Tuliristi (Matkantekijä, #5)

Tuliristi

Diana Gabaldon
Julkaistu: elokuu 30, 2006 (Gummerus)
Alkuperäinen nimi: The Fiery Cross
Tyylit: fantasia, historia, romantiikka

Alkuteos ilmestynyt 2001. Suomentanut Anuirmeli Sallamo-Lavi. Kannen kuva: Mika Launis. Sidottu.

Eletään vuotta 1771. Yhdysvaltain vapaussota on kytemässä, ja Jamie Fraserin vaimo Claire tietää sen. Vaikka Jamie ei sitä mieluusti myöntäisikään, hänen vaimonsa tuntee tulevaisuuden pelottavan tarkkaan. Kun Amerikkaan muuttaneet skotit lähtevät kokoamaan joukkojaan tuliristin roihutessa, Claire ja Brianna saavat jälleen kerran pelätä miestensä puolesta. Selviääkö myrkkykäärmeen puremasta hengissä? Entä siitä, kun päätyy hirttoköyden jatkoksi?

Kiehtovan kertomuksen tärkeimpänä loimilankana kulkee syvä rakkaus ja alati paisuva intohimo, joka saa ajan myötä yhä uusia muotoja.

Diana Gabaldonin huippusuosittu sarja Clairesta ja tämän 1700-luvulla elävästä rakastetusta Jamie Fraserista on edennyt viidenteen jaksoon. Sarjan aikaisempien kirjojen Muukalainen, Sudenkorento, Matkantekijä ja Syysrummut lisäksi Gabaldonilta on ilmestynyt suomeksi romaani Lordin yksityisasia.

Yhdysvaltalainen Diana Gabaldon asuu perheineen Arizonassa.

(muokattu 09.12.2015)

Luiden kaiku (Matkantekijä, #7)Sydänverelläni kirjoitettu (Matkantekijä, #8)Matkantekijä (Matkantekijä, #3)Muukalainen (Matkantekijä, #1)Sudenkorento (Matkantekijä, #2)

oksa avatar
Mietin kauan montako tähteä tämä kirja ansaitsee. Neljä vai kolme? Sarjan ensimmäisiin osiin verrattuna tämä kirja oli hienoinen pettymys. Pakko myöntää että tarina polkee hieman paikoillaan ja vauhti on hidastunut. Oli kuitenkin ihanaa lukea kuinka Clairen ja Jamien tarina jatkuu. Jännitystä ja yllätyksiä kuitenkin on! Ja vaikka tämä sai minulta vain kolme tähteä niin ne ovatkin Gabaldonin mittapuun mukaan, kiilaa silti siis TODELLA monien muiden kirjojen edelle!:)
rudi92 avatar
Tuliristi on erinomainen lisäys Matkantekijä-sarjaan. Vaikka mulla menikin tämän kirjan lukemisessa enemmän aikaa kuin muissa osissa, se ei suinkaan tarkoita, että tämä olisi ollut huonompi. Kirja jatkaa loistavasti sarjaa. Henkilöt ovat pysyneet mielenkiintoisina ja Clairen ja Jamien rakkaustarina sävähdyttää edelleen. Olen kuullut, että joidenkin mielestä tämä kirja on sarjan huonoin seuraavan osan Lumen ja tuhkan maa kirjan ohella. Mä en näe asiaa niin. Tuliristissä on ... (lisää)
Dynierax
Uusin jäsen: Hilla Karjalainen