arkipäiväiseksi ja päähenkilöön on helppo samaistua, vaikka tämä puhuukin kuolleiden kanssa. Kirjoitustekniikka on luonnollisesti loistava, tekstiä ei edes huomaa, sillä se kuljettaa tarinaa sujuvasti eteenpäin. Mukana oli myös sopivast huumoria ja iloa, vaikka kuolleet tekivät kirjan pääsävystä surullisen. Kirja todella vangitsi. Lopetus oli fantastinen.
Emelie avatar

Tarina oli mukaansatempaava ja paikoitellen humoristinen, mutta samalla hieman surumielinen. Odd Thomasin velvollisuudentunto ja maailman paino harteillaan teki hahmosta raskaan oloisen ja synkähkön, vaikkei hahmo ei sitä dialogin perusteella ollutkaan. Juoni oli polveilevan oloinen, joka kuitenkin eteni johdonmukaisesti kohti loppuratkaisua. Loppu tuli vastaan hiukan yllättäen, vaikka sitä pohjustettiin koko kirjan ajan. Paikoitellen tarina polki paikallaan tehden siitä pitkäveteisen, mutta kokonaisuutena ihan luettava teos.

Lady_ avatar
1.5
Oli vähän tylsä mun makuun, enkä jaksanut lukea ihan loppuun asti. Tykkäsin enemmän leffasta.
LordStenhammar
Uusin jäsen: Katariina Kauta-Mero