Tuliristi (Matkantekijä #5) - Diana Gabaldon 7.66   78

Alkuteos ilmestynyt 2001. Suomentanut Anuirmeli Sallamo-Lavi. Kannen kuva: Mika Launis. Sidottu, kansipaperi.

Eletään vuotta 1771. Yhdysvaltain vapaussota on kytemässä, ja Jamie Fraserin vaimo Claire tietää sen. Vaikka Jamie ei sitä mieluusti myöntäisikään, hänen vaimonsa tuntee tulevaisuuden pelottavan tarkkaan. Kun Amerikkaan muuttaneet skotit lähtevät kokoamaan joukkojaan tuliristin roihutessa, Claire ja Brianna saavat jälleen kerran pelätä miestensä puolesta. Selviääkö myrkkykäärmeen puremasta hengissä? Entä siitä, kun päätyy hirttoköyden jatkoksi?

Kiehtovan kertomuksen tärkeimpänä loimilankana kulkee syvä rakkaus ja alati paisuva intohimo, joka saa ajan myötä yhä uusia muotoja.

Diana Gabaldonin huippusuosittu sarja Clairesta ja tämän 1700-luvulla elävästä rakastetusta Jamie Fraserista on edennyt viidenteen jaksoon. Sarjan aikaisempien kirjojen Muukalainen, Sudenkorento, Matkantekijä ja Syysrummut lisäksi Gabaldonilta on ilmestynyt suomeksi romaani Lordin yksityisasia.

Kirja julkaistu elokuu 30, 2006 (Gummerus)
Alkuperäinen nimi The Fiery Cross

Tietoja muokattu huhtikuu 12, 2020

Omassa kirjahyllyssäni

Matkantekijä -kirjasarja

Sarja sisältää 9 pääteosta ja yhteensä teoksia 11 kpl.

Alasarja Lordi John

Kirja-arviot 189
Viestit 6
joulukuu 8, 2015
10 / 10

Tuliristi on erinomainen lisäys Matkantekijä-sarjaan. Vaikka mulla menikin tämän kirjan lukemisessa enemmän aikaa kuin muissa osissa, se ei suinkaan tarkoita, että tämä olisi ollut huonompi. Kirja jatkaa loistavasti sarjaa. Henkilöt ovat pysyneet mielenkiintoisina ja Clairen ja Jamien rakkaustarina sävähdyttää edelleen. Olen kuullut, että joidenkin mielestä tämä kirja on sarjan huonoin seuraavan osan Lumen ja tuhkan maa kirjan ohella. Mä en näe asiaa niin. Tuliristissä on loistavia kohtauksia, eikä se ole kertaakaan tylsä. Omasta mielestäni koko Matkantekijä-sarja on ollut kokonaisuutena loistava, eikä yhtäkään huonoa kirjaa ole.

oksa
Arvosanat 23
Kirja-arviot 5
Viestit 0
kesäkuu 13, 2007
6 / 10

Mietin kauan montako tähteä tämä kirja ansaitsee. Neljä vai kolme? Sarjan ensimmäisiin osiin verrattuna tämä kirja oli hienoinen pettymys. Pakko myöntää että tarina polkee hieman paikoillaan ja vauhti on hidastunut. Oli kuitenkin ihanaa lukea kuinka Clairen ja Jamien tarina jatkuu. Jännitystä ja yllätyksiä kuitenkin on! Ja vaikka tämä sai minulta vain kolme tähteä niin ne ovatkin Gabaldonin mittapuun mukaan, kiilaa silti siis TODELLA monien muiden kirjojen edelle!:)

lokakuu 17, 2017
Antoi 10 / 10 arvosanan kirjalle